İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Nazım Biçer, Adanalıların hayatını zorlaştıran bozuk, engebeli, problemli yollardan herkesin şikayetçi olduğunu belirtti. Konuyla ilgili çözüm yolları aramanın kamusal görevleri olduğunu vurgulayan Biçer, "Adana'da yol sorunu giderek içinden çıkılmaz bir sorun haline dönüşmektedir. Şehrimizde kentsel dönüşümle ilgili çalışmalar var, yeni yerleşim yerleri oluşturulmakta. Yeni projelerden söz edilmekte ancak sağlıklı bir altyapı sistemimiz yok; doğalgaz ve diğer altyapı çalışmaları pek çok bölgede devam etmektedir. Bu çalışmaların koordineli bir şekilde yürütülmesi sağlanamazsa sorunun çözümü giderek zorlaşacak." dedi.

İMO Adana Şubesi, altyapı çalışmaları nedeniyle birçok defa işlem gören yollarda yaşanan sorunları ve çözüm önerilerini uzmanlarla birlikte masaya yatırdı. ‘Adana'nın Yolları’ başlıklı söyleşide açılış konuşmasını yapan Nazım Biçer, kentin ulaşım master planını yapmanın önemi ortada dururken, verimsiz hafif raylı sisteme hala borç ödendiğini söyledi. ‘Adana Ulaşım Master Planı’nın oluşturulması için hiçbir gayret görmediğini savunan Biçer, "Adana’da ciddi bir koordinasyonsuzluk var. Yeni projelere karşı değiliz, kent yaşamını geliştirecek, ulaşımı kolaylaştıracak, trafik akışını rahatlatacak yeni adımlar atılabilir. Yeni yollar, yeni köprüler yapılabilir elbette. Ancak ana planlara dayanmayan, imar ve ulaşım planları arasında uyumu sağlamayan adımların problemleri çözmek bir yana telafisi zor yeni sorunlara sebebiyet vereceğini düşünüyoruz. Belediyelerimiz bir an önce Adana ulaşım master planının oluşturulmasını sağlamalıdır." dedi.

MÜHENDİSLERİN TESPİTİ

Konuşmacıların ardından söz alan inşaat mühendisleri, Adana yol sorunları üzerine çözüm önerileri konusunda değerlendirmelerde bulundu. Altyapısı sağlıklı oluşturulmadan, uygun malzeme seçilmeden, trafik akışı değerlendirilmeden, bakımı yapılmadan, çalışmaların uzman eliyle disiplinli bir şeklide yürütülmesi temin edilmeden sorunun çözülemeyeceğini kaydeden mühendisler, yol yapımının maliyetli bir konu olduğu, yapımda dışa bağımlı malzemeler kullanıldığı, bu harcamaların vatandaşların cebinden çıktığı belirtildi. Bu nedenlerle, konuyla ilgili projelerin uzun ömürlü hizmet etmesinin sağlanması gerektiğine inanan mühendisler, bugün için sunulan parlak görünüm veren bütünsellik içinde düşünülmeyen projelerin ileride Adana için bir zarara dönüşebileceğine işaret etti. Bu kapsamda işlevsel ve sağlıklı yollar için bir şehrin önce imar planının sağlıklı olması gerektiğine, imar planlarının şehirlerin tapusu olduğuna işaret eden mühendisler, imar planıyla uyumlu ulaşım master planının oluşturulmasına vurgu yaptı. Konuşmacılar, Adana Büyükşehir ve ilçe belediyelerine koordineli, disiplinli bir şekilde, uzmanlar eliyle çalışma yapma çağrısında bulundu.

Adana Bilim ve Teknoloji Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Volkan Emre Öz ise ulaşım üstyapıların projelendirilmesi, kaplama türleri, malzemeler, şartname değerleri konularında teknik açıklamalarda bulundu. Öz, ulaşım esnek üstyapılarında görülen soyulma, sökülme, çatlaklar, çukurlar gibi bozulmalar ve nedenleri konusunda da teknik bilgiler aktardı. Karayolları 5. Bölge Yol Yapım Şefi İnşaat Mühendisi Eren Doğanay da, karayollarında kullanılan malzeme, imalat, iş makineleri, yolun hazırlanma süreçleri, serilme ve sıkıştırılmasını, yüzey düzgünlüğünün sağlanmasının aşamaları hakkında bilgi verdi.