Psikolog Fulya Özbilen, istenilen düzeyde olduğu sürece motivasyon unsuru olan sınav kaygısının, kimi öğrenci için sınavların kendisinden daha korkutucu olabildiğini belirterek, aşırı kaygıyı dizginlemenin yolunun hedefe odaklanmaktan geçtiğini söyledi.
Psikolog Özbilen, Erkan Koleji’nin öğrencilerin sınav kaygısını yenmelerine yardımcı olmak amacıyla düzenlediği seminerde,
8. sınıf öğrencilerine sınav kaygısı ile baş etme ve sınavda başarılı olmanın yollarını anlattı.
Sınav kaygısının, yoğun bir kaygı durumu olduğuna dikkati çeken Özbilen, ”Sınav sonucunda elde edeceğinizi düşündüğünüz başarısızlığı, kişiliğinizin de başarısızlığı olarak algılamaktan kaynaklanır. Sınav kaygısı aslında gerekli ve faydalıdır, motive eder. İstenilen kaygı düzeyi orta düzey kaygıdır” dedi.
Sınav kaygısının belirtilerine de değinen Fulya Özbilen, bu belirtilerin 3 aşamada incelendiği ifade etti. Özbilen, ”Bilişsel belirtiler; unutkanlık, dikkati toplayamama gibi sonuçlardan doğar. Duygusal belirtiler; gerginlik, sinirlilik ve panik hali durumlarında belli olur. Davranışsal belirtiler ise; ders çalışmayı erteleme, sınavlara girmeme, ders çalışmayı bırakma gibi durumlardır” ifadelerini kullandı.
Psikolog Fulya Özbilen, sınav kaygısının nasıl atlatılabileceği konusunda da şu önerilerde bulundu:
“Sınav sırasında öğrencilerin doğru nefes alabilmeyi öğrenmesi, olumsuz düşüncelerini değiştirmesi başarıya gitmelerinde yardımcı olur. Hedefe odaklanmaları çok önemli, hedefe odaklandıkları zaman, yani gitmek istedikleri yönü belirledikleri zaman kaygılarını dizginleyebiliyor olacaklar."