Bahar aylarıyla birlikte başkent caddelerini dolduran bisikletliler artık daha doğru rakamlarla sayılacak. Elde edilen sayılarla ne zaman, nerede, ne tür önlemler alınması gerektiğini öğrenmek isteyen Senato, böylelikle bisikletli ölümlerinin oranını düşürmeyi amaçlıyor.

Bahar aylarının başlaması ile birlikte Berlin caddelerindeki trafiği oldukça etkileyen bisikletliler, sürücüler kadar yayaların, hatta metro yolcularının da korkulu rüyası. Hedefine ulaşmak için yaya kaldırımı dâhil her yeri kullanan, duruma göre metroya, oradan hızlı trene binen bisikletli sayısının çok olması yetkilileri harekete geçmeye zorluyor.

Ova coğrafyasına sahip başkentte bisikletlilerin sayısı kontrol edilemeyecek şekilde büyümesi karşısında tepkisiz kalamayan Senato, şehirde kaç bisikletlinin olduğunu artık sadece tahmin etmek istemiyor. 2016 yılına kadar şehrin 17 yerinde 26 sayım yerleri kurmayı planlayan Senato, ilkini mart ayında Jannowitzbrücke’de hizmete soktu.

Bisikletliler ise sayıldıklarının farkına varmıyor. Telden bir sayım halkasının üstünden geçen her bisikletli kayıtlara geçmiş olacak. Şehir Kalkınma ve Çevre Senatosu İdaresi’nde ulaşım planlamacısı olarak çalışan BurkhardHorn, “Tel, üzerinden geçenin bisiklet veya otomobil olduğunu deşifre edecek.” şeklinde konuştu.

Yeni sistem her zaman ve her türlü hava şartlarında bilgileri geçecek. Yetkililer bu sistemin bu zamana kadar başvurulan sistemlerden bariz bir biçimde daha gelişmiş olduğunda birleşiyor. Bu zamana kadar sekiz farklı yerde ‘elle sayım’ yapılıyordu. Yeni sistem bisiklet alt yapısının genişletilmesine ve daha güvenli olmasına katkıda bulunacak. Sistemle birlikte bisikletliler ile ilgili önemli birçok soruda cevabını bulmuş olacak. Örneğin bisikletliler en çok nerede ve günün hangi saatinde kendini gösteriyor, hangi yollarda bisikletli sayısı çok az gibi soruların cevabını bilen senato buna göre ne tür önlemler alması gerektiğini bilecek, saatlere, haftalara, aylara ve havanın durumuna göre bisiklet yoğunluğunu tespit edecek.

Söz konusu çalışma, şehrin bisiklet ulaşım stratejisinin bir parçası. Stratejinin bir amacı da 2025 yılına kadar bisiklet kullanılan yolların yüzde 20 oranında çoğaltılması ve ölen bisikletlilerin oranının yüzde 40 oranında düşürülmesi. Geçen yıl ölen bisikletli sayısı onu bulmuştu.

BERLİN GÜVENLİKTE GERİDEN PEDAL ÇEVİRİYOR

Berlin her ne kadar ‘bisiklet cenneti’ bir şehir olarak bilinse de, güvenlikle ilgili stratejiler açısında Köln, Dresden ve Viyana gibi şehirlerin çok gerisinde. Bu şehirlerde sayım yerleri çoktandır standart hale gelmiş durumda. Berlin Bisiklet Kulübü (ADFC) ise 26 sayım yerini de standart olarak yetersiz buluyor. Kulübün sözcüsü Bernd Zanke, “Özellikle Mitte, Kreuzberg veya Prenzlauerberg gibi şehirleşmenin yoğun olduğu bölgelerde bisiklet sayısı daha net bir şekilde sayılmalıydı.” dedi.

Otomobil Kulübü ADAC’nin eleştirisi de bisikletli ölümleriyle ilgili. ADAC, Berlin’deki ölümlerin ortalama oranların üzerinde olduğunu ileri sürüyor. Uzmanlar tarafından ileri sürülen bir iddia da bu konuya ayrılan paranın kullanılmaması. Senato, 2013 ve 2014 yıllarında bisiklet yollarının çoğaltılması ve tamiri için 11,5 milyon Euro ayırmıştı. Bu miktarın dörtte üçünün kullanıldığı hesap ediliyor. Sebebi ise yerel makamların eksik veya hatalı işlemleri. ADFC Başkanı Eva-Maria Scheel’e göre şehirde artık bisiklet ulaşımından anlayan kalifiyeli elemanların istihdam edilmesi gerekiyor.