Almanya'da lise öğrencilerin ders kitapları üzerine yapılan son bir araştırmada, hâlâ 80’li yıllardaki kalıplaşmış klişelere yer verildiği ortaya çıktı. Araştırmaya göre ülkenin bir göç ülkesi olduğu gerçeği ders kitaplarına henüz tam yansımış değil. Federal Hükümet'in Uyum Sorumlusu Aydan Özoğuz, göç ve uyum konularının Alman okul kitaplarının bir parçası olduğunu belirterek, "Ders kitaplarında klişe ya da ayrımcılığa yer yok." dedi.

Federal Hükümetin Uyum ve Göç Bakanlığı için yapılan araştırmada Berlin, Brandenburg, Bavyera, Kuzey Ren Vestfalya ve Saksonya’da sosyal bilgiler ve siyaset derslerinde okutulan 65 kitabın içeriği incelendi. Araştırmacılar, uyum ve göç konularının kitaplarda ele alındığını, ancak daha çok ‘problem’ olarak yansıtıldığı intibaı oluştuğunu anlattı.

Sosyal Demokrat Partili (SPD) Federal Hükümetin Uyum ve Göç Sorumlu Aydan Özoğuz ise araştırmanın tanıtımında, "Göç ve uyum konuları Almanya’nın okul kitaplarının bir parçasıdır. Ancak klişe ya da ayrımcı tanımlamaların ders kitaplarında hiç yeri yoktur.” açıklamasını yaptı. Araştırmada sosyal bilgiler dersinde Almanya’nın değişik kökenli insanların vatan edindiği bir göç ülkesi olarak tanımlanmasının umut verici olarak değerlendiren Özoğuz, ancak bazı ders kitaplarında ise göçün bir sorun olarak ele alındığına dikkat çekti.

Toplumsal gerçeği ise sınıflardaki manzaranın yansıttığını dile getiren Özoğuz, "Günümüzde 15 yaş altındaki öğrencilerin üçte biri göçmen kökenli. Bunların yüzde 80’inden fazlası Alman vatandaşı. Hayatın bu gerçeği derse, eğitim müfredatına ve ders kitaplarına yansımalıdır." diye konuştu.

"Göç, Uyum ve Çeşitliliğin Öğretilmesi? Sonuç ve Tavsiyeler" başlıklı raporun sonunda araştırmacılar değişik tavsiyelere yer verdi. Araştırmacılara göre yayın evleri, toplumdaki çeşitliliği yansıtacak şekilde göçmen kökenli kitap yazarlarını istihdam etmeli. Yazarlar ise göçü ‘toplumsal normal bir olgu’ olarak ele almalı ve ‘Türkler’ veya ‘Almanlar’ gibi genelleyici ifadeleri kullanmaktan kaçınmalı.

Rapora göre, öğretmenler ders kitaplarındaki sorunlu tanımlamalara eleştirisel yaklaşmalı. Öğretmenlik eğitiminde ise çeşitlilik konusu ders olarak verilmeli. Eğitim bakanlıkları ise göç ve uyum konularını genel müfredata almalı.

Araştırmanın tanıtımında hazır bulunan Cornelsen, Ernst Klett ve Westermann Gruppe yayın evlerinin yöneticileri ise ders kitaplarını sürekli yenilediklerini, okullarda ise hala 10-20 yıl önce yayınlanan kitapların kullanılmasına engelleyemeyeceklerini ifade etti.