20 Haziran'da başlayıp 22 Haziran'da sona erecek olan kongrenin açılışına Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Salih Çelik, Kahramanmaraş Vali Vekili Mustafa Anteplioğlu, Kahramanmaraş Belediye Başkan Vekili Mustafa Uzunlar, KSÜ Rektör Vekili Prof. Dr. Uğur Yıldırım, kongre eş başkanlarından Tem-Sen Genel Başkanı Mehmet Pınardağ ile Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Niyazi Can, yurtiçi ve yurt dışındaki farklı üniversitelerden gelen çok sayıda akademisyen, bilim insanları, denetmenler ile izleyiciler katıldı.

Yaklaşık beş yüz bilim adamının katılacağı ve 220 bildirinin sunulacağı kongrenin açılış konuşmasını yapan Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Niyazi Can, eğitimin hem toplumları hem de bireyleri birinci dereceden ilgilendiren, ülkelerin en önemli meselesi olduğunu belirterek eğitim kurumlarını, programlarını, yönetimini, denetimini ve diğer süreçlerini geliştirenlerin dolaylı ya da doğrudan diğer sektörlerin de gelişmesine hizmet edeceğini söyledi.  Eğitimin, tüm sektörleri ilgilendiren en önemli sosyal sistem olduğunu vurgulayan Prof. Dr. Can, kontrol edilemeyen güç, güç değildir ilkesinden yola çıkarak eğitim sistemini işletmenin yanı sıra eğitimin denetlenmesinin de büyük önem arz ettiğini ifade etti. 

Daha sonra söz alan Tem-Sen Genel Başkanı Mehmet Pınardağ ise konuşmasında; bölgenin parlayan yıldızı olan Kahramanmaraş ile Sütçü İmam Üniversitesinde olmaktan mutluluk duyduğunu dile getirerek bu yıl yapılan kongrenin önceki yıllarda yapılanlara göre daha kapsamlı, katılım ve ilginin çok yoğun olduğunu söyledi.

En etkin, en verimli, çağdaş, objektif bir denetim sistemi nasıl olabilir bunun arayışının içinde olduklarını söyleyen Başkan Pınardağ, yönetici, teorisyen ve pratisyen üçgeninde buna çözüm bulmak amacıyla buradayız diye konuştu.

Konuşmasının devamında yönetim anlayışı, politikalar, hedefler, stratejiler ve beklentilerin değişmesine bağlı olarak eğitim denetimlerinin risk esaslı, süreç bazlı, performans öncelikli ve bütüncül bir yaklaşımla uluslar arası standartlara uygun yapılması gerekliğinden bahseden Pınardağ, bu nedenlerden dolayı denetimin kurum yapısı, mevzuatı, politikası, yöntem ve tekniklerinde birlik ve bütünlük sağlanması zorunluluğu doğduğunun altını çizerek şunları söyledi: “Denetim elemanı kaynağı yanında kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanılması modern yönetimin anlayışının olmazsa olmazı olarak karşımızdadır. Milli Eğitim Bakanlığı yapısı ve işleyişine objektif olarak bakıldığında kurumlar arası uyumun tesisini sağlama bir tarafa, önce denetim birimlerinin kendi aralarında işbirliği, dayanışma ve koordinasyon bulunmadığından uyumda yoktur ve denetim birimleri arasında görev çakışması ve hatta görev çakışması onlarca yıldır devam etmektedir. Bu konuda yaşanan çelişki denetim elemanlarında değil, denetim yapılanmasından kaynaklanmaktadır. Sistemde ciddi sorunlar var.”

MEB denetim yapılanmasında yaşanan sorunun aynı amaçla yapılan rehberlik ve denetim hizmetinin üç farklı denetim birimi tarafından yerine getirilmeye çalışılmasından kaynaklandığını da sözlerine ekleyen Pınardağ, bu sorunun çözümünün MEB denetim birimlerinin tek çatı altında bütünleştirilerek aynı yöntem ve anlayışla bölge düzeyli hizmet vermesinde yatıyor diye konuştu.

KSÜ Rektör Vekili Prof. Dr. Uğur Yıldırım ise kamu kuruluşlarında kamu kaynağının kullanılmasının kamu denetimini zorunlu kıldığını, aynı durumun eğitim için de geçerli olduğunu söyledi. Üniversite olarak eğitime ve eğitim fakültesine çok önem verdiklerinin altını çizen Prof. Dr. Yıldırım “Bu toplantıda hem akademisyenler, hem öğretmenler hem de müfettişler bir aradayız, dolayısıyla farklı düşünce ve fikirlerin paylaşılıp tartışılacağı bu toplantıdan hayırlı sonuçlar çıkacağını tahmin ediyorum” dedi.

Son olarak söz alan Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Salih Çelik, Kahramanmaraş'ta olmaktan mutluluk duyduğunu dile getirerek başladığı konuşmasında Bakanlık olarak eğitimde önemli mesafeler alındığını ve geleneksel eğitim anlayışından modern eğitim sistemine geçildiğini kaydetti. Temel amaçlarının uluslararası standartlarda bilgi ve beceriyle donatılmış öğrenciler yetiştirmek olduğunu belirten Çelik “Tüm çalışmalarımız bu amaç doğrultusunda devam etmektedir” diye konuştu. Fatih projesinden de söz eden Çelik, “Bu proje hem ülke genelindeki öğrencilerin aynı nitelikte eğitim imkânına sahip olması yönünden hem de ülkemizin kalkınması açısından önemli bir araç olacaktır” dedi. 

Açılış, plaket takdiminin ardından sona erdi. 

Ana teması “Eğitim ve Eğitim Denetiminde Yeni Paradigmalar” olarak belirlenen ve üç gün sürecek olan kongrenin alt başlıkları şöyle:

Eğitim sisteminde yeni eğitim ve uygulamalar
Karşılaştırılmalı eğitim denetimi
Eğitim denetiminde danışmanlık ve koçluk
Denetçi/Denetmen ve denetlenen ilişkileri
Eğitim ve eğitim denetiminde yapısal/örgütsel ve süreçsel sorunlar
Eğitim denetiminde insan gücü ve istihdam politikaları