Almanya meslek eğitiminde dünya çapında bir marka olmasına rağmen gençleri ikna edemiyor. Sebebi ise nüfus azlığı ve üniversitelere olan yoğun ilgi. 3. Milli MINT Zirvesi politikadan yenilik ve cazibeyi arttırıcı önlemler bekliyor. Federal Eğitim Bakanı Johanna Wanka ise mesleki yönlendirme imkânlarının arttırılması ve potansiyel analizi sözü veriyor.

Almanya meslek eğitimi ile ilgili ortaya koyduğu model ile haklı olarak övünen bir ülke. Federal Eğitim Bakanı geçtiğimiz günlerde Portekiz’e gitti ve Alman modeline büyük ilgi duyan bu ülke ile görüşmeler gerçekleştirdi. Ne var ki Almanya başka ülkelerin hizmetine sunduğu bu modeli kendi ülkesinde uygulamada zorluk çekiyor. Bunun sebebi ise meslek eğitimine olan ilginin giderek azalması. İlgi düşüklüğü sadece nüfusun azalmasından kaynaklanmıyor. Üniversite eğitimini meslek eğitimine tercih edenlerin çok olması dabu sonuçta etkili.3. Milli MINT Zirvesi’nin ‘Bir Alman başarı modeli tehlikede mi?’ başlığını taşıması bu sebeple tesadüf değil. MINT; matematik, bilişim, fen bilimleri ve teknik derslerini ifade ediyor ve Almanya’nın bu alanlarda acilen kalifiye elemanlara ihtiyacı var.

Zirveye katılan Federal Eğitim Bakanı JohannaWanka, üniversitelerin bu alanlar için yetiştirdiği elemanların sayısının artmasından memnun. Yurt dışından gelen öğrencilerin sayısının artması ve bu öğrencilerin bu alanlarda yoğunlaşması da onun için sevindirici bir gelişme.

POTANSİYELE GÖRE DESTEK VERİLECEK

Mesleki eğitim veren okullar için ise aynısını söylemek mümkün değil. Bu konu bakanlık için o kadar önemli ki, Wanka bu yasama yılında ağırlığını bu alana verecek. Bakan, çocuklara erken vakitte ve gündelik hayat şartlarına uygun bir şekilde fen bilimleri sevdirildiği takdirde büyük bir ilgiyi yakalayabileceklerine inanıyor. Bunun için mesleki eğitime yönlendirmede gençlere sahip oldukları yetkinliklere göre destek vermenin önemine işaret eden bakan, kişiye özel danışmanlık hizmetinin ve potansiyel analizin altını çiziyor.

Bakanın açıklamasına göre Federal Hükümet, mesleğe yönlendirme hizmetlerini arttırmak istiyor ve hedefi önümüzdeki yıllarda 100 bin gence mesleğe başlarken destek olmak. 500 bin öğrenci ise potansiyel analizi hizmetinden yararlanacak. Wanka, bu boyutta bir hizmetin bu zamana kadar hiç olmadığını aktarıyor.

GÖÇMEN AİLELER DUAL MESLEK EĞİTİMİNİ BİLMİYOR

Wanka için meslek eğitiminde üç grubun önemi büyük: Meslek eğitimini yarıda bırakanlar, göçmen ailelere mensup öğrenciler ve kız öğrenciler. Bakan, birinci grup için meslek eğitimi kalitesinin arttırılması gerektiğini savunuyor. Göçmen ailelere mensup öğrencilerde gördüğü sorun ise çoğunun dual eğitim hakkında bilgisinin olmaması. Kız öğrencilerin bu mesleklere ilgi göstermemesini tipik kadın ve erkek mesleği anlayışının devam etmesine bağlayan bakan, matematik, biyoloji ve kimya alanlarında olmasa da elektroteknik, makine mühendisliği veya tekniğe bağlı el sanatlarına olan ilginin azlığından yakınıyor.

Tüm gün süren zirveye meslek eğitiminin cazip ve yeniliğe açık olması gerektiği yönündeki görüş damgasını vurdu. Zirvede ayrıca, dijital meslek eğitimi, demografik gelişme, MINT eğitimlerinin sunduğu potansiyeller, MINT öğretmenlerinin yetiştirilmesi uzmanlarca konuşuldu. Zirvedeki platformun politikadan beklediği ana talepler ise şunlar oldu: Kalifiye elemanları kariyer yapmaya götüren yolların cazip hale getirilmeli, meslek eğitimine daha çok değer verilmeli, meslek eğitimi ile akademik eğitim daha iyi bir şekilde bir arada verilmeli, vasıfsız genç işçiler, geçiş sistemlerinde yer alan gençler, sosyal bakımdan dezavantajlı durumda bulunan yeni yetişen personel ve MINT mesleklerindeki kadınlara yeni imkanlar sunulmalı, mesleğe alınırken sadece okul notları değil, öğrencinin sahip olduğu potansiyel de göz önünde bulundurulmalı.