Göçmen öğrencilerin çok dillilik potansiyelinin temel eğitim sistemince desteklenmesi Köln’de düzenlenen sempozyumda masaya yatırıldı. Köln Büyükşehir Belediyesi İkinci Başkanı Bartsch, “Çok dilliliğin eğitim sistemine alınması ırkçılık ve ayrımcılığa karşı güçlü bir sinyal olur.” dedi. Prof. Dr. Caludia Riehl 10 ayrı araştırmadan örnekler vererek, çok dillilerin tek dillilerden en az 10 ayrı alanda daha yetenekli olduklarını anlattı.

Göçmen çocuklarının beraberinde getirdiği doğal potansiyel çok dilliliğin anaokulu, ilkokul gibi temel eğitim kurumlarında desteklenmesine, Köln’de düzenlenen sempozyumla mercek tutuldu. “Temel eğitimde çok dillilik” konulu sempozyum, Köln Uyum Meclisi’nin ev sahipliği, Köln Çok Dillik ve Entegrasyon Merkezi (ZMİ) ile KRV Eyalet Uyum Meclisi’nin desteğiyle, tarihi belediye sarayında yapıldı. Selamlama konuşmasında Köln Büyükşehir Belediyesi İkinci Başkanı Hans-Werner Bartsch ise “Çok dilliliğin desteklenmesi eğitimin ana konularından biri olursa bu, özellikle ırkçılık ve ayrımcılığa karşı toplumdaki çeşitliliğe değer verildiği yönünde güçlü bir sinyal olur.” dedi.

Bartsch, 180 farklı milletten, nüfusun üçte bir oranında göçmenin yaşadığı Köln’de çok dilliliğin tüm kurumlarda gün geçtikçe önem kazandığını kaydetti. “Göçmenlerin beraberinde getirdikleri potansiyel tanınmalı ve en optimal şekilde değerlendirilmeli.” diyen Bartsch, “Bunun için Köln’deki okullarda çok dilli eğitim sistematik şekilde arttırılmalı.” şeklinde konuştu. Bartsch bunun çocukları daha başarılı kılacağına, ebeveynleri de cesaretlendireceğine dikkat çekti. Eyalet Meclisi’ne çağrıldığı için sempozyuma katılamayan Köln Bölge Valisi’nin “Dil eğitimi insan hakkıdır” konulu konuşmasını ise valilikten Manfred Höhne okudu.

ÇOK DİLLİĞİN AVANTAJI ÇOK, DİLİ AZ BİLMENİN GETİRİSİ YOK

Münih Ludwig-Maximillians Üniversitesi’nden Prof. Dr. Claudia Riehl ise “Küçük yaşlarla çok dillilikle ilgili bilimsel veriler” konulu bir sunum yaptı. ABD’deki “Çok dilliliğin avantajları” konulu sempozyumdan yeni döndüğünü bildiren Riehl, dünyanın çeşitli yerlerinde yapılan 10 araştırmayı anlatarak, çok dilli çocukların en az 10 alanda daha yetenekli olduklarını aktardı. Ancak dili biraz bilmenin bu avantajları sağlamadığına dikkat çeken Riehl, “Çok dilliliğin avantaj sağlaması için dil düzeyi ve ne derece kullanıldığı belirleyicidir. Dili azıcık bilmek, pasif şekilde bilmek bu avantajları sağlamıyor. Dillerin biraz dengeli bilinmesi, kullanılması gerekiyor. Bu otomatik olmuyor. Çok dilliliğin getirdiği potansiyel ve avantajların değerlendirilebilmesi için mümkün olan en erken yaştan itibaren hem ebeveyenler, hem kurumlar tarafından desteklenmeli. Desteğin ilkokul ve sonrasında da sürmesi gerekiyor. Diller aktif kullanırsa beyne jimnastik yaptırıyor." ifadelerini kullandı.

Prof. Dr. Hans J. Roth, Köln anaokullarındaki eğitmenlerde çok dilli eğitim için mevcut potansiyele ışık tutan “MehrKita” araştırmasını tanıttı. Prof. Dr. Roth ve Kölnlü eğitimciler ise Köln’deki pratikleri tartıştı. Ardından KRV Eyaleti ve Köln Uyum Meclisleri Başkanı Tayfun Keltek, çok dilli eğitimin yaygınlaştırılmasını talep etti.