İstenilen davranışlar, eğitilecek ferdin karakter, kabiliyet ve seciyesi ile paralellik arz ettiği sürece verimlidir. Eğitim ortamı da buna uygun hale getirilmelidir. Burada bu olayı gerçekleştirecek olan idarecidir. Eğitimle ilgi fiziksel şartların oluşturulması tamamen idarecinin kişilik yapısıyla kaimdir. Tabi bu demek değildir ki eğitim ortamının bütün yükünü idareci yüklensin. Eğitimin gelişmesini ve geleceğimiz olan neslin daha mükemmel olmasını amaç edinen uzmanlar şu ifadeyi kullanır: ”˜İdareci ne ise okul o'dur.' Eğitim ortamının dış yapısından, bahçe düzeninden tutunda, bütün bölümler idarecinin iç dünyasının sanki de bir dışa yansımasının ifadesi gibi durur. Bir zamanlar, eğitim döneminin başında yapılan öğretmenler toplantısında, yaklaşık 3 saat kadar süren zaman içerisinde, eğitim ortamının temizlik tertibi, düzeni, bahçe yapısı, ağaçların bakımı, hatta öğretmenlerin araçlarının park yerine kadar konuşulup, eğitime değinilen sürenin azlığı beni bir hayli şaşırtmıştı. O zamanlar okulumuzda çalışkan, gayretli ağaçları ve bahçe düzenlemeyi seven bir idarecimiz vardı. Hafta sonları dahi okula gelir, iş elbiselerini giyer bahçedeki ağaçların altını tek tek kazar gün boyunca onları sulardı. Onlara bir çocukmuş gibi ilgi gösterirdi. Bu kadar emekten sonra okulumuzun her tarafı bol bol ağaçlar ve yeşilliliklerle bezenmişti. Bir eğitim ortamında, ılımlı ve sevecen bir ortam oluşturulmuşsa idareci tarafından, bu bir şekilde öğretmene yansıyacak, öğretmen eğitim ortamının bu sıcak havası içerisinde kendisini daha da rahatlamış hissederek eğitime daha fazla katkı sağlayacaktır. Eğitim öğretim esnek yapıdaki bir sevecenlikle her zaman yakın dostluk içindedir. Her şeyi kendi kontrolü altına almak isteği, bunu da kendisine verilen yetkiyi ön plana çıkararak, otoriter bir tutum sergilemesi ve ben bilirim anlayışı içinde bir idareci kişiliği oluşturma isteği, sadece öğretmenlere zarar vermekle kalmaz aynı zamanda eğitimi büyük oranda olumsuz olarak etkiler. Uzun bir süre önce üst düzey bir idarecinin; ”˜eğitim o kadar önemlidir ki öğretmenin eline terk edilemez', sözü eğitimcileri bir hayli üzmüştü. İdareci eğitim öğretim ortamında her sınıfa ve de öğrenciye kendisi birebir ulaşamayacağı düşünülürse, öğrenciyi direk etkileyecek öğretmen meslektaşıyla omuz omuza birlikteliği esas almak zorundadır. Eğitim öğretimde birincil öncelik öğrenciyle baş başa kalan öğretmenindir. Eğitim öğretim içinde çalışanlarla birlikte adaleti ihsas etmesi bir zorunluluktur. Eğer bir ya da birkaç eğitimciyi etrafına toplayıp diğerleriyle arasına mesafe koyuyorsa, bulunduğu ortama zarar vermekten başka bir işe yaramayacaktır. Herkese mesafesi aynı oranda olmak zorundadır. Bir grup eğitimci arkadaşını, diğerlerine alenen tercih ederek hiçbir yere varılmayacağı gibi, ortamı germekten başka bir işe yaramayacaktır. Eğitim öğretim ortamı, hiçbir zaman sıkı otoriter anlayışla yan yana duramaz. Eğitim ortamında idareci, eğitimcileri ödüllendirmelidir. Yalnız ödüllendirmeler yapılırken, olabildiğince geniş bir alan gözetilerek değerlendirme yapılmalı ve verilen ödüller, ortamda gerginlik ve dedikodulara yol açmamalıdır. İdarecinin adil olmaması, çalışanların arasındaki olumlu ilişkileri bozacaktır. Alt birimdeki idareciden, üst sıradaki idarecilere kadar tüm kadro, eğitimin sorumluluğu içinde hareket ederek bir gelecek oluşturmaya çalışmalıdırlar. Bir ilin, ya da ülkenin eğitim sorunu sadece bir gruba mal edilemez. Basit hesaplar bir tarafa bırakılarak, taşın altına el sokmak her idarecinin sorumluluğudur. Aksi halde başarıyı yakalamak imkânsız hale gelecektir. Sonuç olarak bir idarecide olması gereken özellikleri şu şekilde sıralayabiliriz. 1-Temsil yeteneğine sahip olmalıdır. 2-Adil bir kişiliğe sahip olmalıdır. 3-Kendisini yenilemesini bilmelidir. 4-Rehberlik yapabilmelidir. 5-Eleştirilere açık olmalıdır. 6-Çalışma ortamını cazip hale getirebilmelidir. 7-Dedikodulara malzeme olmamalıdır. 8-Birlikte görev yaptığı çalışanların sorunlarını anlayabilmelidir. 9-Çevrenin şartlarından olumlu olarak faydalanmasını bilmelidir. 10-Kabiliyetlere uygun görevlendirmeler yapabilmelidir.