Atılım Üniversitesi Strateji ve İş Geliştirme Müdürü Hasan Atasoy, LYS’de ortalamaların düştüğünü söyledi.
LYS başvurusunu tamamlayan öğrenciler büyük bir heyecanla sınav tarihini bekliyor. LYS için ÖSYM’nin takviminde açıklanan tarihler, 18 Haziran’da Sosyal Bilimler sınavı ile başlıyor. Atılım Üniversitesi Strateji ve İş Geliştirme Müdürü Hasan Atasoy, hangi derslerde başarının arttığını, hangilerinde düştüğünü ve üniversite sınavlarında yıllar içinde ne gibi değişimler yaşandığını anlattı.
13 Mart tarihinde gerçekleşen Yükseköğretime Geçiş Sınavının (YGS) ardından gözler 18 Haziran tarihinden itibaren 5 farklı aşamada yapılacak olan Lisans Yerleştirme Sınavlarına (LYS) çevrildi. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi’nin (ÖSYM) takviminde açıklanan tarihlere göre Sosyal Bilimler sınavı 18 Haziran’da, Matematik sınavı 19 Haziran’da, Fen Bilimleri sınavı ile Yabancı Dil sınavı 25 Haziran’da, Edebiyat-Coğrafya sınavı ise 26 Haziran tarihinde gerçekleşecek. Ancak derslerdeki başarı ortalamaları yıllara göre değişkenlik gösteriyor. Genel olarak bakıldığında ise derslerin birçoğunda her geçen yıl başarı ortalaması düşüyor.
“FİZİK, KİMYA VE BİYOLOJİDE BAŞARI ORTALAMASI DÜŞÜYOR”
LYS Fizik, Kimya ve Biyoloji sınavlarında soru sayısı değişmemesine rağmen 2010 yılından bu güne sınavı geçerli adayların test ortalamasının gerilediğini söyleyen Atılım Üniversitesi Strateji ve İş Geliştirme Müdürü Hasan Atasoy, “2010 yılında 12 olan Biyoloji dersi genel test ortalaması 2011 yılında 11,37’ye geriledi. 2012 yılında ise 10,08 oldu. 2013 yılında arttı ancak 2014 yıllarında tekrar geriledi. 2013 yılında test ortalaması 11,15, 2014 yılında ise 9,33’e kadar geriledi. 2015 yılında ise 9,78’e yükseldi. Lise son sınıf öğrencilerinin daha başarılı olduğu gözlense de 2010 yılında lise son sınıf öğrencilerinin Biyoloji test ortalaması 12,7 iken 2015 yılında 10,53’e geriledi. Aynı şekilde lise mezunlarından sınava girip sınavı geçerli olan adayların test ortalaması 11,1’den 8,78’e geriledi. 2010 yılından 2015 yılına kadar ÖSYS’ye başvuran aday sayısı yüzde 47 artarken aynı süreçte benzer şekilde LYS 2 (Fizik, Kimya, Biyoloji) sınavı geçerli olan aday sayısı da yüzde 48 arttı” açıklamalarında bulundu.
Fizik dersi genel test ortalamalarına da değinen Atasoy, “2010 yılında 9,5 olan Fizik dersi genel test ortalaması 2015 yılında 6,48’e geriledi. Lise son sınıf öğrencilerinin daha başarılı olduğu gözlense de 2010 yılında lise son sınıf öğrencilerinin Fizik test ortalaması 10,1 iken 2015 yılında 7’ye geriledi. Aynı şekilde lise mezunlarından sınava girip sınavı geçerli olan adayların test ortalaması 8,75’ten 5,79’a geriledi” diye konuştu. Kimya dersi için de durumun değişmediğini söyleyen Atasoy, “2010 yılında 14,1 olan Kimya dersi genel test ortalaması 2011 yılında 11,43’e geriledi. 2012 yılında ise 9,87 oldu. 2013 yılında arttı ancak 2014 yıllarında geriledi. 2013 yılında test ortalaması 10,19, 2014 yılında ise 7,54’e kadar geriledi. 2015 yılında 8,75’e yükseldi. Yine aynı şekilde lise son sınıf öğrencilerinin daha başarılı olduğu gözlense de 2010 yılında lise son sınıf öğrencilerinin Kimya test ortalaması 14,9 iken 2015 yılında 9,52’ye geriledi. Aynı şekilde lise mezunlarından sınava girip sınavı geçerli olan adayların test ortalaması 13,1’den 7,73’e geriledi” ifadelerini kullandı.
GEOMETRİ VE MATEMATİKTE ORTALAMALAR HER YIL DÜŞÜYOR
“LYS Geometri sınavında yıllardan beri 30 soru soruluyor ancak genel test ortalaması 2010 yılında 10,5 iken 2015 yılında 3,8’e kadar geriledi” diye konuşan Atasoy, “Her ne kadar lise son sınıfta okuyan öğrencilerin LYS Geometri ortalaması göreceli olarak mezunlardan daha yüksek gözükse de yıllar geçtikçe bu rakamda ciddi düşüşler yaşandı. 2010 yılında lise son sınıfta okuyan öğrencilerden sınavı geçerli olanların LYS Geometri sınav test ortalaması 10,8 iken yıllar geçtikçe gerileyerek (2014 yılında bir önceki yıla göre yükselmiş olsa bile) 2015 yılında 4,1 oldu” dedi.
2010 yılında LYS’de puanı hesaplanan toplam 593 bin 253 öğrencinin LYS Matematik test ortalamasının 50 soruda 14,2 olduğunu, puanı hesaplanan toplam 317 bin 868 son sınıf öğrencisinin doğru cevap ortalamasının 14,7 olduğunu ve mezunların test ortalamasının ise 13,6 olduğunu belirten Atasoy, “2011 yılında genel ortalama 15,11’e yükseldi, lise son sınıfların Matematik test ortalaması ise 15,93 oldu. 2012 yılında 13,17’ye gerileyen genel ortalama lise son sınıflar için 14,43 oldu. Gerileme 2013 ve 2014 yıllarında da sürdü ve genel ortalama 2013 yılında 12,32, 2014 yılında 9,72 oldu” diye konuştu.
LYS TARİH SINAVLARINDA MEZUNLAR SON SINIFLARDA OKUYANLARDAN DAHA BAŞARILI
“Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavlarında (ÖSYS) genel olarak Lise son sınıfta okuyan öğrenciler daha başarılı oluyor. Ancak bu Tarih sınavları için geçerli değil. 2010 yılından geçtiğimiz yıla kadar 6 Tarih sınavının test ortalamaları değerlendirildiğinde mezunların son sınıfta okuyan öğrencilere göre bariz bir şekilde daha başarılı olduğu görülmektedir” diyen Atasoy, açıklamalarına şöyle devam etti: “Soru sayısı değişmemesine rağmen ve her yıl 44 soru sorulmasına rağmen, genel test ortalaması 2010 yılında 17,3 iken 2015 yılında 13,1’e kadar gerilemiştir ancak değerlendirilen her yıl mezunların orta öğretim kurumlarının son sınıfında okuyanlara göre başarılı olduğu görülmektedir. 2010 yılında son sınıf öğrencilerinin test ortalaması 16 iken mezunların 18,5 idi. Geçtiğimiz yıl da son sınıf öğrencilerinin ortalaması 12,7 iken mezunların not ortalaması 13,6 idi.”
LYS TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI SINAVINDA LİSE SON SINIFTA OKUYANLAR İLE MEZUNLARIN BAŞARILARI BENZER
“Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavlarında (ÖSYS) genel olarak lise son sınıfta okuyan öğrenciler daha başarılı oluyor” diye konuşan Atasoy, “Örneğin 2015 yılında lise son sınıfta okuyan öğrencilerden sınavı geçerli olanların Kimya sınav ortalaması 30 soru üzerinden 9,52 iken mezun adayların sınav ortalaması 7,73. Türk Dili ve Edebiyatında 2010, 2012, 2013 ve 2014 yıllarında son sınıfta okuyan adayların test ortalamaları mezunlardan daha yüksek iken 2011 ve geçtiğimiz 2015 yılında mezun adayların Türk Dili ve Edebiyatı Sınav ortalamaları ortaöğretim kurumlarının son sınıflarında okuyanlardan daha yüksek oldu” dedi.