Çamlıbel Elektrik Dağıtım A.Ş. (ÇEDAŞ) Genel Müdürü Ahmet Sait Akboğa, şirketin özelleştiği 2010 yılından bu yana yaptığı yatırımlar ve denetimler sonucunda Sivas, Tokat ve Yozgat’ta kayıp-kaçak oranını Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun (EPDK) belirlediği hedefin altında bir seviyeye taşıdıklarını söyledi.

Türkiye genelinde hizmet veren 21 elektrik dağıtım şirketi arasında en az kesinti yaşanan bölge unvanını alan ÇEDAŞ, kent merkezi ve ilçelerden sonra şimdi de yatırımı köylere taşıyor. ÇEDAŞ, 2023 hedefleri doğrultusunda sadece Tokat kırsalında 2017-2023 arasında 200 milyon toplamda ise 350 milyon liralık yatırım yapmayı planlıyor. Sivas, Tokat ve Yozgat’ta elektrik dağıtımını üstelenen Çamlıbel Elektrik Dağıtım A.Ş.(ÇEDAŞ) 2010-2015 yılları arasında üç kente toplam 400 milyon liralık yatırım yaptığı bildirildi.

2023 yılına kadar 350 milyon TL’lik yatırım hedefi

2016 yılını değerlendirmek, 2017 ve daha sonrasında yapacakları çalışmalar hakkında bilgi vermek üzere Tokat’ta basın mensupları ile bir araya gelen ÇEDAŞ Genel Müdürü Ahmet Sait Akboğa, 2016 yılında şirket olarak Tokat’a yaklaşık 25 milyon liralık yatırım yaptıklarını, bu yıl söz konusu rakamın yaklaşık 30 milyon liraya çıkacağını dile getirdi. Akboğa, “Bunun 10 milyon lirasını köy şebekelerini yenilemeye ayırdık. Bundan sonra da kırsal kesime yönelik yatırımlarımız artarak devam edecek. Ülkemizin 2023 hedefleri doğrultusunda biz de kendi vizyonumuzu belirledik. Şirketimiz 2017-2023 yıllarında köylerin elektrik şebekelerini yenileyerek kırsalda yaşan tüketicilerimize kaliteli, kesintisiz ve sürekli enerji temini noktasında önemli bir çalışmaya imza atmayı planlıyor. Bu çerçevede söz konusu dönemde toplam yatırımın yüzde 60’ını Tokat kırsalına ayırarak 200 milyon liralık yatırım yapma hedefimiz var” dedi.

Genel Müdür Akboğa, 2017-2023 arasında Tokat’a bağlı 552 köyde, 80 bin 500 direk, 820 trafo, 470 kilometre orta gerilim, 2 bin 350 kilometre de alçak gerilim hattını yenileyeceklerini, kırsal ve şehir merkezi olmak üzere toplamda 350 milyon lira harcama yapılacağını söyledi.

Müşteri memnuniyeti en yüksek bölge

Toplantıda elektrik enerjisinin insan hayatının temel taşlarından biri olduğu bilinciyle yol aldıklarını anlatan Akboğa, bu amaçla kesinti, arıza ve sorunlara hızla müdahale ederek müşteri memnuniyetini en yüksek düzeye taşıdıklarını da dile getirdi. 2010 yılında üç kentte 49 bin 136 olan toplam arıza sayısının 2015 sonu itibarıyla 18 bin 569’a gerilediğine işaret eden Akboğa, “Alçak ve orta gerilimde arızaları yüzde 63 düşürdük. Arıza süreleri de 2010 yılına göre yüzde 81 oranında azaldı. Attığımız bu adımların sonuçları bize Türkiye genelinde birincilik getirdi. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun 2015 Elektrik Piyasası Gelişme Raporu’na göre Türkiye genelindeki 21 dağıtım bölgesi arasında, en az elektrik kesintisi yaşanan bölge olduk” diye konuştu.

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının 2016 yılında yaptığı ‘Müşteri Memnuniyeti Anket Sonuçları’nda da tüketici sorunlarına en hızlı yanıt veren şirket olarak öne çıktıklarını söyleyen Akboğa, tüm bu pozitif sonuçlarda teknolojiye yapılan yatırımların büyük payı olduğuna işaret etti.

SCADA sistemine 2017’de 53 merkez entegre edilecek

Elektrik dağıtımında arızaları uzaktan izlemeyi ve hatları uzaktan beslemeyi mümkün kılan ve ‘Veri Toplama ve Uzaktan Kumanda Kontrolü’ olarak ifade edilen SCADA sisteminin 100 merkezi kapsadığını belirten Akboğa, 2017 yılında ise 33’ü şehir merkezi 20’si ise kırsal bölgelerde olmak üzere 53 merkezi daha SCADA sistemine entegre edeceklerini, böylece bölgedeki şebeke hakimiyetini artıracaklarını söyledi.

Planlı kesintiler mobil trafo ile bitiyor

Müşteri memnuniyetini en yüksek noktaya taşımak için mobil trafolar sayesinde planlı elektrik kesintisi çalışmalarına da son verdiklerini dile getiren Akboğa, “Sivas, Tokat ve Yozgat illerinde kullanılmak üzere 3 adet mobil trafoyu sistemimize kattık. Böylece olası kriz anında mobil trafolar kullanılarak elektrik kesintilerinin önüne geçilirken altyapı yatırımları sırasında planlı kesinti yapmadan enerjiyi sürekli verebiliyoruz" değerlendirmesinde bulundu.

Özeleştirme sonrası kayıp-kaçak azaldı

ÇEDAŞ Genel Müdürü Ahmet Sait Akboğa, şirketin özelleştiği 2010 yılından bu yana yaptığı yatırımlar ve denetimler sonucunda kayıp-kaçak oranını Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun (EPDK) belirlediği hedefin altında bir seviyeye taşıdıklarını söyledi. EPDK tarafından elektrik dağıtım şirketlerine uygulama dönemleri için kayıp-kaçak hedef oranları belirlendiğini dile getiren Akboğa, “Hedef ve gerçekleşmeler doğrultusunda dağıtım şirketlerinin performansları ölçülmektedir. 2016 yılı şirketimiz için belirlenen hedef oran yüzde 7,93’tür. Şirketimiz ise hedef kayıp-kaçak oranını 5,97 olarak gerçekleştirmiştir. Özelleştirme dönemi ile kıyasladığımızda bölgemizde yüzde 35 seviyelerinde bir kayıp-kaçak iyileşmesi gerçekleştirilmiştir. Ayrıca 2011 yılı kayıp-kaçak oranı, 2016 yılı kayıp-kaçak oranı ile mukayese edildiğinde 2011 yılı kayıp-kaçak oranının 2016 yılı kayıp-kaçak oranının yüzde 54 üzerinde olduğu görülmektedir. Bugün gelinen noktada yüzde 5,97 gibi bir oran Türkiye ortalamasının altında gerçekleşmiştir” şeklinde konuştu.