İstanbul Boğazı'na yapılacak 3 katlı geçiş tünelin Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) Raporu Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na sunuldu. Bakanlık yaptığı değerlendirme sonucu ÇED Yönetmeliği’nin 17. maddesi gereğince 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi'ne ‘ÇED gerekli değildir’ kararı verildiğini açıkladıl. Bakanlığa sunulan rapora göre proje Avrupa Yakası'nda 15 bin, 3 matlı tünel uzunluğu 6 bin 500 metre ve Asya Yakasında 9 bin 500 metre olmak üzere toplam 31 bin metre İncirli Söğütlü arası raylı sistem yapılacak. Yap-İşlet-Devret modeli ile yapılacak ve test süreleri dahil gereken süre 5 yıl sürmesi planlanan projenin inşaat süresi içerisinde toplam 2 bin 800, işletmeye alınmasıyla birlikte ortaama 800 personelin istihdamı gerçekleştirilecek.

İstanbul’da inşa edilecek 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli projesi ÇED Raporu Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na sunuldu. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından yapılması planlanan 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli projesi ile ilgili 195 sayfalık rapor hazırlandı. Bakırköy, Zeytinburnu, Fatih, Beyoğlu, Şişli, Kağıthane, Beşiktaş, Üsküdar, Kadıköy İlçelerinden geçen, İncirli ve Söğütlüçeşme arasında metro toplam uzunluğu 31 kilometre ve 14 istasyondan oluşan metro ve karayoluna entegre olarak planlanan ‘3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli’nin maliyeti 9 milyar 450 milyon TL 3,5 milyar dolar olarak belirlendi.

Proje İncirli - Söğütlüçeşme Metro Güzergahı ulaşım sistemi, toplam 31 kilometre uzunluğunda 3 segmentten oluşuyor. Söz konusu metro hattına entegre karayolu ulaşım hattı ise; TEM Otoyola Hasdal Kavşağı ile Ümraniye Çamlık Kavşağı arasında toplam 16 bin 150 metre uzunluğunda 5 segmentten oluşacak. Metro güzergahında 15 km. uzunluğunda İncirli den tek katlı metro tüneli olarak (çift tüp) başlayarak kuzeye doğru Zeytinburnu, Cevizlibağ, Vatan, Edirne, Sütlüce, Perpa, Çağlayan, Mecidiyeköy, Gayrettepe istasyonuna kadar olan metro hattı, 6,5 km. uzunluğunda Gayrettepe den karayolu entegreli metro tüneli olarak çapı 16,80 m., deniz yüzeyinden 110 m. Derinliğinde 3 katlı tünel, Küçüksu İstasyonuna kadar olan karayolu+metro hattı, 9,5 km. uzunluğunda Küçüksudan tek katlı metro tüneli olarak (çift tüp) başlayarak güneye doğru Altunizade, Ünalan İstasyonlarından geçerek, Söğütlüçeşme’den oluşuyor. Karayolu hatları ise Hasdal Kavşağı-Seyrantepe arası 2250 m uzunluğunda tek katlı (çift tüp) karayolu 2x2 tüneli, Seyrantepe-Armutlu arası 3350 m uzunluğunda çift katlı karayolu 2x2 tüneli, Gayrettepe-Küçüksu arası 6500 m. Uzunluğunda 3 katlı karayolu+metro tüneli, Küçüksudan itibaren 1300 m uzunluğunda çift katlı karayolu 2x2 tüneli, Çamlık Kavşağına Kadar olan 2750 m. Uzunluğunda tek katlı (çift tüp) karayolu 2x2 tünelinden oluşacak.

3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi Avrupa Yakasında 15 bin, 3 katlı tünel uzunluğu 6 bin 500 metre ve Asya Yakası’nda 9 bin 500 metre uzunluğunda olmak üzere toplam 31 bin metre İncirli Söğütlü arası raylı sistem yapılacak. Bu raylı sistem ile entegre 16 bin 150 metre uzunluğunda karayolu geçişi olarak planlandı. Yapılması planlanan karayolu geçişi sayesinde karayolu kesimi Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün kapasitesini arttırırken, yeni bir arazi kullanımı olmayacak. Yerleşim alanlarıyla kesişmeden TEM aksını destekleyecek. Proje il silüetini etkilemeyecek.

PROJE TEST SÜRELERİ DAHİL 5 YILDA TAMAMLANACAK

Planlanan 14 adet istasyon sahası, inşaat aşamasında şantiye alanlarının kurulacağı alanlar olarak öngörülebilecek. Bu sahalar üzerinde yapılacak değerlendirmeler sonucu uygun olanları şantiye alanı olarak kullanılacak. Avrupa ve Anadolu yakasında birer tane olmak üzere iki adet Ana Şantiye Sahası yapılacak. Diğer şantiye sahaları daha küçük kapasiteli şantiyeler olacak. Planlanan projenin inşaat süresi içerisinde toplam 2 bin 800 personelin istihdam edilecek. Projenin işletmeye alınması ile birlikte ortalama 800 personelin istihdamı gerçekleştirilecek. Sözkonusu projenin gerçekleştirilmesi için test süreleri dahil gereken süre 5 yıl olup, inşaat aşamasında günde 24 saat, işletme aşamasında ise günde 16 saat ulaşım hizmeti verilmesi planlanıyor.

Tünel güzergahının oluşturulması işleminde herhangi bir patlatma işlemi gerçekleştirilmeyecek. Sadece delme yöntemi ile güzergahın hafriyat işlemi yapılacak. Hafriyat düzenli olarak depolama alanlarına taşınacak. Proje yap-işlet-devret modeli ile inşa edilecek. Proje günde 6,5 milyon yolcunun yararlandığı 9 farklı şehriçi raylı sistem, hızlı metro ile entegre ana arterleri birbirine bağlanması amaçlanıyor. İstanbul'un Asya ve Avrupa yakaları arasındaki yolculuk süresini kısaltacak proje sayesinde, İncirli'den Söğütlüçeşme'ye hızlı metro ile 40 dakikada ulaşılacak; Hasdal Kavşağı'ndan Ümraniye Çamlık Kavşağı'na ise araçla 14 dakikada geçilecek. Tünel, raylı sistemlerde, Başakşehir-Bağcılar-Bakırköy Metrosu, Yenikapı-Aksaray-Havalimanı Metrosu, Kabataş-Bağcılar Tramvayı, Topkapı-Sultançifliği Hafif Metrosu, Mahmutbey-Mecidiyeköy Metrosu, Yenikapı-Hacıosman Metrosu (Taksim Metrosu), Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy-Sancaktepe Metrosu, Kadıköy-Kartal Metrosu, Marmaray ve Banliyö bağlantılarıyla entegre olacak. Karayolunda ise 3. Havalimanı ve Yavuz Sultan Selim Köprü bağlantısı Kuzey Marmara Otoyolu, TEM Otoyolu ve D100 (E-5) Karayolu bağlantıları bulunacak.Üç katlı tünel kesiminin çapı 16,8 metre, deniz yüzeyinden derinliği 110 metre, geçtiği bölgede boğaz su derinliği 60-65 metre olacak. Metro ve karayolunun birlikte olduğu üç katlı kesimin uzunluğu ise 6,5 kilometre olacak.

Bakanlık İstanbul ili Bakırköy, Beşiktaş, Beyoğlu, Fatih, Kağıthane, Şişli, Zeytinburnu, Kadıköy ve Üsküdar ilçelerinden geçen İncirli-Söğütlüçeşme mevkiindeki Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından yapılması planlanan 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli projesi ile ilgili ÇED başvurusunu inceledi. Proje ile ilgili Bakanlığa sunulan dosya üzerinde yapılan değerlendirme sonunda ÇED Yönetmeliği’nin 17. maddesi gereğince 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli projesi'ne 'Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir' kararı verildi. Bu kararın ardından proje ile ilgili ihale sürecinin önümüzdeki günlerde başlanması bekleniyor.

YÖNETMELİĞE GÖRE 5 YIL İÇİNDE PROJEYE BAŞLANMAZSA KARAR GEÇERSİZ SAYILACAK

Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği 17. Maddesinde ‘Çevresel etki değerlendirmesi gereklidir veya çevresel etki değerlendirmesi gerekli değildir kararı’ ile ilgili düzenleme yer alıyor. Maddeye göe bakanlık, Proje Tanıtım Dosyalarını Projenin Özellikleri, Projenin Yeri ve Etki Alanlarının Mevcut Çevresel Özellikleri, Projenin İnşaat ve İşletme Aşamasında Çevresel Etkileri ve Alınacak Önlemler kriterler çerçevesinde inceleyip değerlendiriyor. Bakanlık, bu aşamada gerekli görülmesi halinde Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlardan proje ile ilgili geniş kapsamlı bilgi vermesini, araç gereç sağlamasını, yeterliği kabul edilebilir kuruluşlarca analiz, deney ve ölçümler yapmasını veya yaptırmasını isteyebiliyor. Bakanlık on beş (15) iş günü içinde inceleme ve değerlendirmelerini tamamlıyor. Proje hakkında "ÇED Gereklidir" veya "ÇED Gerekli Değildir" kararını beş (5) iş günü içinde verilip, karar Valiliğe, proje sahibine ve Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlara bildirilir. Valilik, bu kararı askıda ilan ve internet aracılığıyla halka duyurur. ÇED Gerekli Değildir kararı verilen proje için beş (5) yıl içinde mücbir sebep bulunmaksızın yatırıma başlanmaması durumunda ‘ÇED Gerekli Değildir’ kararı geçersiz sayılır.ÇED Gereklidir kararı verilen projeler için bir (1) yıl içerisinde Bakanlığa başvuru yapılmaması durumunda karar geçersiz sayılır.