Kültür farklılığı alışverişe de yansıyor. Türklerin alışverişe liste yapmadan çıktıları ve beğendiklerini aldıkları, Almanların ise plan çerçevesinde ihtiyaçlarını aldığı belirlendi. İzmir Ekonomi Üniversitesi Lojistik Yönetimi Bölümü ile Bremen Üniversitesi Lojistik Yönetimi Bölümü’nün ortaklaşa yürüttüğü “Türkiye’de Tüketici Lojistiği” araştırmasında, alışveriş alışkanlıkları karşılaştırıldı. Türkler plansız hareket ederken Almanlar ise kendilerine liste yaparak gerekli gördüğü ürünleri satın alıyor.

İzmir Ekonomi Üniversitesi Lojistik Yönetimi Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Işık Özge Yumurtacı, öğrenciler Begüm Çolak, Alirıza Demirelli, Kübra Göksü Köstepen, Ümit Irat, Serkan Tamer, Onur Tuna tarafından Türkiye’de alışverişlerin nasıl yapıldığı, kimlerin sorumlu olduğuna yönelik araştırma grubu kuruldu. Araştırmada birebir ailelerle yapılan görüşmelerde, Türklerin alışverişe çıktıklarında gördüklerini, beğendiklerini aldıkları, ihtiyaç listelerinin olmadığı kaydedildi. Bremen Üniversitesi Lojistik Yönetimi Bölüm Başkanı Prof. Dr. Herbert Kotzab ve Araştırma Görevlisi Jon Meyer tarafından Bremen’de yürütülen çalışmada da Almanların neyi nasıl alacaklarını bildikleri, temel ihtiyaç listelerinin oluştuğu aktarıldı.

İki üniversitenin Erasmus anlaşması olduğunu ve ortak projelerin süreklilik kazandığını anlatan Yrd. Doç. Dr. Yumurtacı, araştırmanın haziran ayında sonuçlanacağını ancak temel farkların gözlendiğini söyledi. Yrd. Doç. Dr. Yumurtacı, araştırmaya yönelik şu görüşleri ifade etti: “Türk toplumu ve Alman toplumunun alışverişte yaptıkları farklara yönelik görüşmeler yapıyoruz. Alman vatandaşları alışverişlerini belli bir plan ve sisteme oturtmuş durumda. Alışverişe gittiklerinde ne alacaklarını, neyi nasıl alacaklarını biliyorlar. Almanlar, alışveriş için düzenli planlamalarla, Türk vatandaşlarımız ise, alışverişe ihtiyaçları olduğunda gidiyor. Çoğu plan yapmıyor ve genellikle alışverişe gittiklerinde gördüklerini alıyor. Ayrıca beğendikleri şeyleri de anında görüp alabiliyorlar.” Türklerin alışverişte esnek davrandığına, anlık hareket ettiğine dikkat çeken Yumurtacı, “Kültürler alışveriş yapılarını da etkiliyor. Almanlar, araba ile yakın alışveriş merkezlerini tercih ediyor. Listeler yapılıyor ancak Türkler, indirimde gördüğü bir ürünü listesinde olmasa da beğendiğinde satın alabiliyor. Araştırmamızı genişleterek haziran ayında sonlandırmayı amaçlıyoruz. Çalışmamızın ikinci bölümünde perakendeciler ile beraber çalışıp sadece tüketici tarafını değil, aynı zamanda satıcıların tarafından da incelemek istiyoruz.” diye konuştu.