Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) 8. Ticaret ve Sanayi Şûrası'na katılan Aliağa Ticaret Odası (ALTO) Başkanı Adnan Saka, İzmir’in makro meselelerinden oluşan 14 maddelik geniş kapsamlı bir raporu, Başbakan Ahmet Davutoğlu’na sundu. 81 il ve 160 ilçenin sıkıntılarının konuşulduğu şûrada İzmir’i temsilen bir konuşma yapan Saka, bütün unsurlarıyla birlikte üreterek büyümeye devam ettiğini söyledi.

Konuşmasının başında ulaşıma değinen ALTO Başkanı Saka, İzmir’in diğer illerle ve hattâ ilçeleriyle bile ulaşım bağlantısının Türkiye standartlarının altında olduğunu söyledi. Mevcut bölünmüş yolların trafiği kaldırmadığını belirterek bunların iyileştirilmesini, İzmir Çevre Yolu’nun Menemen, Aliağa, Çandarlı Limanı ve Bergama'ya otoyol olarak devam etmesini, Çandarlı Limanı projesi uzayacaksa en azından Aliağa OSB’ye kadar olan kısmının tamamlanmasını ve devamında da Ege-Avrupa Otoyolu projesinin bir an önce başlamasını talep ettiklerini aktardı. İzmir Limanı’nın gemi yaklaşım kanalının taranması ile İnciraltı ile Çiğli'nin tüp tünel ve viyadükle bağlanmasının hayati önem taşıdığını vurgulayan Saka, bunun yanında İzmir’den dünyanın önde gelen merkezlerine direkt uçuş bağlantıları yapılmasını da istediklerini dile getirdi. Limanda fener, sahil sağlık ve römorkör hizmetlerinde indirim yapılması beklenirken “Gemi Trafik Hizmetleri Tarifesi” adı altında yükseltmeye gidilmesinin İzmir’e yeni maliyet artışları getirdiğini, bu yüksek maliyetlerin giderilmesi gerektiğini belirten Saka, aynı zamanda İzmir’in kruvaziyer turizmde homeport (ana liman) olması için mevcut hangarın yolcu terminali haline getirilmesi ve gemilerin giriş yolunun eksi 15 metreye taranması gerektiğini söyledi.

Adnan Saka, IPARD (Tarımsal ve Kırsal Kalkınma) desteklerinden Aydın ve Manisa gibi iller faydalanırken İzmir’in istifade edemediğini, bu mağduriyetlerinin giderilmesini istediklerini söyledi. Diğer bir taleplerinin de zeytinyağı ve pamukta destekleme prim miktarlarının arttırılması ve ödeme zamanının yeniden düzenlenmesi, markalı ve ambalajlı zeytinyağı ihracat desteklerinin arttırılması, sofralık zeytine destekleme primi ödenmesi olduğunu vurguladı. Bölgede yer altı su seviyelerinin ciddi bir şekilde düştüğünü ifade eden ALTO Başkanı Saka Bakırçay, Gediz ve Küçük Menderes havzalarında baraj, gölet ve sulama projelerinin hayata geçirilmesinin ve Küçük Menderes havzasının Beydağ Barajı suyu ile buluşmasının önem arz ettiğini söyledi. Kalkınma ajanslarının sosyal imkanların arttırılması, çevre problemlerinin çözülmesi ve marka şehirler oluşturulması konusunda koordinasyon sağlayabilecek en önemli mekanizmalardan biri olduğunu ifade eden Saka, “Kalkınma ajanslarının yönetim yapılarının etkinliği, yönetimlerindeki kamu ağırlığı yüzünden istenen düzeye ulaşamamaktadır. Ajansların, marka şehirler yaratılması yolunda daha verimli çalışması için yönetimlerinde özel sektörün ve sivil toplumun çoğunluk haline gelmesi, valiliklere ise denetleyici görevler verilmesinin faydalı olacağı düşünülmektedir. Bu kapsamda bölgesel kalkınma ajanslarında yetki yerele devredilmeli, İzmir ise pilot bölge olarak seçilmelidir.” dedi.

Adnan Saka son olarak, teşvik sistemiyle sınır illerde sebep olunan haksız rekabeti önlemek için OSB’lerin, dolana kadar komşu ilin teşvik oranlarından faydalandırılması, ayrıca OSB’lere taşınan firmalara yönelik destekler verilmesi gerektiğini vurguladı.