İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, Türkiye'nin büyümesi için denizciliğin büyümek zorunda olduğunu vurgulayarak, “Hedefimiz, 'denizci millet, denizci ülke' olmak. Biz Barbaros'un torunlarıyız ama dünya deniz ticaretinden binde 8 gibi çok düşük pay alıyoruz.” dedi. Denizcilik sektörünün temsilcileri, Ege Genç İşadamları Derneği’nin (EGİAD) düzenlediği sektör toplantılarında biraraya geldi. Toplantıda sektörün meseleleri masaya yatırıldı. EGİAD’ın merkezindeki toplantıya Öztürk, Başkan Yardımcısı Savaş Ercan, Yönetim Kurulu Üyesi Kenan Yalavaç ve Mihri Çelik konuşmacı olarak katıldı.

‘DENİZCİLİK BAKANLIĞI OLMALI’

Denizcilik meseleleri ve projelerinin görüşüldüğü toplantıda açılış konuşmasını yapan EGİAD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ali Barçın, sektörde önemli gelişmeler yaşandığına dikkat çekerek, iş dünyası olarak sıkıntıları, bu alanın uzmanlarından dinlemek istediklerini söyledi. Sahip olduğu potansiyele rağmen sektörün yeteri kadar ilgi ve destek görmediğinden yakınan Barçın, “Denizcilik sektörü, yılların ihmaliyle bugünlere gelmiştir. Gerek yasal düzenlemelerin gerekse örgütlenmenin yetersizliği nedeniyle sıkıntı yaşayan Türk denizcilik sektörü, biriken sorunlarını ancak mesleki ve sivil toplum kuruluşlarının etkin çabaları ile çözebilmektedir. Bugün Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı yetki alanında yer alan sektörün önemi dikkate alındığında, EGİAD olarak Türkiye’nin ayrı bir denizcilik bakanlığının olması gerektiğine inanıyoruz. ‘Üç tarafı denizlerle çevrili ülkemiz’ şeklindeki klişe her ne kadar gerçeği yansıtsa da yine üç tarafı denizlerle çevrili olan yan komşumuz Yunanistan’ın denizi nasıl etkin kullandığını gördüğümüzde, daha gidecek çok yolumuzun olduğunu görüyoruz.” dedi.

Turizm boyutunda 2023 yılı için hedeflenen deniz turizminden 10 milyar dolar gelir hedefinin gerçekçi olduğuna da değinen Ali Barçın, şöyle devam etti: “Bugün turizm gelirleri içinde yüzde 25’lik bir payı olan deniz turizminin, ek bazı önlemlerle bu oranı giderek arttırması söz konusu olabilecektir. En başta bu büyük potansiyeli harekete geçirecek özel teşviklerin, marina işletmeciliği ve diğer alanlarda verilmesi gerekmektedir. Ayrıca gemiadamlarının eğitimleri ve mesleki standartlara uygunluklarının daha da geliştirilmesiyle deniz ticaretinde önemli aşamalar kaydedileceğine inanıyoruz.”

‘MARİNA SAYISI ARTTIRILMALI’

İMEAK Deniz Ticaret Odası Şube Başkanı Öztürk ise Türkiye'nin büyümesi için denizciliğin büyümek zorunda olduğunu vurguladı. Atatürk'ün, "denizci millet, denizci ülke" hedefinden uzak olunduğunu ifade eden Öztürk, "Ülkemiz doğu ile batı arasında bir köprü ama transit yük miktarı bize yakışmıyor. 2023'te, taşıdığımız yük miktarını 1 milyar tona ulaştırmalıyız. Bunu Kuzey Ege Çandarlı Limanı gibi transit limanlarımızla, gemi filolarıyla yapacağız." dedi. Türkiye'nin deniz turizminde de büyük hedefleri olduğunu vurgulayan Öztürk, "Deniz turizminde Akdeniz'de beşinci sıradayız. Marina sayısını arttırmamız lazım. İzmir Körfezi'nde dört marina yatırımı sözkonusu, sadece ikisi onaylandı. Öncelikle Bayraklı'da olacak, sonra Mavişehir olması gerektiğini ilettik. İnciraltı'nda yat limanı site takıldı. Çevremizdeki en şanslı marina yatırımları Şifne ve Çeşmealtı. Kruvaziyerde hedefimiz ise 7,5 milyon yolcu ancak yolcu sayısı düşüyor. Kruvaziyerde her sene kaybediyoruz. En büyük neden, küresel ve bölgesel problemler. En büyük tehlike Uzakdoğu. Önlem alınmazsa Türkiye'de kruvaziyer turizmi biter." diye konuştu.