Ekonomi Bakanlığı Dış Ticaret ve Hazine Müsteşarlığı, mısır üreticilerine yönelik uyguladığı Dâhilîde İşleme Belgesi yüzünden 100 bin ton mısır çiftçinin elinde kaldı.

Müsteşarlık mısır üreticilerine bu belgeyi vermediği için çiftçiler ürettikleri yüz binlerce ton mısırın yurt dışına ihracatını yapamıyor. Yaşanan sıkıntılar nedeniyle bu yıl binlerce çiftçi mısır ekmekten vazgeçmiş durumda kaldı.

100 BİN TON MISIR ÇİFTÇİNİN ELİNDE KALDI

Mardin Sanayici ve İş adamları Derneği (MARSİAD) Başkanı Nasır Duyan, bölgede yetiştirilen mısırı yarı işlenmiş olarak Irak’a veya başka ülkelere ihracatını gerçekleştirdiklerini, mısır üreticisinin de bu durumdan memnun olduğunu belirtti. Duyan, Ekonomi Bakanlığı Dış Ticaret ve Hazine Müsteşarlığı'nın, mısır ihracatının önünü kestiğini söyledi.

Mardin’de ikinci ürün olarak yetiştirilen mısırı, yarı işlenmiş olarak iyi bir fiyatla Irak’a ihraç ettiklerini belirten Nasır Duyan, ”Pazar sıkıntısı yaşamadan çiftçimiz iyi bir fiyatla ürününü satma imkanı buluyordu. Ancak ne yazık ki Dış Ticaret ve Hazine Müsteşarlığı'ndan aldığımız Dahilide İşleme Belgesini, artık müsteşarlık vermiyor. Belge olmayınca ihracat yapamıyoruz. Mısırın iç pazarda satılması isteniyor. Çiftçi mısırını Şanlıurfa’nın dışına çıkardığı zaman kâr marjı düşüyor, ürününün giderlerini karşılayamıyor. Devlet ya mısırları yerinde alsın ya da ihracatını yapmamıza izin versin. Ukrayna’dan, Rusya’dan ithal edilen Mısırlar Irak’a gönderiliyor ama yöre çiftçisinin mısırını iç pazarda sat deniliyor. O zaman ya ithalat durdurulsun ya da ihracat serbest bırakılsın. Bu yıl 100 bin ton dolayında mısır çiftçinin elinde kaldı. Kime ne yararı olacak.“ dedi.

Bölge ekonomisinin can damarı olan Suriye sınır kapısının kapalı olması ve Habur sınır kapısında yaşanan sıkıntılar nedeniyle ihracatın neredeyse durma noktasına geldiğini ifade eden Duyan, ”Binlerce çiftçi mağdur durumdadır. Ürettiği ürünü dış piyasaya satamıyor. Müsteşarlık bu belgeyi vermediği için çiftçinin elinde bulunan 100 bin ton mısır çürümeye başladı. Suriye sınır kapısı 5 yıldır kapalı durumdadır. Bu ülkeye ihracatımız tamamen durmuş vaziyette. Yani bölge çiftçisi, esnafı ve fabrikatörü zor günler geçiriyor. Devletin buraya el atmasını ve çiftçinin önünü açması gerekir.” şeklinde konuştu.

KAMYONLARA KAPALI KASA UYGULAMASI

Mardin Sanayici ve İş adamları Derneği Başkanı Duyan, son zamanlarda yeni uygulamalarla Irak’a ihracatın yavaşlatılmak istendiğini, hükumetin erken önlem alması gerektiğini ifade etti. Duyan, şöyle dedi: ”Yeni bir uygulama ile 15 Nisan'da başlayacak 'açık kamyon ve araçlarla' mal taşıma yasağı nakliye sektörünü ve bilhassa Irak’a yapılan ihracatı sekteye uğratacaktır. Kapalı kasa yerine karoserlerin çadırlarla örtülmesinin nakliyecileri büyük bir külfetten kurtaracaktır. Gümrük Bakanlığı tarafından hayata geçirilecek uygulama ile 15 Nisan'dan itibaren açık kasa ile yük taşınamayacak, ihracat yapılamayacak. Bu durum nakliyeciye ve nakliye sektörüne yük getirecek ve sıkıntı yaşatacaktır. Bölgede 50 bine yakın nakliyeci var. Bunlara yeni bir külfet getiriliyor. Zaten Suriye kapısı kapalı. Habur sınır kapısı sınırlı vaziyette kamyon geçiyor. Biz kapalı kasa yerine mevcut kasaların çadırlarla örtülme zorunluluğu getirilmesinden yanayız. Bazı nakliyecilerimiz damperli araçlarıyla da yük taşımakta ve ihracat yapmaktadır. Damperli araca nasıl kapalı kasa konacak. Bu uygulama milli ekonomiye de olumsuz yönde etki yapacaktır.”

IRAK’A İHRACAT KIRMIZI HATTA

Irak’a yapılan tüm ihracatın kırmızı hata alındığını, her yüke şüpheli bakıldığını kaydeden Duyan, ”Kırmızı hat uygulaması ihracatı olumsuz yönde etkileyecek. Geçen yılki döneme göre yüzde 40 oranında ihracatın azaldığını görüyoruz. Aralıklarla kırmızı hat uygulamasını olumlu karşılıyoruz. Ancak sürekli hale getirilirse ihracata darbe vurur. Her yüke şüphe ile bakılıyor. Eskiden 500 ton gıda için bir sefer beyanname veriyor ve bir numune isteniyordu. Şimdi her kamyon için beyanname ve numune isteniyor. Bürokratik işlemler artırıldı. Bu sadece Irak sınır kapısına dönük bir uygulama. Başka sınır kapılarında benzer bir uygulama yapılmıyor. Kalkınmada öncelikli bölgelerde ihracatın önü kesilmemeli. Hükümetin çözüm süreci, ulaşım alanındaki başarısına nakliyeciler ve ihracatçılar olarak oldukça sevindik. Yeni uygulama sevincimizi kursağımızda bıraktı. Beklentimiz eski uygulamaya devam edilmesinin sağlanmasıdır. Bu uygulama ile ihracat rakamları geçen yılki döneme göre yüzde 40 oranında azalma gösterdi.“ diye konuştu.