Rusya gündemi ile yayın yapan www.haberrus.com haber portalı Rusya pazarında Türk ihracatçısının son dönemde yaşadığı sorunlarla ilgili bir anket düzenledi.

Ukrayna krizi nedeni ile yaptırım uygulayan Batılı ülkelerden gıda alımını durduran Rusya’da ortaya çıkan fırsat değerlendirilemedi. Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) verilerine göre Şubat 2015’de Rusya’ya ihracat bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 40 azalarak 297,5 milyon dolara geriledi. Şubat 2013’de 591 milyon dolar olan ihracat, Şubat 2014’de de 487,5 milyon dolara gerilemişti.

Türkiye’den Rusya’ya ihracat 2013’de 7 milyar doları bulurken bu rakam 2014’de 6 milyar dolara geriledi. 2015’de ihracat rakamlarının 5 milyar doların da altına gerilemesinden endişe ediliyor.

2 bine yakın okurun katıldığı ankete göre Rusya’ya ihracatın azalmasında en büyük sorun yüzde 36,14’le bu ülkede yaşanan ekonomik kriz. Rublede devalüasyon yaşanırken, halkın alım gücü özellikle ithal ürünlere karşı hızla düştü.

İkinci büyük sorun ise yüzde 22,81 ile denetimler ve evraklarda yaşanan sorunlar. Türk ürünlerinin sağlık denetimlerini geçememesi, evraklarda yaşanan uyumsuzluklar ve ihracat belgelerinin tamamlanamaması fırsatların değerlendirilmesini engelledi.

Haberrus okurlarına göre yüzde 16,4’le üçüncü büyük sorun Türk ürünlerinin fiyat konusunda yeni dönemde rekabet gücünün düşmesi. Auchan’da bir kilogram limonun 70 ruble (1,2 dolar) alıcı bulurken, bu rakamın Türkiye’den gönderilmesi için yol parasını bile karşılamadığı belirtiliyor.

Dördüncü temel sorun ise Rusya’da uygulanan ülke kotalarından Türkiye’nin yararlanamaması. Okurların yüzde 16,14’ü Türkiye’nin de beyaz et başta olmak üzere ülke kotası alması gerektiğini düşünüyor. Mevcut durumda diğer ülkelerin kotalarına ek komisyon ödeyerek Rusya’ya ihraç edilen tavuğun rekabet edebilmesinin imkansızlığına işaret ediliyor.

Rusya’ya ihracatta yaşanan en büyük sorunlardan biri de yüzde 7,7 ile TIR kotalarının yetersizliği. Türkiye’nin Rusya pazarına mal gönderim için sadece 9 bin TIR kotası var. 2014’de 27 bin TIR mal gönderildi. Diğer ülkelerin TIR’ları kullanıldığı için maliyetler ikiye katlanırken, süre de 2-3 gün uzuyor. Türk ve Rus teknik heyetlerin TIR kotaları ile ilgili yapacakları çalışmalardan henüz bir sonuç alınamadı.

Rusya’ya ihracat yapan Türk üreticisine yeterli teşviklerin yapılmaması da temel sorunlar arasında yer alıyor. Haberrus okurlarının yüzde 7’sine göre teşviklerin artırılması gerekiyor. Latin Amerika başta olmak üzere bir çok ülkeden teşvikle gelen ürünler daha avantajlı fiyatlarla piyasada yer alabiliyor.