Antalya Side Konfeksiyoncular Derneği Başkanı Muzaffer Kılcı, kişi başı turist harcamalarının 100 dolar düşmesinin 'turist-esnaf memnuniyeti ve karşılıklı güvenirlik' bakımından iyi irdelenmesi gerektiğini söyledi.

Kılcı yaptığı açıklamada, Antalya turizminin kalbi olan Side'de yıllar önce turizmde yapılan hataların faturasını ödediğini belirtti. Kılcı, turist şikayetlerinin anında değerlendirilmeye alınmasının gerektiğini vurgulayarak, 'aman bir turist' ne olacak deyip geçiştirilmemesinin hayati öneme sahip olduğunun altını çizdi.

İletişimin her geçen gün baş döndürücü şekilde değiştiği bir dönemde bir turistin sosyal medya aracılığıyla binlerce turisti etkileyeceğinin unutulmaması gerektiğine dikkat çeken Kılcı, turiste yapılan bir hatanın telafisinin kolay olmadığını, turistinde alışveriş yapmadan önce insan ve misafir olduğunun bilincinde olunması gerektiğini kaydetti.

Manavgat Ticaret ve Sanayi Odası(MATSO) müşteri analizlerine göre bölgede kişi başı turist harcamalarının 795 dolardan 695 dolara düştüğünün tespit edildiğine dikkat çeken Kılcı, 100 dolarlık düşüşün Side esnafı için büyük bir rakam olduğunu ifade etti. Turizmde 'parasız turist' gibi söylemlerden kaçınılmasının altını çizen Kılcı, paralı ve parasız turist söylemlerinin yanlış söylemler olduğunu kaydetti.

Esnafın alış verişte 'önce insan' ön planda tutularak yabancı konukların onur ve gururlarını kırıcı ve incitici söylemlerden kaçınmasını vurgulayan Kılcı, şöyle konuştu: "Bölgemize gelen her turist önce bizim misafirimizdir. Maalesef her sektörde olduğu gibi turizmde de yabancı konukları rahatsız edecek insanlar olabiliyor. Turistlere ürün satımında yalan atmaktan sakınılmalı. Yalan söyleyerek ürün satılmamalı. Özellikle başta Almanlar olmak üzere Avrupalı turistlerin okuma oranları yüksek olduğu için misafir olmalarından seslerini çıkarmadıkları için yalan olduğunu söyleyemiyorlar. Turisti kandırarak ürün satacağına inanan kişi sadece kendini kandırır. Turiste ayıplı mal satımına asla geçit verilmemeli. Bilinmeyerek ayıplı mal satıldığında da kısa sürede telafi edilmesi gerekir. Turiste yapılan her kötü davranışın bir cezası olmalı. Yapanın yaptığı yanına kar kalmamalı. Eğer bir yıl içinde bölgemizde kişi başı turist harcaması 100 dolar düşüyorsa herkes oturup ben nerede hata yaptım diye iyi düşünmesi gerekir. Turistin kandırdım da ürün sattım diyen iyi bilsin ki sadece kendini kandırmıştır."

Side'de 200'ün üzerinde konfeksiyoncunun olduğunun altını çizen Kılcı, pazar araştırması yapılamadan her açılan konfeksiyon dükkanın batmaya mahkum olduğunu söyledi. Bölgeye gelen Avrupalı turistlerin önemli oranda entelektüel olduğunun unutulmaması gerektiğine işaret eden Kılcı, şu ifadeleri kullandı: "Turist ürün alımında dükkan içindeki raflardaki ürünlerin hepsini indirtsede tamam diyerek anlayışla karşılaması gerekir. Dükkan içinde ve dışarı çıkıldığında turistin onur ve gururunu incitecek söz söylenmemeli. Esnaflıkta tatlı dil ve güler yüz yılanı deliğinden çıkartır sözü çok önemli. 15 yıl her tatile her geldiğinde aynı dükkandan ürün alan yüzlerce turist var. Karşılıklı güven çok önemli. Turistlere karşı yüksek sesle konuşma, bağırma, sergilenen ürünü almayınca hakaret etme, ailesinin yanında laf atma, fahiş ve ayıplı mal satma turizmi için utanç verici bir durumdur. Bugün turizmde çekilen sıkıntılar turizmde 15-20 yıl önce yapılan hatalar ve sümealtı edilerek çözüm bulmama kaynaklıdır."