AKFEN Holding ve Uluslararası Mersin Liman İşletmeciliği A.Ş (MIP) Başkanı Hamdi Akın, Mersin Limanı'nda ilk etaptaki hedeflerinin kapasiteyi 2,6 TEU'ya çıkarmak olduğunu belirtti. Mersin Limanı'na şu ana kadar 1 milyar 170 milyon yatırım yaptıklarını ifade eden Akın, yatırımların bundan sonra da süreceği bilgisini verdi.

Mersin Limanı’nda yaşanan sorunlar, Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) tarafından düzenlenen bilgilendirme toplantısında masaya yatırıldı. MTSO toplantı salonunda gerçekleştirilen toplantıya Mersin Uluslararası Liman İşletmeciliği (MIP) A.Ş ve AKFEN Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, MIP Yönetim Kurulu ve İcra Kurulu Üyesi İbrahim Süha Güçsav, MIP Genel Müdürü İsmail Hakkı Tas, Büyükşehir Belediye Başkanı Burhanettin Kocamaz, MTSO Başkanı Şerafettin Aşut, Mersin Ticaret Borsası (MTB) Başkanı Abdullah Özdemir ile birlikte ihracatçı ve ithalatçı iş adamları katıldı.

Akın, burada yaptığı konuşmada, Mersin Limanı’na özelleşmeden bugüne kadar 1 milyar 170 milyon dolarlık yatırım yaptıklarını kaydetti. Limanın, Mersin ekonomisinin en büyük parçası olduğunu ve Mersin’in limansız düşünülemeyeceğini vurgulayan Akın, limanda konteyner kapasitesinde şu anda 1,5 milyon TEU’ya yaklaştıklarını, konvansiyonel yükte ise 8,8 milyon ton yüke çıktıklarını belirterek, “İlk etapta hedefimiz kapasiteyi 2,6 milyon TEU’ya çıkarmak. Biz Mersin’i konteyner limanına dönüştüreceğimizi düşünüyorduk. Genel kargonun daha az olacağını düşünüyorduk ve bu kadar büyüyeceğini öngörmemiştik. Konvansiyonel yük beklediğimizden daha hızlı büyüdü. Dünya konteynerleşmeye gidiyor. Yükler daha çok konteynerle taşınmaya başlanıyor. Mersin’de de konteyner yük arttı ama konvansiyonel de beklediğimizden fazla arttı. Kapasiteyi 2,6 milyon TEU’ya çıkarmak zorundayız. Tüm çalışmalar başladı." şeklinde konuştu.

Bundan sonraki yatırımların en önemli kısmının otoyola bağlanmak olduğunu dile getiren Akın, özellikle dökme yük konusunda yığılmaların bu yıl had safhaya çıktığını ifade ederek, bunun nedeninin de yaşanan kuraklıkla birlikte bu yıl anormal derecede buğday ithalatı yapılması olduğunu söyledi. Genel kargoyu 15 milyon tona kadar çıkaracaklarını, bununla ilgili tüm izinlerini tamamladıklarını da kaydeden Akın, “Bu alanda da 5-6 sene bir rahatlama sağlanacak. Gemilerimizin kapasiteleri ve ebatları büyümeye başladı. Büyük gemilerin Mersin’e girmesi sorun olmaya başladı, onu çözmeliyiz. 2016 ilk çeyreğine kadar bu yatırımı bitireceğiz ve büyük gemilerin Mersin Limanı’na girmesi sorunu kalmayacak. Mersin Limanı her yıl yatırım istiyor ve her yıl bu yatırımı yapma zorunluluğu var. Senede 60-70 milyon dolarlık yatırım yapmazsanız verim alamazsınız. O nedenle yatırımlar devam edecek. Makine ekipman yatırımı da aralıksız sürüyor.” diye konuştu.

“GÜMRÜK ELİMİZİ KOLUMUZU BAĞLIYOR”

Limanda yük birikmesinde kendileri dışında da engeller olduğuna işaret eden Akın, şunları söyledi: “Gümrük elimizi kolumuzu bağlayan bir mesele. Gümrükte son anda gelen tedbirlerle neredeyse her konteynerin X Ray cihazından geçmesi gerekiyor. Bu da zaman ve yavaşlama demek. Herkes bekleyecek. Demoraj ödenecek başka bir çözümü yok. Bu tür önlemler geliyor maalesef. Akıllı, mantıklı yapılabilecek her şeye birlikte çözüm bulabileceğimize inanıyorum.”

Mersin Limanı özelleştirilmiş gibi görünse de devletin elinin hep içinde olduğunun, dolayısıyla tam özelleştirilmiş olmadığının altını çizen Akın, şöyle devam etti: “Devamlı valilikle, belediyeyle, gümrükle koordinasyonun olması gerekiyor. Böyle bir yapıyla olduğumuz için bu imkansızlıklar oluyor. Bunları hep birlikte mülki idarelere, Bakanlığa giderek çözmek gerekir. Bu hepimizin menfaatine olacaktır. Sorunlarınıza mutlaka arkadaşlarımızla bir çözüm bulacağız ama ortada bir gerçek var, bu gerçeği görmezlikten gelmeyelim ve ne yapacağımıza birlikte karar verelim. Biz aslında ticari bir işletme gözüyle bakıyor olsak limanı bugünkü kapasitede ve sabit yükte tutup, 30 seneyi geçer gideriz. Böyle bir şey yapmak ne bizim vicdanımıza uygun ne de zaten bunu ne şehir kabul eder ne biz kabul ederiz.”

“BİRAZ ANLAYIŞ GÖSTERİN”

Mersin Limanı’nın son 5 senede Türkiye’nin büyümesinin 3 misli daha fazla büyüdüğünü ve 400 bin TEU’dan 1,5 milyon TEU’ya çıktığını vurgulayan Akın, bunların güzel şeyler olduğunu, iş adamlarından da güzel tarafından bakmalarını istedi. Yatırımın önemine vurgu yapan Akın, şöyle devam etti: “Biz kazandığımızı yatırmaya razıyız. Biz kazandığımızın en azından yarısını yatırıma harcamaya razıyız. Ama yeter ki, bizim önümüze engeller çıkmasın, bize yardımcı olsun, size destek verelim. Elbette ki aksaklıklar olacak ama 1 milyon metrekareye sıkışmış bir limanı 5 katı TEU’ya taşımaya çalışıyoruz. Türkiye’nin toplam konteynır kapasitesi zaten 8 milyon. Biz burayı 5-5,5’e çıkartmaya çalışıyoruz ve bu yatırımları da yapacağız, yapmak zorundayız. Önümüze tabi bir sürü engeller çıkacak, bunları hep birlikte aşmamız için de bize destek vermelisiniz. Büyüme imkanımız var ama bizim yük alabilmemiz, herkesi çok memnun edebilmemize bağlı. Biz Singapurlu ortağımız olmasa bu ivmeyi yakalayamayabilirdik. Bunlar hakikaten uluslararası anlamda önemli çalışmaların sonucunda ortaya çıkartılmıştır. Hiçbir liman bu kadar büyümedi, Marmara Bölgesi’nde hiçbir liman bu büyümeleri kat edemez son 6 senede. Mersin’in altyapısı var, stratejik konumda, çok önemli lojistik şirketleri var, her şeyiyle buna hazır, şehir her yeriyle bunu hazmedebilecek. Ama büyümemiz, daha teknik, daha mobil, daha modern, daha otomasyonlu hizmet verebiliyor hale gelebilmemiz lazım. Bütün bunların sonucu da para, bu yatırımın hepsi de para. Ne olur birazcık anlayış gösterin. Bu konuda hep beraber el ele verelim Mersin’i uçuralım.”

“MERSİN LİMANI KENTE YABANCILAŞTI”

MTSO Başkanı Şerafettin Aşut ise Mersin Limanı’nda yaşanan sorunlara dikkat çekti. Limanın özelleşmesinden bu yana sorunların çözümü için hep önde olduklarını vurgulayan Aşut, liman yetkilileriyle yüzlerce toplantı yaptıkları halde özelleştiği günden bu yana Mersin Limanı'nın kentin ekonomik anlamda gözdesi ve katkı sunan değeri olma özelliğini kaybetmeye başladığını söyledi. Tek yanlı politikaların limanı Mersin’in bir değeri olmaktan çıkartmaya başladığını ifade eden Aşut, "Mersin Limanı, Mersin’e yabancılaşmaya başlamıştır. Bu her iki taraf adına da çok tehlikeli bir durumdur.” dedi.

Mersin Ticaret Borsası Başkanı Abdullah Özdemir ise Mersin Limanı'nın kentin kalbi olduğunun altını çizerek, şunları söyledi:
"Sizler Singapurlu ortağınızla buradan milyon dolarlar kazanırken külfetini de bu kent çekiyor. Mersin limanı öyle bir hale geldi ki artık yük yüklenemez hale geldi. İşler zaten kesattı yardımımıza uluslar arası yardım kuruluşlarının ihaleleri yetişti. Ancak liman yüzünden 1 milyar dolarlık işlerimizi kaybetmek üzereyiz. Çünkü liman yüzünden işler gecikiyor ve müşterilerimiz de İskenderun limanına ve firmalarına yanaşıyor. MIP yüzünden kent ekonomisi kan kaybediyor. Lütfen artık Mersin’e bakış açınızı değiştirin. Liman kent ekonomisine katkı sunacağına zarar verir hale geldi."