Danışmanlık şirketi The Boston Consulting Group (BCG) ve Boomerang Commerce tarafından yayınlanan ‘Çok Kanallı Fiyatlandırma Stratejisi’ adlı rapora göre Türkiye online perakende sektörü 5 senede 2 kat büyüyecek. Bu durumu gören ve eylem alan firmaların karlarını önemli oranda arttıracağı tahmin ediliyor.



Şu an büyüklüğü 7 milyar lira olan online perekande sektörü ile ilgili raporda öne çıkan 3 konu şöyle ifade ediliyor:

‘‘• Müşteri odaklı ve ekonomik değer olarak doğru strateji belirleme: Online ticaret, e-ticaret, dijital ticaret; nasıl adlandırılırsa adlandırılsın sonuçta çok kanallı ticarette de ticaretin kuralları geçerli oluyor. Çok kanallı perakendede başarı, ancak müşteri odaklı, farklı bir rekabet önerisine sahip ve ekonomik olarak cazip bir fiyatlandırma stratejisi ile mümkün oluyor.
• Akıllı teknoloji ile veriden değer oluşturma: Geleneksel perakendeciler de sadece internetten satış yapan perakendeciler kadar müşteri verisine sahip olsalar da bu verilerin yeterince etkin şekilde kullanılmadığı gözlemleniyor. Veriyi toplayabilme yetkinliğinin ötesinde farkı yaratan unsurun akıllı teknolojilerin kullanılmasıyla farklı kanallardan gelen verileri harmanlayarak anlamlı ve aksiyona yönelik sonuçlar çıkarmak olduğu belirtiliyor.
• Çok kanallı perakendeyi destekleyecek organizasyon yapısına geçiş: Geleneksel perakendeciler dinamik fiyatlandırma kararları verecek kadar çevik değiller. Çok kanallı perakende modeli için tek bir tip organizasyon modeli olmamakla birlikte başarılı modellerin hemen hemen hepsinde karar verme hiyerarşisi, yetkinlikler, yetenekler, motivasyon ve teşviklerin çok kanallı perakendenin gerektirdiği dinamizme göre şekillenmesi gerekiyor.‘‘

Perakende satış kanallarının teknoloji ile birleştiğini ve geleneksel yöntemlerinin rafa kaldırılmasının zamanı geldiğini anlatan BCG Türkiye Genel Müdürü ve Yönetici Ortağı Burak Tansan, şunları kaydediyor:

“Müşteriler artık alışveriş yaparken birden fazla kanalı kullanıyorlar ve daha bilinçli hareket ediyorlar. Bilgisayarlardan, tabletlerden veya akıllı telefonlardan farklı firmaların ürün ve fiyat karşılaştırmalarını yapıp, müşteri yorumlarını okuyorlar. Sonrasında da karar verip internetten ya da mağazadan alışverişlerini yapıyorlar. Teknoloji ile kızışan bu yarışta perakendeciler hızlı karar vermeye çalışırken, birçoğu hangi fiyatın doğru olduğunun, hangi kampanyaların işe yaradığının ve hangi ürünlerin satışında değişiklik yaratacaklarının farkında değiller. Tecrübelerimize göre, perakende firmaları dijitalleşme konusunda üç konuda zorlanıyorlar, bunlar: müşteri odaklı strateji belirleme, elindeki veriden değer oluşturma ve çok kanallı fiyatlandırma stratejisine imkân verecek organizasyon modelini oluşturma. Burada en önemli konu, müşterilerin çoklu kanal "serüvenlerini" anlama ve bu serüveni basit, renkli ve cazip kılmak.”

Türkiye’de önde gelen firmaların çok kanallı perakendeciliğin belirli alanlarını çok hızlı ve başarılı bir şekilde uyguladığına temas eden Tansan, "İnternetten alınan bir ürünün müşteriye mağazadan teslim edilmesi, ertesi gün teslimat seçeneği, farklı ödeme opsiyonu gibi hizmetler artık Türkiye’deki perakendeciler tarafından da neredeyse standart olarak müşterilere sunuluyor. Çok kanallı hizmet anlamında müşterilerin artan beklentileri ile birlikte iyi bir seviyeye doğru ilerlediğimizi düşünüyorum.” diyor.

“PERAKENDE DAHA MOBİL OLACAK”

BCG’nin bir başka araştırması ‘Küresel Mobil İnternet Ekonomisinde Büyüme’ raporuna göre ise dünya ekonomisinin yüzde 70'ini teşkil eden 13 ülkede mobil internetin ekonomiye katkısının 700 milyar doları aşıyor; bu katkının 2017’ye dek yüzde 23 büyüme ile 1,5 trilyon dolara dayanacağı tahmin ediliyor. Mobil internet ekonomisinde büyümenin en önemli unsurlarından birisi ise perakende sektörü olacak. Türkiye perakende sektöründe mobil ticaret çok daha güçlü büyüyerek internet perakendeciliği içinde payını yüzde 1’den yüzde 2’ye taşıdı. Mobil ticaretin ABD internet perakendeciliğinde aldığı payın yüzde 18 seviyelerinde olup Türkiye daha yolun başında görünüyor.

Türkiye’de mobil ticaretin artmasında akıllı telefon kullanımının ve 3G’ye erişimin artmasının önemli rol oynadığını belirten BCG Türkiye Kıdemli Proje Müdürü Hüseyin Erol, "Teknolojiye erişimin müşteri davranışına etkisi göz ardı edilemez. Bununla birlikte, gerek geleneksel perakendecilerin gerekse sadece internetten satış yapan perakendecilerin mobil ticarete yaptığı yatırımlar da mobil ticaretin büyümesinde etkili olmuştur.” diyor.