Gerçi bu kez bütçe hedeflerinin tutturulamayacağının anlaşılması üzerine birkaç haftadan beri bazı sektörlere zam geleceği biliniyordu. Sadece net tutar ortada yoktu. Maliye Bakanlığı 'gece yarısı' düzenlemesiyle otomotivde motor silindir hacmi 1.600 cc'yi geçmeyen araçlarda uygulanan yüzde 37'lik ÖTV'yi yüzde 40'a yükseltildi. Karar Resmi Gazete'de yayınlandı Satışlar yüzde 12 düşer Peki 3 puanlık ÖTV artışı sektörü nasıl etkileyecek. 1.6 litre hacimli motorlara yapılacak her 1 puanlık vergi artışı otomotiv pazarının yüzde 3 daralmasına neden oluyor. Yani ÖTV'nin yüzde 40'a çıkmasının satışların yüzde 12 daralmasına yol açması bekleniyor. Bu da otomobil satışlarının son çeyrekte yaklaşık 40 bin adet kayıp yaşaması anlamına geliyor. Bin 100 lira artış Peki 1.6 litre seviyesindeki vergi artışı otomobillerin fiyatını nasıl etkileyecek? Sektör yetkilileri , ÖTV'de yapılacak 3 puanlık artışın araç başına ortalama bin 100 liraya artış anlamına geldiğini belirtiyor. ÖTV artışı fiyatlardan ziyade tüketicinin psikolojisini bozuyor. Tüketici veya otomotiv markaları fiyat farkını bir şekilde yüklenir. Ama vergi lafı ne yazık ki müşterinin otomobil alımlarını olumsuz etkiliyor, bir anda ertelemeler yaşanıyor. Fuarı da etkileyecek Pazar geçtiğimiz yıla göre zaten yüzde 15 zaten daralmış durumdayken bu gerçekleşen ÖTV artışı son çeyreğe büyük umut ve stokla giren otomotiv sektörünü etkileyecek. Vergi artışı satışların daha düşmesine neden olacak. Ayrıca Kasım'da düzenlenecek Autoshow Fuarı'nı da önemli ölçüde etkileyecek. Model yılının değişmesiyle Aralık'ta pazarın nasıl çıkacağını hâlâ kestiremeyen sektör, kriz nedeniyle pazarları daralan Avrupa'dan ürün tedarik etti. Şu anda sektörün elinde önemli bir stok var. Bu yüzden de şirketler vergi artışını fiyatlara yansıtamayacak ve zararlar oluşacak. Yıl sonu rekabet kızışacak 5 milyar Euro'luk stok bulunuyor Son çeyreğe hedef artışıyla giren sektörü ÖTV artışı önemli oranda etkileyecek. Ocak-Ağustos döneminde 461 bin adetlik otomobil ve hafif ticari araç satışı yapan firmalar büyük umut bağladıkları son 4 aya yaklaşık 350 bin adetlik stokla girdi. Bu stoğun 250 binini ise ÖTV oranlarının artması gündemde olan otomobillerden oluşuyor. Şu anda pipeline'da (stokta, yolda ve bantta) yaklaşık 250 bin adede yakın otomobil bulunduğu belirtiliyor. Stoğun değeri ise yaklaşık 5 milyar Euro. Yıllık Euro faizini yüzde 7 olarak hesapladığımızda stok meblağı 10 ayda tüketilirse bunun maliyeti sektöre tam 150 milyon Euro olacak. Yani zarar yazılacak.