Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel başkanı Bendevi Palandöken, zorunlu trafik sigortası şartlarının 1 Haziran’da tamamen değiştirilmesinden sonra ulaştırma ve taşıma sektöründeki esnaf ve sanatkarımızın sorunlarının arttığını açıkladı. Palandöken, “Yeni yapılan değişikliklerle sigorta şirketleri lehine yapılan düzenlemeler bile sigorta primlerini düşürmeye yetmedi. Gerçek rekabet ortamı oluşamıyor. Primler her fırsatta yükseltiliyor. Zorunlu trafik sigortasının kasko sigortadan farkı kalmadı. Devlet zorunlu trafik sigortasında tavan ve taban primleri belirlemeli. Sigorta şirketlerinin keyfiyetinden esnafımız kurtarılmalı.” dedi.

“TÜKETİCİ VE ESNAF KAYBEDİYOR”

Geçen yıl başından itibaren trafik sigortasında serbest tarife rejimi uygulamasına geçildiğini ve sigorta şirketlerinin primleri belirlediklerini söyleyen Bendevi Palandöken, şunları ifade etti:

“Sigorta şirketleri 1 Ocak 2014 tarihinden itibaren tarifeyi serbest olarak belirleme hakkı verilirken primlerin rekabetçi ortamda belirleneceği söylendi. Sonuç ne oldu esnafın primleri tavan yaptı. Minibüslere 8 ila14 bin lira, ticari taksiye 2 bin 650 ila 6 bin lira primler çıkardılar. Büyük illerde kaza riski az olan ilçelerle il merkezinde çalışan ticari araçlara aynı prim uygulaması devam etti. Bu haksızlığı dile getirmemize rağmen yeni düzenlemede de düzeltilmemiştir. Şoför esnafından fazladan prim alınmaya devam edilmektedir. Ulaşım ve taşıma işi yapan esnafımız rekabet ortamı oluştuğuna inanmıyor. Sigortacılık Kanununa göre sigorta şirketleri zorunlu olan sigortalarda poliçe düzenlemek mecburiyetindedir. Ancak bazı sigorta şirketleri, zorunlu trafik sigortası poliçesi düzenlemekten kaçınıyorlar. Fiyatları yüksek tutuyorlar. Hâlbuki 4,5 milyona yakın sayısı ile ülkemizdeki araç sayısının yüzde 25’ini bulan ticari araçlar, zorunlu trafik sigortasının yaklaşık yarısını ödüyor. Yetkililerimiz piyasayı birkaç firmanın elinden kurtarmalı, fiyatlar düşürülmeli.”

“SİGORTA ŞİRKETLERİNİN ZARAR ETTİĞİ KALEMLERDE İYİLEŞME OLDU”

Sigorta şirketlerinin zarar ettiklerini söyledikleri maddelerde iyileştirme yapılmasına rağmen poliçe fiyatlarında bir indirim görmediklerini anlatan Palandöken, “Vefat tazminatının hesaplamasına standart getirilerek sigorta şirketlerinin kime, ne ödeneceği bilinecek. Trafik sigortasından sağlık giderleri karşılanmayacak, tedavi giderleri Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından ödenecek. Sigorta şirketleri tedavi sonrası sakatlık durumunda devreye girecek. Sigorta şirketi hasarlı aracın onarımında eşdeğer yedek parça kullanabilecek. Kaza tarihine göre model yılı 3 yılı geçmeyen araçların onarımında yedek parçanın tamiri mümkün değilse orijinal parça kullanılacak. Kısmi onarımlarda yedek parçaları sigorta şirketi tedarik edebilecek. Bu dört madde sigorta şirketlerinin zarar ettiğini söyledikleri konulardı. Hepsi şirketler lehine düzenlendi. Ama esnafa kesilen poliçelerde hala bir iyileşme görmedik.” dedi.