Parite hazırgiyim ihracatına da darbe vurdu. İhractın yüzde 75’ini Avrupa Birliği (AB) ülkelerine yaptıklarını belirten İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi, “2014 ilk 6 ayında 9,4 milyar dolar ihracat yapmıştık. Bu senenin aynı döneminde tonaj olarak daha çok ürün sattığımız halde gelirimiz 8,2 milyar dolarda kaldı.” dedi.

Tanrıverdi, paritenin ihracatta olumsuz etkisinin yüzde 18,5 olduğuna işaret etti. İlaveten pariteden arındırıldığında ihracatta gerilemenin yüzde 1,8’de kaldığını belirtti.

İlk 6 ayda hazırgiyim ihracatının adet olarak 85 milyon daraldığını ancak tonaj olarak arttığını bildiren Tanrıverdi, şöyle devam etti:

“2014 ilk 6 ayında 3 milyar 650 milyon adet ürün ihraç etmiştik. Sayı bu senenin aynı döneminde 3 milyar 565 milyona indi. Adet olarak bakıldığında daha çok takım, pantolon, gömlek ve bayan elbisesi ihraç ettik. Tek başına tişört, kazak ve çorapta adet olarak bir gerileme var. Tonaj olarak da geçen seneye göre yüzde 2,6 daha fazla ürün ihraç ettiğimiz ortada.”

AB’nin ihracatı baltaladığını dile getiren Hikmet Tanrıverdi, şunları kaydetti:

“İlk 10 sırada yer alan AB ülkelerine 2014 ilk 6 ayında 6,4 milyar dolar tutarında ürün sattık. Bu senenin aynı döneminde rakam 5,3 milyar dolarda kaldı. İlk 10’da bulunan ülkelerden tek Romanya’ya ihracatımız artarken; Almanya, İngiltere, İspanya, Fransa, Hollanda, İtalya, Polonya, Danimarka ve Belçika’da iniş var. Gelir kaybımız; Almanya’da yüzde 23,6, Fransa’da yüzde 28,2, İngiltere’de yüzde 12,8 oldu. Kan kaybettiğimiz ülkelerden biri de Rusya. Sektörümüzün en önemli bölgelerinden Rusya’ya ilk 6 ayda ihracatımız, Ukrayna bunalımı ve Ruble’nin değer kaybı nedeniyle yüzde 43,3 daraldı.”

İHRACAT İRAN’A YÜZDE 124, LİTVANYA’YA YÜZDE 900 ARTTI

Tanrıverdi, Avrupa ve Rusya’da bozulan morallerinin Ortadoğu, Kuzey Afrika, Ukrayna ve Litvanya bölgelerinde yoğunlukla yerine geldiğine temas etti. “Litvanya’ya ihracatımızda yüzde 900 gibi rekor bir artış var.” diyen Tanrıverdi, şunları ifade etti:

“İç karışıklıklara rağmen Irak’a ihracatımız yüzde 17 artışla 400 milyon dolara vardı. Rusya ile büyük bir bunalımla karşılaşan Ukrayna’ya ihracatımızda yüzde 25 artış kaydettik. İran’da atılımımız var. İran’a ihracatımız yüzde 124 arttı. Bu ülkelerin yanı sıra Mısır, İsrail, Libya, Cezayir ve ABD gibi bölgelerde iyi bir tablo ortaya koyduk. Durgunluğun atlatılmasıyla dördüncü çeyrekten itibaren sektörün AB ülkelerinde yeniden atağa kalkacağı kanaatindeyim.”