Avrupa Komisyonu’nun yaptırdığı 'Avrupa Birliği (AB) ile Türkiye Cumhuriyeti arasında bir anlaşmanın ekonomik etkileri üzerine çalışma' başlıklı araştırmanın sonuçları, tam serbestleşme halinde Türkiye ile AB arasındaki ticaretin 3,5 milyar Euro artacağını ve 39 bin kişiye ilave istihdam oluşturacağını ortaya koydu.

Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu, "Kotaların kaldırılmasıyla hem Türkiye hem de AB ekonomisinin kazanç elde edeceğini savunan ve bu yönde birçok girişimde bulunan Uluslararası Nakliyeciler Derneği’nin söylemlerinin doğruluğunu kanıtlar nitelikteki komisyon raporu, Gümrük Birliği revizyon görüşmeleri öncesinde ülkemiz adına tarihi bir önem taşıyor. Avrupa Birliği Komisyonu'nun dışında da yine UND’nin geçmiş dönemde yaptırdığı araştırmaların ışığında, AB ülkeleri ve Türkiye’nin ithalat ve ihracattaki toplam kazancının en az 10 milyar Euro olacağını öngörüyoruz." dedi.

Avrupa Komisyonu’nun Ulaştırma ve Hareketlilik Genel Müdürlüğü tarafından bağımsız bir konsorsiyuma yaptırılan ve 'AB ile Türkiye Cumhuriyeti arasında bir anlaşmanın ekonomik etkileri üzerine bir çalışma' başlıklı araştırma ile türkiye'de kayıtlı karayolu taşımacılık firmalarına AB ülkeleri tarafından uygulanan kota kısıtlamalarının kaldırılması için 'Türkiye-AB arasında ayrı bir karayolu taşımacılığı anlaşmasının imzalanması' seçeneği bilimsel olarak analiz edildi.

Komisyon tarafından açıklanan raporun sonuçlarına göre Türkiye ile AB arasındaki karayolu yük taşımacılığı hizmetinin serbestleştirilmesi ilişkin 4 ana senaryodan biri olan tam serbestleşme sağlanması durumunda Türkiye ile Avrupa Birliği arasındaki Ticaret’te 3,5 milyar Euro’luk artış yaşanacak. Türkiye’nin AB’ye yapacağı ihracat 1,9 milyar Euro artarken, AB’nin Türkiye’ye ihracatı ise 1,6 milyar Euro yükseliş kaydedecek.

Türkiye’nin yüzde 2,7’lik büyüme payında, ihracatın yüzde 1,77’lik payı dikkate alındığında bu kazanımın büyük önem taşıdığına dikkat çeken UND, araştırmanın ışığında söz konusu yaptırımlarla sekteye uğrayan en önemli sektörlerin yüzde 37 ile tekstil ürünleri, yüzde 28 ile makine aksamları olduğuna dikkat çekti. Sekteye uğrayan diğer sektörlerin sıralaması, yüzde 13 ile metal ürünleri, yüzde 8 ile gıda ürünleri ve tarım ürünleri, yüzde 8 ile kimyasal ürünler ve son olarak yüzde 6 ile diğer sektörler olarak devam ediyor.

Azalan maliyetler ile birlikte satış fiyatı düşen ürünler ile AB tüketicisi yılda 145 Milyon Euro tasarruf edecek. Taşıma maliyetlerindeki düşüş sonucunda Türk taşımacılarının Avrupa’ya yapacağı sefer sayısında yüzde 11 artış ile 40 bin ilave sefer gerçekleşecek, gidiş-dönüş yaklaşık 200 milyon Euro ilave hizmet ihracatı yapılarak döviz kazandırılacak. 2007 yılında yüzde 60 civarında olan AB payı, ihracatta bugün yüzde 43’e indi. Türkiye’nin Avrupa’ya olan ihracatının yüzde 50’sinin Türkiye’de yerleşik Avrupa Birliği sermayeli firmalar tarafından yapıldığı gerçeği göz önüne alındığında, bu düşüşteki en büyük zararı, AB firmaları gördü.

Raporun tam serbestleşme projeksiyonuna göre gayri safi yurtiçi hasılada yaratılacak 2,3 milyar Euro’luk ilave verimin, 0,15 milyar Euro’luk kısmından özellikle tekstil, kimya ve makine sanayilerindeki çoğunluk hissesi AB firmalarında olan işletmeler yararlanacak.