Tekstil sektörü kur oynamalarının belirsizliğe neden olduğundan yakınıyor. Sektör temsilcileri bu ortamda temkinli olmak gerektiğini ifade ediyor; ilaveten daha öngörülebilir bir kur talebinde bulunuyor. Sektörün önde gelen markalarından Mavi Jeans'in CEO’su Cüneyt Yavuz, "Bizim peşinde olduğumuz kuru nereye fiksleyelim, nerede tahmin edelim ki alımımızı, satışımızı, fiyat yapımızı, kurgumuzu ona göre yapalım. Şu an en önemli sıkıntı o.” diyor. Vakko CEO’su Jaklin Güner, “Dalgalı bir denizdeyiz, onun için daha dikkatli olmalıyız.” uyarılarını yapıyor. Kiğılı CEO’su Hilal Suerdem ise kurun bu durumunun kaygı uyandırdığını, ancak geçici olduğunu vurguluyor.

Uzmanlara göre ABD’de toparlanmaya, Rusya’da devalüasyona ve Türkiye’de siyasi gerilime bağlı olarak dolarda devamlı bir artış görülüyor. Bu artış ithalat ve ihracat adına önemli rolü olan tekstil sektörüne de kaygı veriyor. Kurdaki dalgalanmaları ve sektöre etkisini Cihan’a değerlendiren Mavi Jeans CEO’su Cüneyt Yavuz, doların kuvvetlenmesinin, Euro’nun bir miktar erimesinin ilerisi için belirsizlik oluşturduğunu anlatıyor. Yavuz, dolarda günden güne oynaklık olduğuna işaret ederken de şunları dile getiriyor:

“Tabii biz 6 ayda 1 sene sonrasının planlarını yapan bir sektördeyiz. Şu an alımlarımızı kış için hatta 2016’nın bahar ve yaz ayları için planlıyoruz. Tabii burada kurun öngörülebilirliği önemli. Bizim peşinde olduğumuz kuru nereye fiksleyelim, nerede tahmin edelim ki alımımızı, satışımızı, fiyat yapımızı, kurgumuzu ona göre yapalım. Şu an en önemli sıkıntı o. Ama bu durum dönemsellik arz ediyor. Euro/dolar paritesi 1,35 ya da 1,30 seviyelerinden, 1, 05 seviyelerine geldi. 1 olacağını, 0,80 olacağını ifade edenler var. Bizim bunu görmemiz gerekiyor, bu aralar hedge etmemiz, tahminde bulunmamız gerekiyor. Türkiye girdileri ağırlıklı dolar ile olan, ihracatı da ortakları anlamında Euro ile olan bir ülke. Bunun bir müddet sıkıntı yaratacağı görülüyor. Ama perakendeciler ve markalar olarak duruma adapte olan, moralli olan taraftayız. Zannediyorum her şey birkaç ay içinde şekle girer; biz de ona göre maliyetlerimizi, ürün ve alımımızı ayarlarız."

Kur oynamalarına rağmen fiyatlarda artışa gitmekten yana olmayan Yavuz, şöyle devam ediyor:

“Burada bir numaralı kriter Türkiye’de bulunan müşterimiz. Burada en kritik yer minimum maliyeti en doğru fiyatla, müşterinin trafiğini aksatmadan, cebini üzmeden hizmet vermek. Fiyatta korumacı olmak önemli. Evet, maliyet, dolar tarafında yüzde 25-30 olarak oynuyor. Ama tüketicinin geliri liraya göre ayarlanıyor. Burada da gelir olarak, maaşları temel aldığımızda yüzde 5-10 artış var. Yani lira geliri ile alacağınız fiyat belli. Burada doğru ürünlere ve fiyatlamaya gidilmeli.”

GÜNER: TEMKİNLİ VE DİKKATLİ OLMALIYIZ

Vakko'nun CEO’su Jaklin Güner de kur dalgalanmalarının tekstilcinin aleyhine olduğunu belirtiyor. Dalgalanmaların ithal ürünlerin maliyetini arttırdığını; kira bedellerini katladığını kaydediyor. Bu durumu fiyatlara yansıtmadıklarına temas eden Güner, şu açıklamalarda bulunuyor:

"Bu dönemde müşteriler için promosyon ve kampanyalar yapıyoruz. Malum, büyük gemiler antrenmanlı kaptanlarla hep sakin sularda gitmezler, dalgalı denizlerde de giderler. İşte o dalgalı denizde yürüyen gemiyi yönetme deneyimi perakende sektöründe var. Bu dönemi bu şekilde atlatacağız. Dolar ve Euro’nun durumu ortada ama kaygılı değiliz, bizim için temkinli olmak çok önemli. Kaygılı olmayı sektöre uygun görmüyoruz. Biz her dönem temkinliyiz, ama dalgalı denizde daha temkinli, dikkatli olmalıyız, daha bilimsel yöntemle faaliyet yürütmeyi ön plana almalıyız."

SUERDEM: YATIRIMI CİDDİ ORANDA KESMİYORUZ

Kiğılı'nın CEO’su Hilal Suerdem ise tekstil sektörünün dinamik olduğundan, dönemin şartlarına göre konum aldığını dile getiriyor. Suerdem’e göre sektör stabil duruyor, ekonomik dalgalanmalara hemen tepki vermiyor, ani fiyat artışlarına gitmiyor. Ancak kurun stabil kalması markaların ve firmaların lehine. Suerdem, rekor kıran doların kaygı verdiğini ama büyük bir sorun yaratmadığını; bu durumun geçici olduğunu savunuyor. Suerdem, kurun tekrar normale döneceğini iddia ediyor, "Onun için ciddi oranda yatırımı kesmiyor, ciddi önlemler almıyor, planlar dahilinde gidiyoruz." diye konuşuyor.

SOĞUKLAR TEKSTİLCİYİ MUTLU ETTİ

Öte yandan soğuk havalar dolayısıyla artan kışlık giyim satışları tekstilciyi mutlu etti. Hava durumu ile satışlar arasında doğrudan bir bağ olduğunu ifade eden Mavi Jeans CEO’su Cüneyt Yavuz, “Yani yağmur yağdı, hava soğudu montlar satıldı, havalar ısındı tişörtler satıldı; böyle güçlü bir bağ var. Kışlık botlar, montlar, paltolar soğuğa bağlı olarak bu sene çokça alındı. Geçen senelerde kışın çok gelmemesi zarar getiriyordu. Ama bu sene böyle olmadı. Kışın mevsim olarak yaşanması perakendecileri giyim ve ayakkabı yönünde olumlu etkiledi.” diyor.

Kiğılı CEO’su Hilal Suerdem kış ayları soğuk ve serin geçtiği takdirde palto, kaban ve kalın ceketlerin ilgi gördüğünü vurguluyor. Suerdem, bu durumdan satış gelirleri adına olumlu buluyor ve “Bu sene kış, kışlığını yaptı. Normal bir kış geçirdik. Daha evvel sıcak kışlar geçiriyorduk, bu durum aleyhimizeydi. Ama bu sene geçen seneye göre daha iyi oldu kış. Yüzde 20-25 kalın ürünlerde satış artışı oldu. Bu da bize fayda sundu.” şeklinde konuşuyor.

Vakko CEO’su Jaklin Güner de kış satışlarından memnun. Bu satışların sektörün büyümesine katkı sağladığını belirtiyor.