Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye A.Ş. (TMMT) bu yılın ilk yarısında 59 bin 137 adet otomobil üretimi gerçekleştirdi. Aynı dönemde 42 bin 433 adet ihracat yapan fabrikanın ihracatı geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 30 geriledi. Toyota Türkiye'nin 2015 yılı için planladığı üretim ve ihracat, 2014 yılı performansı olan 131 bin adet seviyelerinde idi. Ancak Rusya’da azalan talebe bağlı olarak düşen araç satışlarının etkisiyle üretim hedefleri revize edildi. Fabrika yıl sonunda 120 bin adetlik üretim planlıyor.

Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye AŞ Genel Müdürü ve CEO'su Orhan Özer, fabrikanın üretim ve ihracatı, 2015 hedefleri, yeni model araç üretimi ile sektörün durumuna ilişkin Cihan Haber Ajansı'na değerlendirmelerde bulundu. Oransal olarak üretimden ihracatın yüzde 70’in üzeri seviyelerinde olmasına rağmen, Rusya’da azalan talebe bağlı olarak düşen araç satışlarının etkisini, ilk 6 ayda adet bazında üretimde yüzde 14.4 ve ihracat rakamlarında yaklaşık yüzde 30 oranında düşüş olarak hissettiklerini belirten Özer, "2015 yılı için planladığımız üretim ve ihracat, 2014 yılı performansımız olan 131 bin adet seviyelerinde idi. Ancak Rusya’da yaşanan devalüasyon bütün ihracatçıları etkilediği gibi, özellikle Corolla’da en büyük pazarımızın Rusya olması nedeni ile bizi de olumsuz anlamda etkiledi. İlk 6 ay performansımızı geçen yılın aynı dönemi ile karşılaştırdığımızda bunu görebiliyoruz. Bu durum, Avrupa ve Türkiye satışları ile kısmen dengelense dahi, yıl sonunda 2014 seviyesine ulaşamama olasılığı ağır basıyor. Biz de planlarımızı bu durum doğrultusunda revize ettik. Şu an itibarıyla yıl sonunda yaklaşık 120 bin adetlik bir üretim gerçekleştirebileceğimizi öngörüyoruz." diye konuştu.

500 MİLYON DOLARLIK EK YATIRIMDA İLK ADIMLAR ATILDI

Üretimine gelecek yılın ikinci yarısında başlanacağı açıklanan yeni modelin çalışmaları hakkında bilgi veren Orhan Özer, 2014 yılında aldıkları yatırım teşvik belgesi kapsamında yaklaşık 500 milyon dolar tutarında ek yatırım gerçekleştirme yönünde ilk adımların atıldığını belirtti. Daha fazla üretim yapmak, kapasitelerini tam olarak kullanmak hatta arttırmak, ülkeye yeni projeler getirmek ve ihracatı artırmak için çaba içerisinde olduklarını dile getiren Özer, şunları söyledi: "Bugün geldiğimiz noktada, verimlilik, kalite, iş güvenliği ve diğer birçok parametreler açısından sadece Avrupa’da değil dünyada üstün ve özel bir yerde olan şirketimiz, 2014 yılında aldığımız yatırım teşvik belgesi kapsamında yaklaşık 500 milyon dolar tutarında ek yatırım gerçekleştirme yönünde ilk adımları atmış bulunmaktadır. Bu yatırım artışı kapsamda; üretimimiz, ihracatımız, istihdamımız ve dolayısıyla ülkemize katkımız artarak devam edecektir."

Sektörün bu yılın ilk yarısındaki performansını da değerlendiren Orhan Özer, "Türkiye’nin lokomotif sektörünün, ana sanayi ve yan sanayi ile otomotivdir. Bu özelliğini bu yıl da sürdürmektedir. Rakamsal bir değerlendirme olmamakla birlikte, üretim, ihracat ve iç pazar açısından geçen yılkine benzer bir tablo oluşacağı kanaatindeyim. İç pazarın 900 binin üzerinde gerçekleşeceğini düşünüyorum." dedi.

TÜRKİYE AVRUPA OTOMOTİV SATIŞLARI SIRALAMASINDA 6. ÜLKE OLDU

Avrupa pazarının 2015’in ilk 5 ayında geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 7.3 büyüdüğünü kaydeden Özer, Türkiye'nin 2015 yılında ilk 5 ayda yüzde 51’lik artışla Avrupa otomotiv satışları sıralamasında 6.ülke olduğunu vurguladı. İlk 6 ayda etkisini yoğun hissettiren, rublenin değer kaybı ile artan otomobil fiyatları ve Rusya pazarındaki sert daralmanın etkisinin yıl sonu itibarıyla Doğu Avrupa pazarı açısından kaçınılmaz olacağını düşündüğünü ifade eden Özer, Merkez ve Batı Avrupa’daki toparlanmaya, Doğu Avrupa’da geçen yıl ekonomisi yüzde 3 büyüyen ve tüketici güveni giderek güçlenen Polonya’nın olumlu etkisinin olabileceğini anlattı. Özer, Yunanistan’ın ekonomik problemlerinin kendilerini doğrudan etkileyeceğini düşünmediğini de sözlerine ekledi.