Turizmciler, binlerce kilometre uzaklıktan Antalya'ya turist getirmenin zor olduğunu, esnafın alışverişte müşteri memnuniyetine özen göstermesi gerektiğini belirtti.

Turizm sezonu yaklaşırken sektör temsilcileri, sezonda muhtemel yaşanabilecek sıkıntılara karşı sorumlulara şimdiden tedbir alın çağrısında bulundu. Sektör temsilcileri, sürdürülebilir turizmin temelini 'güven' oluşturduğunu, bir turist memnuniyetsizliğinin sosyal medya aracılığıyla yüz binlerce kişiye ulaşabileceğine dikkat çekti. Yunanistan'da, İtalya'da, İspanya'da ve Portekiz'de bir esnafın, turistin bir tek ürünü almak için 2 saat oyalasa da dükkan içindeki ürünler dağılsa da sunumu sabırla yaptığını, aynı duyarlılığın Türkiye'de turizm yörelerinde de gösterilmesi gerektiğini dile getirdi.

Manavgat Ticaret ve Sanayi Odası(MATSO) Yönetim Kurulu Üyesi ve turizmci Hüseyin Güneş, turizmcilerin, turistleri binlerce kilometre uzaklıktan zor şartlarda bölgeye tatile getirdiğini, sürdürülebilir turizmin temelini güven oluşturduğu için esnafın sezon süresince müşteri memnuniyetini her daim ön planda tutması gerektiğini söyledi. Bölgede yıllardır turizmcilerin yaptırdığı anketlerde turist şikayetlerin başında etiketsiz ürün satma, fahiş fiyattan mal satma, zorla ürün satma, azarlama, laf atma, zorla dükkan içine çekme ve ürün satımında sabır göstermeme olduğunu belirten Güneş, "Bir İtalya'da bir İspanya'da bir Yunanistan'daki bir dükkana turist alışveriş yapmaya geldiğinde içerideki ürünlerin tümünü yere indirerek gösterse bile esnaf öf be yeter demez. Müşteri 2 saat dükkanın altını üstünü getirse de bir tek ürün almadan çıksa da müşteriye 'yeniden bekleriz' efendim deniliyor. Öz eleştiri yapalım. Bu tahammülü biz gösterebilirmiyiz. Gösterirsek ülkemiz ve bölge turizmimiz kazançlı çıkar. Turiste karşı ürün almada diye kötü söz söylemeyelim. Mimiklerimizle bile olsa ürün almadı diye negatif ortam oluşmamalı." diye konuştu.

'ANTALYA'YA YILLIK 12 MİLYON TURİST HER ŞEY DAHİL SİSTEMİYLE GELİYOR'

Antalya'ya yıllık 12 milyon turistin gelmesinde en önemli faktörün all-inclusive (her şey dahil) sistemi olduğunu belirten Güneş, birilerinin sürekli gündeme getirdiği bu sistemin turizmi bitirdiği söylentilerini gerçekçi bulmadıklarını söyledi.

Her şey dahil sisteminin sadece Türkiye'ye özgü turizm anlayışı olmadığını altını çizen Güneş, İspanya, Yunanistan, Portekiz, Mısır, Tunus ve İspanya'nın da bu sistemle turist ağırladığını, bu sistemin dünyada tuttuğunu kaydetti. Her şey dahil sistemiyle esnaf bir şey kazanamıyor her şey otelde kalıyor anlayışının yanlış olduğunu vurgulayan Güneş, narenciyeci portakalını, örtüaltı sebze üreticisi domatesini, gıda üreticileri ürettikleri ürünlerini bu sistemle sattığını, sistemin ülkeye daha fazla turist gelmesini sağladığını, söylentilerin sağlam bir temele dayanmadığını kaydetti.

'TATİL PLANLAMASI BİZDE DE OLMASI GEREKİR'

Avrupa ülkelerinde tatil planlamasının bir yıl öncesinde yapıldığına dikkat çeken Güneş, 'sezon ortasında otel ayırttırdım, otel turistlere verilen fiyattan fazla fiyattan satıldığı' sözlerinin turizm planlamasının olmamasıyla doğru orantılı olduğunu söyledi.
Tur operatörlerinin Avrupa rezervasyonlarını sezondan aylarca öncesi yaptırdığının altını çizen Güneş, "Avrupa'da tur operatörü aylar öncesinde bir otelden 100 oda rezervasyon yaptırmış. Sezon ortasında otele gelen bir müşteri aylar öncesi satılan oda fiyatı istiyor. Elbette 6 ay öncesinden rezervasyonu yapılan oda fiyatıyla sonra alınan fiyat bir olmaz. Bu dünyanın her tarafında böyle." ifadesini kullandı.