Rusya’dan gelen turist sayısının düşmesiyle krize giren turizm sektörü, sıkıntıyı aşmanın yollarını arıyor. Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği Derneği (ETİK) Başkanı ve Türkiye Otelciler Federasyonu (TUROFED) Başkan Yardımcısı Mehmet İşler, sektörün krizi yeni bir kanunla aşabileceğini söyledi. Sektörün gelişmesi için uzun vadeli planlamalar yapılması gerektiğini vurgulayan İşler, 1982 yılında çıkan ve halen yürürlükte olan Turizm Teşvik Kanunu’nun bugünün şartlarına göre yeniden düzenlenmesini istedi. İşler, Avrupa turizminde ölü sezonun Calypso modeli ile aşıldığına dikkat çekerek sektörün sorunlarının çözümü için söz konusu modelin Türkiye’de de uygulanmasını önerdi.

ETİK Başkanı İşler, turizm sektörünün sorunlarının ve çözüm önerilerinin tartışıldığı toplantıda, krizin aşılması için bazı öneriler getirdi. İşler, 2634 sayılı turizm teşvik kanunu, Türkiye Tanıtım Meclisi kurulmasının gerekliliği, İspanya’da uygulanan Calypso (Calipso) modeli ve Ege Bölgesi’nde eskiyen tesislere devlet tarafından yenileme teşviki verilmesi gerektiğini vurguladı.

‘TURİZM TEŞVİK KANUNU KADÜK KALDI, YENİDEN DÜZENLENMELİ’

1982 yılında çıkan ve hale uygulamada olan Turizm Teşvik Kanunu’nun çıkan ek yönetmelik ve genelgelerle daha kadük ve topal bir hale geldiğine dikkat çeken İşler, bu konunun “Bu kanun, yeniden ele alınarak günümüze uygun ve uluslararası rekabetçi gücümüzü artıracak şekilde dinamik hale dönüştürülmelidir.” dedi. Söz konusu yasanın çıktığında Türkiye’ye 300 bin turist gelirken şimdi 42 milyon yabancı misafir ağırladığını dile getiren İşler, şöyle devam etti: “Bu yasa, maalesef ilk haline göre daha kadük ve eksik bir hale dönüşmüştür. Şu an itibari ile gelecek 20 yılın stratejik planlamasını; ancak sağlam bir yeni yasa ile başarabiliriz. İspanya, yaklaşık 60 milyon turiste sahip Akdeniz çanağında yer alan bir rakibimizdir. İspanyayı yakalamamız için elimizin devlet tarafından güçlendirilmesi gerekiyor. 2023 stratejisine göre 50 milyon turist 50 milyar dolar gelir hedefini yeni yasa çıkması halinde 2019 yılında sektör olarak yakalayabiliriz.”

‘TÜRKİYE TURİZM MECLİSİ KURULMALI’

Türkiye’nin geldiği noktada tüm turizm paydaşlarının bir çatı altında toplandığı bir ‘Turizm Meclisi’ kurulması ve sektörün kendi kendini yönetmesi gerektiğini vurgulayan İşler, “Böylece, olası kriz anlarında turizm sektörü kendi kriz masasını kurarak hızlı ve aktif kararlar alarak acil durumlara karşı çabuk tepkiler verme şansı yakalayacaktır. Ayrıca, bu elbise bu vücuda artık dar gelmektedir. Muhakkak konaklama sektörü yasası çıkmalıdır.” diye konuştu.

‘CALYPSO (CALIPSO) MODELİ ÜLKE TURİZMİNE KAZANDIRILMALI’

ETİK Başkanı İşler, Avrupa’da turizmdeki ölü sezon sorununu bu dönemde ülke vatandaşlarına turistik tesislerde daha uygun şartlarda konaklama imkanı sağlayan Calypso modeli ile aşıldığını hatırlatarak söz konusu modelin Türkiye’de de uygulanmasını önerdi. İşler, konuyla ilgili şunları söyledi: “Ülke vatandaşları, kış aylarında otellerden faydalanamamaktadır. Kışın, çoğunlukla yabancılar otellerde kalmaktadır; çünkü turizm sektörü pahalı bir iş gücüne sahiptir. Bu yüzden, turizm sezonunun bitiminden sonra sektörde işçi çalıştırılamamaktadır. Sezonluk işçiler, aynı zamanda işten çıkarılınca ayrıca işsizlik ücreti almaktadır. Aynı zamanda gazi şehit aileleri ve üçüncü yaş kuşağını kapsayan emeklilere kışın aylarında otellerden faydalanma hizmeti sağlanacaktır. Böylece kazan-kazan modeliyle hem vatandaş; hem de otelciler hem devlet kazanacaktır.”

‘ESKİYEN TESİSLERE YENİLEME TEŞVİKİ VERİLMELİ’

Ege Bölgesi’nde eskiyen tesislere ‘yenileme teşviki’ verilmesi gerektiğini de ifade eden İşler, “Yenilenen odalar veya tesisler uluslararası pazarda daha rekabetçi olacaktır. Böylece ülkemiz, ‘ucuz destinasyon’ etiketinden uzaklaşacaktır. Yatırımcı daha pahalıya satacaktır ve kendi karı artacaktır. Buna bağlı olarak istihdam ve vergide artacaktır. Kısacası, düşük faizli en az 7 yıllık sadece yenilemeye uygun yenileme teşvikleri verilmelidir.” önerilerinde bulundu.