Ekonomik kriz, lojistik alanında gerekli önlemlerin alınmaması, teşvik ve kota sorunları nedeni ile Türkiye’den Rusya’ya ihracatta büyük düşüş yaşandı. Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) verilerine göre Şubat ayında ihracat geçen yıla göre yüzde 40 azaldı. 2013’e göre düşüş ise yüzde 50.

İki ülke arasında önce 5 yıl sonra da 2023 olarak revize edilen 100 milyar dolarlık toplam ticaret hacmi hedefine ulaşılmasının da zor olduğu belirtiliyor. İş dünyası temsilcilerine göre Türkiye’nin Rusya pazarı ile ilgili yeni bir strateji belirlemesi gerekiyor.

2014 Şubat ayında Türkiye’den Rusya’ya ihracat 487,5 milyon doları bulurken, Şubat 2015’de ihracat 297,5 milyon dolarda kaldı. Türkiye’den Rusya’ya ilk iki aylık toplam ihracat 611,8 milyon dolar olarak gerçekleşti. Bu verilerle Rusya, Türkiye’nin dış ticaretinde 9’uncu sıraya geriledi.

Türkiye’den Rusya’ya ihracat 2014’ün ilk iki ayında 951,3 milyon doları bulurken, yıllık bazda da 6 milyar 57 milyon doları buldu. Geçen yıl Rusya, Türkiye’nin dış ticaretinde 7’inci sırada yer alıyordu.

Türkiye’den Rusya’ya ihracat 2013’ün Şubat ayında 591,5 milyon doları bulmuştu. İlk iki aylık dönemde ihracat 1 milyar 136 milyon dolar olarak gerçekleşmişti. 2013’de Rusya 7 milyar 96 milyon doları bulan ihracat rakamı ile Türkiye’nin 4’üncü büyük ortağı idi.
Ukrayna krizi nedeni ile Batılı ülkelerden gıda alımını durduran Rusya pazarına girişte Türkiye gerekli başarıyı gösteremedi.

Türkiye’nin ihtiyacı olan 40 bin TIR kotası yerine 9 binde kalınması, kanatlı ürünlerde ülke kotası alınamaması, süt ürünlerinde evrak işlemlerinin henüz tamamlanamamış olması Rusya pazarında fırsatların kaçırılmasına neden oldu. Başta hazır giyim olmak üzere diğer sektörler rublede yaşanan devalüasyondan etkilendi. Rus tüketicilerin alım gücünün düşmesi Türk şirketlerini zor durumda bıraktı.

Türkiye İhracatçılar Meclisi şubat ayı ihracat verilerini Erzurum'da açıkladı. Türkiye'nin şubat ayı ihracatı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13 düşüşle 10 milyar 495 milyon dolar oldu. Yılın ilk iki ayında ihracat yüzde 6,7 düşüşle 22 milyar 826 milyon dolara geriledi. Türkiye'nin geriye dönük 12 aylık ihracatı ise yüzde 1,7 artışla 155 milyar 14 milyon dolara yükseldi. İhracatın şubat ayında düşmesinde paritedeki gerileme ve olumsuz hava şartlarının etkili olduğunu söyleyen Büyükekşi, "Doların tüm dünyada değer kazanması sonucunda ihraç birim fiyatlarında önemli bir baskı var. Dolayısıyla pariteden kaynaklı fiyat etkisi sadece AB bölgelerine olan ihracatta değil AB dışı bölgelere gerçekleştirilen ihracatta da etkili oluyor. Ayrıca kar yağışı üretim ve lojistik kaybı anlamında ihracatımızı olumsuz etkiledi." dedi.