Tüketici Hak Arama Derneği Genel Başkanı Nihat Altay, kayıp kaçak elektrik bedelini almak isteyen tüketicilerin izlemesi gereken yasal yolu açıkladı.

Kayıp kaçak ücretinin geri alım sürecinde ki gelinen son durumu değerlendiren Tüketici Birliği Federasyonu Üyesi ve Tüketici Hak Arama Derneği Genel Başkanı Nihat Altay, vatandaşların bu süreçte ki izleyeceği yolu detayları ile anlattı. 17 Aralık 2014'te Yüksek Hakem Genel Kurulu'nun (YHGK), kayıp kaçak bedelinin; haksız kazanç olduğunu, dürüst vatandaştan alınamayacağını ve bu paranın tüketiciye iadesi gerektiği yönünde yönünde karar verdiğini hatırlatan Altay, "Bu kesinleşen karardan sonra tüketici örgütleri ikiye ayrıldı. Bir kısım dernek yöneticileri, kayıp kaçak ücretinin Tüketici Hakem heyetlerine müracaat edilerek alınabileceği yönünde görüş bildirirken, bir kısım yöneticiler de; YHGK kararının bağlayıcı olmadığını ve abone aleyhine pek çok mahkeme kararının olduğunu ifade etti. YHGK kararından sonra tüm tüketici derneklerinin ortak düşünceleri ise 35 milyon abonenin olduğu düşünülürse, Tüketici Hakem Heyetleri ve mahkemelerin iş yükünü arttırarak tıkanmasına yol açacağı yönündeydi. Bu konuya her başkanın ayrı ayrı açıklama yapması yerine, 15 Ocak'ta tüketici örgütleri bir araya gelerek, kayıp kaçak elektrikten tüketicilerin sorumlu tutulamayacağı ve bunun bedelinin tüketicilere ödetilemeyeceği yönünde ortak bir bildiri yayınlandı. Yayınlanan bildiri de öncelik olarak bu probleme uzlaşma ile çözüm getirilmesi, elektrik faturasına yansıyan bedellerin artık alınmaması, kayıp-kaçak bedelinin makul bir süre içinde geri ödenmesi ya da, kullanılacak elektrik bedelinden düşülebilmesini sağlayacak şekilde bir çözüm yolu bulunması önerildi. Çözüm yolu bulunamaması takdirde vatandaşın hakkını sonuna kadar arayacağı şeklindeydi." dedi.

VATANDAŞ HAKKINI NASIL ARAYACAK?

Tüketici Hak Arama Derneği Genel Başkanı Nihat Altay, vatandaşın hakkını nasıl arayacağı ve izleyeceği yolu şu şekilde sıraladı:
1- Vatandaş önce elektrik dağıtım şirketine başvuru yaparak, geriye doğru 10 yıllık dönem içerisinde ödemiş olduğu kayıp kaçak bedelinin iadesini talep edecek. Bu talebe elektrik dağıtım şirketleri muhtemelen ret cevabı verecektir.
2- Bunun üzerine elektrik dağıtım şirketinden 10 yıl geriye dönük dökümleri istemeleri gerekmektedir. Bu kez de Tüketici Hizmetleri Yönetmeliğine dayandırılarak muhtemelen 1 yıl geriye dönük dokümanlar verilecek ve 9 yılı verilmeyecektir. Dağıtım şirketinin 1 yıllık dökümleri vermesi Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri için yeterli olduğunu düşünüyoruz. Hakem Heyetleri 10 yıllık kayıp-kaçak dokümanını istediğinde dağıtım şirketleri mecburi vermek zorunda kalacaklardır.
3- Vatandaş elinde ki 1 yıllık dokümanla birlikte, 3 bin 300 TL'den az olan ödemeler için bulunduğu ilçenin kaymakamlığındaki Tüketici Sorunları Hakem heyetlerine başvuru yaparak; 10 yıllık kayıp kaçak ücretinin tarafına iadesini talep etmesi gerekiyor. Vatandaş yazacağı dilekçede kurumun bir yıldan öncesine ait tüketim bilgilerini vermediğini belirtmesi gerekir.
4- Dolandırıcı firmalara kesinlikle prim verilmemesi gerekir. Kayıp kaçak bedelini hiç kimse başkasının yerine alamaz.
5- Kayıp kaçak bedelini geri almak için başvuru yapanlar kaybedebileceklerini de hesaba kadar müracaat etmelidirler.