İstanbul’da bu yıl 3’üncüsü düzenlenen Havacılık Fuarına pilot ve hostes olmak isteyen gençler ve öğrenciler büyük ilgi gösterdi.
Açılışını Sivil Havacılık Genel Müdürü Bilal Ekşi’nin yaptığı Havacılık Fuarı ziyaretçilere kapılarını açtı. Bu yıl 3’üncüsü düzenlenen fuara pilot ve hostes olmak isteyenler yoğun ilgi gösterdi. Çok sayıda Havacılık Okulu öğrencisinin katıldığı fuarda açılışın ardından konuşan Sivil Havacılık Genel Müdürü Ekşi, şu anda Türkiye’de bin 200’e yakın yabancı pilot çalışıyor” dedi.
Türkiye’nin 2023 hedefinin büyük hava aracı sayısını 750’ye çıkarmak olduğunu söyleyen Ekşi,” 2023 hedefleri doğrultusunda Türkiye’deki mevcut büyük hava aracı sayısı 750’ye çıkacağı hedeflenmiş durumda. Büyük ihtimalle bu sayı daha da artacaktır. Şu andaki pilot sayımızı 2 katına çıkması demek. Yılda Türkiye’de en az 500 pilotun yetiştiriliyor olması gerekiyor. Dünya’da da Boeing’in yaptığı bir araştırmada önümüzdeki 20 yıl içinde 600 bin ek pilota ihtiyaç olacak. Teknisyen sayısı da buna yakın bir sayı. Türkiye’de sivil havacılığın kendi kaynaklarıyla Türk insanından bu kaynakların karşılanması için bu fuar önemli.Türk gençliği güzel bir meslek seçmek istiyorlar pilotluğu uçak teknisyenliğini seçsinler. Hem bunların geliri oldukça iyi. Oldukça imajı yüksek bir meslek”dedi.
"ORTADOĞU ÜLKELERİ TÜRKİYE’DEN PİLOT ALMAYA ÇALIŞIYOR"
Sadece Türkiye’de değil dünya’da pilot açığı olduğunu söyleyen Ekşi, ”Ortadoğu ülkelerinden gelip Türkiye’deki pilotları kendi ülkelerine almak için çalışmalar oluyor. Kendi havayollarımızda dışarıya gidiyor. Şu anda Türkiye’de bin 200’e yakın yabancı pilot çalışıyor. Düşününki Türkiye’de bir taraftan gençlerde işsizlik var öbür taraftan da 1200 tane yabacı pilot çalışıyor. Bu şu anlama geliyor. Bizim pilot yetiştirme konusunda daha fazla gayret sarf etmemiz lazım” diye konuştu.
"HAVACI OLMAK İSTEYENLER UÇUŞ OKULLARINI İYİ ARAŞTIRSIN"
Havacı olmak isteyen gençlerin gidecekleri okulları iyi araştırması gerektiğini belirten Ekşi, ” Bir yerde ihtiyaç varsa bu işin ticaretine çok fazla dökenlerde var. Her hangi bir uçuş okulu seçerken sadece SHGM’ den yetki almış olması yetmiyor. Biz Tüm dünyada olduğu gibi minimum standartları belirliyoruz . Bunun üstündeki standartları insanlarımız iyi arayıp bulmaları gerekiyor. Uçuş okullarının kalitesini araştırmalılar. Pilot olabilmek için piskomotor dediğimiz, DLR dediğimiz testlerde başarılı olması lazım. Her genç pilot olamaz. Bunu açıkça söylemek lazım. Hafıza yeteneğinizin, bilişim yeteneklerinizin iyi olması lazım. Bunların bazıları çalışmakla kazanılabilir yetenekler değil. Allah vergisi yetenekler. Biz okullara alınmadan önce bu testlerin yapılmasını zorunlu hale getirdi. Türkiye’deki bazı insanlar o testlerden geçmediği halde sistemleri zorluyorlar .Dolayısıyla bunu yapmamak lazım. Çünkü az para vermiyorsunuz. Bu okuldan mezun olsanız da havayolları işe almayabilir . İngilizcenizin iyi olması lazım. Sağlık durumunuzun ona uygun olması lazım. Uçak teknisyenliği için biraz daha bu isterler talep edilmiyor. Uçak teknisyenliği de güzel bir meslek. Bizden yetkili olan kurumlarda çocukların okumasında fayda var." ifadelerini kullandı.
"TÜRKİYE’DE 4 BİN 700 İHA KAYIT ALTINA ALINDA
Türkiye’de artan İnsansız Hava Aracı (İHA) aracı ve bunların kullanıcılarının kayıt altına alındığını söyleyen Ekşi,” Türkiye dünyada İnsansız Hava Aracı (İHA) üreten 5. ülke , Sivil amaçlı İHA kullanımlar konusunda 2013 yılında yayınladık, Çok sert yazılmış bir talimattı ve uygulanabilirliği biraz zayıftı. Daha sonra sektörle bir araya gelerek yeni İHA talimatımızı yayınladık. Yeni İHA talimatı dünyadaki uygulamaları ile bire bir paralel. Kısıtlamanın temeli de güvenlik ve emniyet. İHA konusunda bir FAA bir de biz uyguluyoruz. Tüm İHA’lara kayıt mecburiyeti getirdik. 1 Mayıs’tan sonra katıl olmadan uçuş yapanlara idare para cezası var. Şu anda 4 bin 774 civarında İHA kayıt altına alındı 5 bin 800 civarında İHA kullanıcısının kayıt altına alındığını belirten Ekşi “ İHA bir hava aracı. Bunun sivil havacılıkta disipline alınması gerekiyor. Hobi amaçlı kullanılanlarda kurallara uymak kaydı ile izin almalarına gerek yok. Ticarilerde de sınırlamalarına uymak kaydı ile bizden izin almalarına gerek yok. Ama şunu ben yapacağım derseniz dünyanın hiçbir yerinde yok .Ben havalimanı etrafından uçmak istiyorum derseniz böyle bir dünya yok. Eğer uçmanız zorunlu ise izin alacaksınız. Ben evlerin üzerinde kalabalıkları üzerinde uçacağım derseniz. Dünyada da böyle bir uygulama yok Kurallara uyarak güvenli uçarız. İHA kontrole alınmazsa kötü amaçlı olarak da kullanabilir. Hepimiz bunun belli bir etik değerler ve kurallar içinde uçurulmasını sağlamalıyız ki bu sektör belli bir disiplin içinde gelişsin. Dolayısıyla İHA’ ların Türkiye’de üretim var . Kullanıcıların da şunu bilmesi lazım. Kuralsız hiçbir toplum yoktur. Kurallara birlikte bu sektörün büyümesi lazım.Aksi takdirde kaos haline gelir. Bu konuda tüm kullanıcıların bize yardımcı olmasını istiyoruz” dedi.
Öte yandan, fuarı ziyaret eden bazı öğrenciler ise uçuş simülatörlerini kullanarak sanal uçuş yaptılar.