Düzce Halk Eğitim Merkezi İşaret Dili Kursu’nda eğitim gören kursiyerler, İşaret Dili Eğitmeni Arzu Göktaşoğlu önderliğinde Düzce şehir merkezinde insanların işitme engellilerle iletişimleri konusunda bir farkındalık testi yaptı. Vatandaşları durduran kursiyerler işaret diliyle hasta olduklarını anlatmaya çalıştı. Vatandaşlar ise işaret dilini anlamasalar dahi yardımcı olmak amacıyla çeşitli yollar denediler.
Düzce Halk Eğitim Merkezi İşaret Dili Kursu öğrencileri, farkındalık testi için şehir merkezine gittiler. Cedidiye Camii önünde durdurdukları vatandaşlara duyma ve konuşma engelli bir kişi gibi davranarak işaret diliyle hastanenin yerini sormaya çalıştılar. Normal hayatta kullanılan işaretler sayesinde hastanenin yerini öğrenmeye çalışan kursiyerlere bazı vatandaşlar yardımcı olurken, bazı vatandaşlar ise ters davranarak yardımcı olmak istemediler.
İşaret Dili Eğitmeni Arzu Göktaşoğlu, kursiyerlerden birinin işaret dili çevirisi yardımıyla açıklama yaparak her bireyin engelli adayı olduğunu belirterek, “Halk Eğitim Merkezi’nde işaret diliyle ilgili çalışmalarımız yaklaşık 3 senedir devam ediyor. Şu ana kadar 350’ye yakın öğrenciyi bilgilendirdik ve mezun ederek sertifikalarını verdik. Şu an çalışma yaptığımız grup ise son grubumuz ve 11 Nisan grubu olarak adlandırdık. Bugün bir çalışma yapmak için Düzce şehir merkezine geldik. Projenin amacı sosyal farkındalık deneyi. Halkımızın işitme engelliler bir soru sorduğunda, yolunu bulmaya çalıştığında, sosyalleşmek istediğinde, iletişim kurmak istediğinde sağlık bir insanın tepkilerini ölçmek istedik. Bununla ilgili çalışma yaptık. Aslında genele baktığımızda halkımız duyarlı. Büyük oranda yardımcı olmaya çalıştılar. Ancak bizler yüzde 30 konuşma dilini kullanıyoruz. Yüzde 70 beden dilini kullanıyoruz. İşaret dilini bilmeyen insanların da anlayabileceği işaretler yaptım. Ancak buna rağmen bazı insanlar bana ’defol git, deli misin’ dedi ve tepkiyle karşılaştık. Engelli insanların en büyük sorunu iletişim sorunu. Bizimle iletişim kurmak için çaba halindeler. Biz bu kadar donanımlıyken neden yardımcı olmayalım? Örneğin bir öğrenci işaret dili öğrense çevresine yardımcı olacaktır. Sadece işime engeli doğuştan olacak bir olay değil herhangi bir olaydan sonra da işitme engelli olabiliriz. Bizim de işitme engelli olma olasılığımız yüksek” dedi.
Daha sonra kursiyerler işitme ve konuşma engelli bir kişiyi bularak sohbet etme fırsatı yakaladılar. Kursiyerler işaret diliyle, bu kişiye bazı sorular sordu. Engelli kişi ise bu sorulanlara yine işaret diliyle cevap verdi.