İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından İstiklal Caddesi’nde altyapı, çevre düzenleme ve nostaljik tramvay raylarını yenileme çalışmaları başladı. 02.00-11.00 saatleri arasında yapılacak olan çalışmalar kapsamında caddede herhangi bir arıza ve yeni tesisat döşenmesi durumunda açık kazı yapılmadan çalışma yapılabilecek.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından İstiklal Caddesi’nde düzenleme çalışmaları başlatıldı. İstiklal Caddesi’nde açık kazıya kökten son verecek altyapı sistemi kurulumu, zemini sürekli parçalayan Nostaljik Tramvay Hattına Elastomer (kauçuk) yapıda titreşimi sönümleyici madde ile kaplı yeni raylar ve darbelere dayanımlı, 10x15x30 cm ölçekli doğal granit taş döşeme çalışması başladı.

Yağmur suyu ve atıksu kanalları, açık kazı ile değil, boru itme teknolojisi ile yerin 5 metre altından yapılıyor. Çalışmalar; sirkülasyonun azaldığı 02:00 - 11:00 saatleri arasında gerçekleştiriliyor. Etaplama halinde yürütülecek çalışmalarda; altyapı döşemesinde 150 metrelik, nostaljik tramvay hattı için 100 metrelik etaplamalar olacak.

“Açık kazı yapılmadan çalışma yapılabilecek”

Nostaljik Tramvay Hattında, söküm çalışmaları tamamlanan kısımlar geçici olarak betonlanacak, böylece yaya ve araç geçişi aksamayacak. Çalışma ile, İstiklal Caddesi’nde gelecekteki olası altyapı çalışmalarında kazı yapılmasına son verecek, toplamda 100 bin metre ve yüksek basınç dayanımlı 70 adet koruge boru döşenecek, 310 adet yeni yaklaşım Bacası-Menhol yapılacak. Bu altyapı çalışmasından sonra, İstiklal Caddesi’nde herhangi bir arıza ve yeni tesisat döşenmesi durumunda açık kazı yapılmadan çalışma yapılabilecek.

“Nostaljik Tramvay Hattı, Elastomer (kauçuk) malzeme ile kaplanacak”

İstiklal Caddesi’nde Nostaljik Tramvay Hattının çevreye yaydığı titreşim ve kurumların caddede yapmak zorunda kaldığı altyapı kazıları nedeniyle kaplamanın zarar görmesi, caddenin konforu ve görünümü açısından üst kaplamanın yenilenmesini zaruri kılıyor. 26 yıldır aralıksız hizmet veren Nostaljik Tramvay Hattı, cadde döşemelerine zarar vermesini kökten önleyecek, Elastomer (kauçuk) malzeme ile kaplanacak. Yepyeni bir ray döşeme sistemi ile İstiklal Caddesi’nin zeminindeki kırılmaların engellenmesi hedefleniyor. Zemini zedeleyen altyapı çalışmalarına kökten bir çözüm üreten (toplamda 100 bin metre yüksek basınç dayanımlı) 70 adet koruge boru döşenmesi ve bu borulara yaklaşımı sağlayacak 310 adet yeni ek oda (baca) kurulum ile, artık İstiklal Caddesi’nde açık kazı yapılmayacak.

İstiklal Caddesinde yapılacak çalışmalar şöyle; Atıksu ve Yağmursuyu Altyapısı yenilenecek, Nostaljik Tramvay Rayları Sökülerek, titreşimi sönümleyici, Kauçuk döşemeli yepyeni raylar imal edilecek ve döşenecek, altyapı kurumları için (BEDAŞ, TÜRK TELEKOM, İSKİ vs.) 70 adet Koruge Boru sistemi ve 310 yeni yaklaşım Bacası döşenmesi, Doğal Granit Taş Kaplama, Aydınlatma ve Katener Sistem Yenileme.

Atıksu ve yağmursuyu altyapı çalışmaları

Yetersiz ve eski olan atıksu hatları sebebiyle İstiklal Caddesi’nde yer alan bina ve işyerlerinin bodrum katlarında sıklıkla atıksu tepmesi yaşanıyor. Atıksu ve yağmursuyu hatlarının daha yüksek bir kapasiteye kavuşturulması gerektiği için bu amaçla, çalışmaların ilk bölümü, Tophane bölgesinden Galatasaray Lisesi istikametine doğru, Aralık ayından bu yana hızla devam ediyor. Burada ve tüm İstiklal Caddesindeki atıksu ve yağmursuyu çalışmaları; bölgedeki yoğun altyapı tesisleri sebebiyle, açık kazı ile değil, Boru İtme Teknolojisi ile yerin 5 metre altından gerçekleştiriliyor.

Atıksu ve yağmursuyu hattının 2’nci kolu, Galatasaray Meydanı - Taksim Meydanı arasında (bin metre) ve 3’üncü kolu da Galatasaray Meydanı - Tünel arasında (2 bin 250 metre), 26 Ocak 2017 tarihinde 02.00’da başlayacak. Yağmursuyu ve atıksu imalatlarının 15 Mart 2017 tarihinde tamamlanması planlanıyor. Çalışma 02:00 - 11:00 saatleri arasında yapılacak.

Nostaljik tramvay söküm ve yapım çalışmaları

19 Ocak 2017 tarihi itibari ile Galatasaray Lisesi - Taksim Meydanı (bin 167 metre) ve Galatasaray Lisesi-Tünel (703 metre) arası aynı anda iki yönlü olmak kaydıyla gece 02:00 ile 11:00 arasında Tramvay Rayları Söküm çalışmalarına başlanacak. Söküm çalışmaları esnasında vatandaş ve esnafı mağdur etmemek için çalışmalar gece yapılacak. Söküm çalışmaları 15 Mart 2017’ye kadar devam edecek. Ancak kış şartları da göz önünde bulundurularak söküm çalışmaları tamamlanan kısımlar geçici saha betonları ile kapatılıp yaya ve araç geçişine uygun halde 100 metrelik etaplar kapatılarak çalışılacak. 15 Mart 2017 tarihi itibariyle Nostaljik Tramvayın altyapı ve ray yenileme imalatları çevre düzenleme imalatları ile koordineli şekilde yapılmaya başlanacak.

Altyapı kurumları için altyapı boruları döşenmesi

15 Mart 2017 tarihinde başlanılacak olan çevre düzenlemesinin kazı çalışmalarıyla beraber yapılacak olan bu çalışmada, TÜRK TELEKOM, BEDAŞ, İSKİ ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin altyapıya yönelik hizmet veren müdürlük çalışmalarının, gelecekteki ihtiyaçları da göz ününde bulundurularak (100 bin metre, yüksek basınç dayanımlı 70 adet koruge boru) kablo klavuz boruları ve 310 adet yeni bağlantı menholleri (baca) yapılacak.

Boruların yüzde 30’u boş boru olarak bırakılacak, bu altyapı çalışmasından sonra, ve ileri ki yıllarda olası ihtiyaçlar için, herhangi bir arıza ve yeni tesisat çekilmesi durumunda açık kazı yapılmadan çalışma yapılabilecek. Bu çalışmalar 150 metrelik etaplar halinde iki yönlü (Tünel-Taksim Meydanı, Taksim Meydanı - Tünel arası) ve yine gece çalışması olarak tramvay ve zemin döşeme koordineli olarak yapılacak.

Doğal granit taş kaplama çalışması

15 Mart 2017 tarihinde, 150 metrelik etaplar halinde iki yönlü (Tünel-Taksim Meydanı, Taksim Meydanı - Tünel arası) ve yine gece çalışması (02:00-11:00 saatleri arası) yapılacak. 25 bin 500 metrekare granit kaplama yapılacak. Çalışmalar sürerken, vatandaş ve esnafın iş güvenliğinin sağlanması amacıyla çalışma sahasının etrafı, yüksekliği 1.70 cm olan saç panolarla kapatılacak. Ayrıca; vatandaşın mağdur olmaması için bina ve mağaza girişlerinde kullanılmak üzere özel yaya köprüleri tasarlandı.

Beyoğlu Nostaljik Tramvay Hattı

Taksim-Tünel arasında günlük 2 bin 500 yolcu taşıyan ve 1990 yılından bu yana 26 yıldır hizmet veren, 1.64 kilometre uzunluğundaki Nostaljik Tramvay Hattının hem rayları hem de katener (elektrik) sistemi işletme ömrünü doldurmuştur. Mevcut rayların taban kısımlarında korozyon oluşmuştur. Hattın bazı yerlerinde kırılmalar ve makas bölgelerinde aşınmalar mevcuttur. Çalışma kapsamında raylar ve katering sistem halat ve gergileri değişecek.

Mevcut tramvay hattı; hem teknolojisi sebebiyle, hem de caddenin altında bulunan tarihi tonozun taşıma gücü düşük zemini sebebiyle, çevresine çok fazla titreşim yaymakta ve tramvay hattının yaymış olduğu titreşim caddenin üst kaplamasına sürekli biçimde zarar vermektedir. Taksim Meydanı ile Galatasaray Lisesi arasında bulunan tarihi Tonoz yapı 2012 yılında Prekast sistemle güçlendirilmiştir. Tramvay Hattına da, titreşim sönümleyici Elastomer (kauçuk) malzemelerle desteklenmiş yeni tramvay hattı rayları imal edilerek, monte edilecek.

Ray çevresindeki Elastomer kaplamalar sayesinde ray çevresine titreşim iletilmeyecek ve ray çevresindeki kaplamalarda hasar oluşmayacak. Arızalar meydana gelmesine ve tramvay seferlerinde aksamalara sebep olan mevcut Katener (elektrik) sistemi de son teknolojiye uygun malzemeler ile yenilenecek.