Bakan Işık, Bursa Ticaret ve Sanayi Odası tarafından Hilton Otel'de düzenlenen 'Ulusal Otomotiv Tedarik Sanayi Çalıştayı'na katıldı. Otomotiv firmalarının 2013 yılında yaklaşık 87 milyon adet araç ürettiğini ifade eden Bakan Işık, Türkiye'nin ise otomotiv üretiminde dünyada 17. sıraya çıktığını kaydetti. Işık, Avrupa Birliği ülkeleri içinde ise otobüs üretiminde birinci, hafif ticari araç ve ağır kamyon üretiminde 2. ve otomobil üretiminde 7. sırada yer aldığını dile getirdi.

Ülkemiz otomotiv sanayinin, dünya otomotiv ihracatından aldığı payının 2002 yılında yüzde 0,6 iken 2013 yılında bu oranın yüzde 1,4'e yükseldiğini hatırlatan Işık, şöyle konuştu: “Bu oranlar, sektör ve ülkemiz açısından oldukça sevindiricidir. Bakanlığımız Girişimci Bilgi Sistemi verilerine göre, Otomotiv Tedarik Sanayimiz, 3 bin 143 firma ve 121 bin 417 çalışanı ile büyük bir sektör haline gelmiştir. Türk otomotiv tedarik sanayi uluslararası pazarlarda rekabet ettiğini görüyoruz. 2006 yılında 3,2 milyar dolar olan otomotiv tedarik sanayi ihracatımız, 2013 yılında 6,46 milyar dolara çıktı. Bu ihracat tutarı toplam otomotiv sektörü ihracatımızın yüzde 35'ini oluşturuyor.”

Otomotiv tedarik sanayinin 2023 yılı ihracat hedefinin 30 milyar dolar olduğunu vurgulayan Işık, “TÜİK verilerine göre, otomotiv yan sanayi 2008-2011 döneminde 1-1,5 milyar dolar, 2012'de 397 milyon dolar, 2013'de 189 milyon dolar dış ticaret açığı vermiştir. 2014 Ocak-Ağustos döneminde, otomotiv sanayide 2,4 milyar dolar, yan sanayinde ise 318 milyon dolar dış ticaret fazlası verdi. Bu tablo bizim için sevindiricidir.” diye konuştu.

Otomotiv sanayinde araç hafifletme, çevre ve tüketici dostu araç, yeni malzemeler ve yeni teknolojiler konusunda çalışmaların her geçen gün arttığını belirten Işık, elektrikli araçların önemli rol oynayacağını söyledi. 

TÜBİTAK aracılığıyla içten yanmalı motorlu araçların performansını artıracak, elektrikli ve hibrit araçların pil teknolojilerini geliştirecek ve bu araçlarda emisyon azaltılmasını sağlayacak sistemleri üretecek yenilikçi girişimcilere, 2,5 milyon liraya kadar destek verdiklerinin altını çizen Işık, şöyle devam etti: “'Hibrit Elektrikli Araçlara Özel İçten Yanmalı Motor Tasarımı Çağrısı' ile de hibrit elektrikli araçlarda kullanıma uygun, yüksek performanslı ve düşük emisyonlu içten yanmalı motorların geliştirilmesine yönelik bilgi ve teknoloji üretilmesini bekliyoruz. Ayrıca, asgari 75 milyon TL tutarındaki motor yatırımları ile asgari 20 milyon TL tutarındaki motor aksamları, aktarma organları/aksamları ve otomotiv elektroniğine yönelik yatırımlar 5. Bölge desteklerinden faydalandırıyoruz.”

'YERLİ OTOMOBİL 2020 ÖNCESİ'

Bakan Işık, yerli otomobil için ise, “Bakanlığımızın çalışmaları, TÜBİTAK destekleri ve sektöre sağladığımız yatırım teşvikleri ile özel sektör-kamu işbirliği sonucu farklı yatırımcıları bir araya getirerek, 2020 öncesinde yerli marka otomobilimizi ülkemiz ve dünya yollarında görmeyi hedefliyoruz.” ifadelerini kullandı. 

“BURSA'DA YER BULAMAZSAK, BAŞKA İLLERE BAKARIZ”

Dünyanın en iddialı otomotiv test merkezlerinden birini Bursa'da kuracaklarına dikkat çeken Işık, şu bilgileri verdi: “Böylece otomotiv sektörünün yurtdışında yaptırmak zorunda olduğu testleri ülkemizde gerçekleştireceğiz. Otomotiv sektörü yurtdışına yüksek miktarda döviz ödemek zorunda kalmayacak ve gerekli testleri yaptırabilecek. Bu test merkezinin, üretilecek yerli marka araç için de önemli adımlardan biri olacağını düşünüyorum.”

Bakın Işık, otomotiv test merkezi'nin Yenişehir'e mi yoksa başka bir yere mi yapılacağı konusunda, şunları dile getirdi: “İlk belirlediğimiz alan yetersiz kaldı, ikinci bir alan üzerinde çalıştık. Bir problem demeyelim ama başka bir durum çıktı, görüşmelerimiz devam ediyor. Oradaki durum hassas, eğer otomotiv test merkezi başka bir alanda yapılma kararı çıkarsa birinci önceliğimiz yine Bursa olur. Alternatif alan çalışmasını da yapıyoruz. Önceliğimiz sektörün en uygun olduğu bölgede bunu yapmak. Ama arzu ettiğimiz alanı bulamazsak, o zaman Bursa dışında alternatif değerlendiririz. Yenişehir konusunda, oradaki arazi eğer otomotiv test merkezi olmazsa biliniz ki daha güzel bir yatırım için olacaktır. Şimdilik bu kadar söyleyeyim.”

'TASARIMLA İLGİLİ YAKINDA GÜZEL HABERLER VERECEĞİZ'

Otomotiv Tedarik Sanayinde şu anda 41 Ar-Ge merkezinin faaliyet gösterdiğini belirten Işık, en az 50 Ar-Ge personeli çalıştırma zorunluluğunu, 30'a düşürdüklerini, Ar-Ge merkezi sayısının artmasını beklediklerini kaydetti. Sektörde tasarımın da çok önemli olduğunu anlatan Işık, “Var olan rekabetçiliği daha da artırmak amacıyla tasarımı da aynı Ar-Ge merkezlerinde olduğu gibi yoğun bir şekilde desteklemek amacıyla düğmeye bastık. Bu amaçla gerekli mevzuat hazırlıklarını yaptık. Önümüzdeki günlerde bununla da ilgili güzel haberleri sizlerle paylaşacağım. Yapacağımızı değişiklikler tasarımın en çok fark yarattığı otomotiv yan sanayi gibi sektörlere büyük avantajlar sağlayacak.”

Otomotivde kümeleri 5 yıl süreyle destekleyeceklerini ve 2015 yılı içinde 12 milyon 750 bin TL ödenek ayırdıklarını kaydeden Işık, 2015-2018 yıllarını kapsayacak şekilde Türkiye Otomotiv Sektörü Strateji Belgesi ve Eylem Planı hazırlık çalışmalarına başladıklarını sözlerine ekledi.