Antalya, Burdur ve Isparta'nın elektrik dağıtımını sağlayan Cengiz Limak Kolin'e(CLK) şirketi, ödeme düzenlemesi yaptığı gerekçesiyle vatandaşa 2-3 aylık faturayı tek seferde yansıtmıştı. Yüksek meblağla karşı karşıya kalan ve önceki faturalarını kıyaslayan vatandaşlar, faturalarda bir yanlışlık olduğunu, gelen meblağların yüksek olduğunu belirterek tepki göstermişti. Vatandaşlardan gelen tepkiler üzerine CLK firması, faturaları taksitlendirebileceğini açıklamıştı.

Elektrik Mühendisleri Odası (EMO) Antalya Şube Başkanı İlhan Metin, Antalya’da CLK’ya alternatif 40’a yakın Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu’ndan (EPDK) lisans almış tedarikçi firma olduğunu ancak bunların 20-25 tanesinin kurumsal kimliği bulunduğunu söyledi.

ORTALAMA 130 LİRA FATURA ÖDEYEN CLK’DAN VAZGEÇEBİLİR

Abone taşıma işlemi EPDK tarafından 2014 yılında başlatıldı ama vatandaşlar tarafından henüz çok bilinmiyor. EPDK’nın 2015’te belirlediği rakamlara göre yıllık 4 bin kilovatsaat enerji tüketen abonelerin serbest tüketici kapsamına girdiği, bu kapsamda herhangi bir kuruma mahkum olmadığı belirtildi. Aylık 130 TL civarında fatura ödeyen vatandaşların serbest tüketici olduğunu kaydeden EMO Başkanı İlhan Metin, “2014 yılında 4 bin 500 kilovat saat tüketimi geçenler serbest tüketici oluyorlardı. EPDK bu rakamları 2015 yılında daha da aşağıya çekti.” dedi.

İlhan Metin, serbest tüketici hakkını kazananların enerjisini piyasada kendine en ucuz şekilde verebilecek tedarik firmalarla ikili anlaşma yaparak temin edebileceğini kaydetti.

ALTERNATİF ŞİRKET SEÇERKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ

Antalya’da son günlerde vatandaşların oldukça tepkisini çeken CLK firmasına vatandaşların mahkum olmadığını söyleyen EMO Başkanı Metin, tedarikçi diğer firmalara geçerken de vatandaşların dikkatli olmaları gerektiği hususunda uyarıda bulundu. Tedarikçi firmaların mutlaka üretim kapasitesi olması gerektiğine dikkat çeken Metin, bu firmaların enerji satabilecek düzeyde enerjiye sahip olmaları gerektiğini açıkladı. Hidrolik, güneş, rüzgar vb. gibi tedarikçi firmaların mutlaka üretim tesislerinin olması gerektiğini söyleyen Metin, vatandaşların şunlara dikkat etmesi gerektiğini açıkladı: “Kurumsal kimliği olup en az 3-4 yıldır bu faaliyeti yürütüyor olmasına dikkat edilmeli. Sözleşmeleri basit bir dille yazılmış, içinde gizli saklı bilgisi olmayan indirim oranını net bir şekilde belirtildiği, sözleşme süresi boyunca herhangi bir değişikliğe tabi tutulmaması gerekir. Cezai şartların minimum düzeye indirilmesi dikkate alınmalı. Sözleşmeyi de herhangi bir cezai müeyyide ödemeden fesedebiliyor olmalıdır. İlerde başka firma daha ucuz enerji verirse ona geçmek için bu sözleşme feshedilebilir. Halkın bunlara dikkat etmesi önemlidir.”

Metin, alternatif tedarikçilere geçen abonelerin sayaç okumasını yine CLK firması yaptığını, herhangi bir arıza, elektrik kesilmesi durumunda da CLK’ya 186’ya bildirilmesi gerektiğini hatırlattı.

TAKSİTLENDİRME YETERLİ DEĞİL

Elektrik faturası şoku ile karşılayan 400 binden fazla abonenin olduğunu bildiklerini açıklayan İlhan Metin, CLK’nın geri adım atarak taksitlendirme yapmasıyla ilgili de şunları söyledi: “Taksitlendirme sadece yeterli değildir. Antalya halkından özür dilediler. Normalde bu tip çalışmaların önceden duyurulması ve tüketimin en düşük olduğu aylarda yapılması ekim kasım ya da bahar ayları içerisinde bunun planlanması gerekirdi. Taksitlendirme yeterli değil. Gecikme cezaları ve vade farkları konulmaması gerekir. Borcunu ödeyemeyenlerin de 2-3 ay elektrik faturası göndermediği için 2-3 ay elektriğini kesmemesi gerekir.”