Muharip Hava Kuvvetleri ve Hava Füze Savunma Komutanı Orgeneral Abidin Ünal, F-16 uçaklarının harp Keşif Kodları testlerinin dün itibariyle tamamlandığını belirterek, "Yarın itibariyle RF-4E uçaklarının uçuşları durdurulacak. Malatya'da Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Akın Öztürk'ün katılımıyla yarın jübile uçuşu yapılacak. Hava kuvvetleri komutanı ve ben birer uçakla uçuş yaparak 8 adet RF-4e uçağı kullanım dişi bırakılacak." dedi. Ünal, halen envanterde olan 47 adet F4E 2020 uçağının ise 2020 yılına kadar F-35'lerin envantere girmeye başlamasıyla birlikte takvime bağlı servis dışı bırakılacağını söyledi.

Genelkurmay Başkanlığı, Malatya ve Konya’da yaşanan askeri uzak kazalarının ardından Eskişehir 1. Ana Jet Üssü Hava Komutanlığı’nda basın bilgilendirme turu düzenledi.

“MALATYA KAZASININ SEBEBİ İNSAN VE İLETİŞİM HATASI “

Orgeneral Abidin Ünal gazetecilere yaptığı açıklamada Malatya'da yaşanan kazanın kesin nedeninin raporlar tamamlandığında ortaya çıkacağını ifade etti. Malatya'da 4 pilotun şehit olduğu kazalarda tecrübe ve eğitim eksikliği bulunmadığını ifade eden Ünal, kazanan ön incelemelere göre nedenin 'insan ve iletişim hatası' olduğunu ifade etti. Orgeneral Ünal şöyle devam etti: "Uçakların gece keşif görevi için 18.00'de kalkış yaptı. görev sonu meydana dönüş esnasında yaklaşma kontrolü radarı ile temas ederek iniş talimatı almıştır. Erhaç meydanı ile aletli uçuşlarda minimum emniyet irtifası bölgedeki arazi yapısı nedeni ile 10 deniz mili mesafede 6100 feet olarak belirlenmiştir. iniş öncesi kol lideri bulut alt tavanının görerek yaklaşmaya müsait olduğu uçuş kontrol amirinden alınmıştır., bu esnada ikili kolun yakın kolda bulut altına inerek ilk yaklaşmayı ikaz etmelerini RAPCOM serbest bırakmıştır. pilotlar ilk yaklaşma irtifası olan 4500 feet’e dönüş için alçalırken inilmemesi gereken irtifanın altına inerek 5080 feet’lik tepeye çarpmıştır."

“İKİ SANİYE ÖNCE FIRLATSAYDI PİLOTLAR ŞİMDİ BİZİMLEYDİ”

Konya'da yaşanan kazada pilotların fırlatma koltuğuna iki saniye önce basmaları durumuna kurtulabileceklerini belirten Ünal, “Bir saniye önce bastıklarını tahmin ediyoruz. 2 saniye önce basmış olsalardı pilot arkadaşlar şuan bizimleydi.” diye konuştu.

Konya'da şehit olan pilotlarının eğitim ve tecrübe eksiği olmadığı söyleyen Ünal, kaza ile ilgili şunları belirtti:
"Alçak irtifada yapılan manevra sonucu oluşabilecek anormal durumdan pilotlarımızın devlet malı olan uçağı kırımı uğratmadan kurtarma gayretleri nedeniyle meydana geldiği ve son anda atlama kumandası vermesine rağmen irtifanın alçak olması nedeniyle fırlatma için yeterli zamanın kalmadığı değerlendirilmektedir.” Uçağı tekrar yükseltmenin mümkün olmadığını belirten Orgeneral Ünal, yapılacak işin atlamak olduğunu sözlerine ekledi.

193'Ü EMEKLİ OLMAK ÜZERE 567 PİLOT AYRILDI

Muharip Hava Kuvvetleri ve Hava Füze Savunma Komutanı Orgeneral Abidin Ünal, açıklamasında 2010 - 2015 yılları arasında 193'ü emekli olmak üzere 567 pilotun ayrıldığı bilgisini paylaştı. Ayrılmalar öncesinde 1280 olan pilot mevcudunun 2015 yılında 1300 seviyesine çıktığını kaydeden Abidin Ünal, 2013 yıllından mecburi görev süresinin 10 yıla indirilmesiyle 2 dönemin aynı anda ayrılma hakkı kazanması nedeniyle 153 pilotun ayrıldığını dile getirdi. Ünal, ayrılmaların özellikle öğretmen pilot noktasında etkili olduğunu daha önce 6 pilot öğretmenin yaptığı görevi 5 öğretmen pilotun yapmaya başladığını vurguladı.

“PILOTLARIN AYRILMA NEDENI ÜCRET”

Türk Hava Kuvvetleri'nden ayrılan pilotlarla yapılan ankette 3 sebeb ortaya çıktığını ifade eden Abidin Ünal, “Bunlar emeklilik için çalışma süresinin 30 yıl olması, maddi durum (ordudan ayrılan bir pilot özel sektörde 4 kat daha fazla kazanıyor) Pilotların 4-5 yılda bir tayin edilmesi.” dedi.
Orgeneral Ünal, Ergenekon, Balyoz ve casusluk operasyonları nedeniyle ayrılmak zorunda kalan çok sayıda personel olduğunu da kaydetti. Operasyonlar nedeniyle ayrılmaların kendilerinde moral bozukluğuna neden olduğuna işaret eden Orgeneral Ünal, “Kalite, moral ve motivasyondan eksiklik yok.” şeklinde konuştu.