Türkiye'nin en büyük hoşgörü ve sinerji projesi olarak hayata geçen İzmir Banliyö Taşımacılığı Sistemi (İZBAN), beşinci yılını geride bıraktı. İZBAN, 30 Ağustos 2010 tarihinde İzmir’in kuzey-güney demiryolu aksında yolculu ön işletmeye başladı. İlk dönemde sekiz setle işletmecilik yapan ve günde 20 bin yolcu taşıyan İZBAN, geçen beş yıllık süreçte dünyanın en hızlı büyüyen banliyö sistemlerinden biri oldu.

İLK ÖDÜL UITP’TEN

İZBAN, bu sayede dünyanın toplu taşımacılık sektöründeki en büyük kuruluşu olan Uluslararası Toplu Taşımacılar Birliği (UITP) tarafından, henüz ikinci yılında büyük ödüle layık bulundu. UITP’nin 2012 yılı değerlendirmesinde ödüle hak kazanan İZBAN, 28 Mayıs 2013’te Cenevre’de, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ve dönemin TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman’ın da katılımıyla ödülünü aldı.

24 VAGONDAN 219’A

İZBAN, geçen beş yıllık süreçte öncelikli olarak tren seti sayısını arttırdı. İlk etapta 24 vagonluk sekiz setle başlayan sistem, montaj ve denemeleri tamamlanan trenlerin devreye girmesiyle henüz ilk yılın sonunda 33 sete ulaştı. Şirket, artan yolcu sayısını gözönüne alarak, 180 milyon dolarlık bir yatırım daha yaptı. Mart 2012’de sözleşmesi imzalanan setler, 2014’te "Körfez Yunusu" ismiyle İzmir halkına merhaba dedi. İZBAN, bugün 219 vagonluk dev bir filoya kavuştu.

2,5 MİLYONDAN 300 MİLYON YOLCUYA

İZBAN, faaliyete geçtiği ilk yıl, dört aylık süreçte 2,5 milyon yolcu taşıdı. Sonraki aylarda yolcu sayısını hızla arttırdı. İzmir Metrosu ile entegrasyonun sağlanması, ESHOT otobüsleriyle aktarmanın kullanılmaya başlaması ve sistemin daha fazla tanınmasıyla yolcu sayısı çığ gibi büyüdü. 2011 yılında 40 milyon, 2012’de 55 milyon, 2013’te 65 milyon, 2014’te 82 milyon yolcu taşıyan İZBAN, 2015’in ilk sekiz aylık döneminde 55 milyonu geride bıraktı. Böylelikle beş yılda taşıdığı yolcu sayısı toplamı, 300 milyon barajını geçti. İZBAN’ın 50 milyonuncu yolcusu, 8 Mart 2012’de Nur Yıldırım olurken Elif Ayçiçek ise 18 Haziran 2014’te 200 milyonuncu yolcu olarak kayda geçti.

İKİNCİ AKTARMA HİLAL

30 Ağustos 2010’daki ilk seferini, güney aksında “Başlıyoruz” sloganıyla yapan İZBAN, 5 Aralık 2010’da Çiğli-Cumaovası hattını açıp 30 Ocak 2011’de bütün aksı devreye aldı. 13 Şubat 2011 tarihinde ESHOT ile tam entegrasyonun sağlanmasıyla daha da verimli çalışmaya başladı. 10 Haziran 2012 tarihinde açılan Hilal İstasyonu ise İZBAN ile İzmir Metro arasında, Halkapınar’dan sonraki ikinci aktarma istasyonu oldu. Hilal, özellikle Şirinyer gibi yoğun güney istasyonlarından gelen yolcuların aktarmalarında büyük kolaylık sağladı.

SIRADA TORBALI VAR

Kuzey-güney aksında devamlı büyüyen İZBAN’ın Torbalı hattı da bu beş yıllık süreçte tamamlanma aşamasına geldi. İstasyon, karayolu alt ve üst geçit inşaatları İzmir Büyükşehir Belediyesi, sinyalizasyon, hat ve elektrifikasyon çalışmaları TCDD tarafından yapılan Torbalı hattı, kısa sürede devreye girecek. Böylelikle İZBAN istasyon sayısını 38’e, toplam hat uzunluğunu 112 kilometreye yükseltecek. Bunun ardından Selçuk hattında devam eden çalışmaların tamamlanmasıyla hattın toplam uzunluğu 136 kilometreye çıkacak.