Eskişehir’de mahkeme, Muttalıp Alt Geçit çıkışında meydana gelen ölümlü kazada, Karayolları yetkililerinin kusurlu olduğu gerekçesiyle yargılanmalarını için yapılan başvuruyu kabul etti.

2012 yılında Muttalıp Alt Geçidi'nde kentteki bir ekmek fabrikasına ait araçla ölümlü kaza meydana geldi. Kaza da ölen kişinin yakını S.C., Karayolları 4. Bölge Müdürlüğü Şube Şefliği'nde görevli 7 kişi için, bölgede yeterli önlem, tedbir almadıkları ve gerekli işaretlemeleri yapmadıklarından ‘görevi kötüye kullanmaktan’ dolayı haklarında soruşturma açılması talebinde bulundu. Ancak Cumhuriyet Başsavcılığı, soruşturma evrakının içeriği, sebeplerin yetersizliği gerekçesiyle 7 görevlisi hakkında, ‘kovuşturmaya yer olmadığına’ karar verdi. Bunun üzerine S.C., Osmangazi Üniversitesi Mimarlık ve Mühendislik Fakültesi Dekanlığı'na bölgede inceleme yaptırdı. Bilirkişi raporunu dosyaya ekleyen S.C., Başsavcılık'ın Karayolları'nın 7 görevlisi hakkında verdiği ‘kovuşturmaya yer olmadığına dair’ kararının kaldırılması için bu kez Sulh Ceza Hakimliği'ne başvurdu.

Başvuruyu inceleyen Sulh Ceza Hakimliği, olay yerine ilişkin dosyada bulunan fotoğraf ve krokilerden kazanın olduğu çift şeritli yolun alt geçit sonrası aniden tek şeritli yola dönüştüğünü, bununla ilgili uyarı ikaz ve işaretlemelerin yetersiz olduğunu, bunun resimlerle ve Osmangazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dekanlığı'nın raporundan anlaşıldığını tespit etti. Yolun aniden tek şeride düştüğünün Karayolları 4. Bölge Şefliği'nce de kabul edildiğini, ancak görevlilerce bölgede kamulaştırma işleminin sonuçlandırılmadığının ifade edildiğini belirten mahkeme, ayrıca bölgenin meydana gelen olayların sıklığı nedeniyle medyada buranın ‘ölüm çıkmazı’ olarak lanse edildiğini vurguladı.
Mahkeme kararında, maden ocakları için binlerce ağacın hemen kesilerek ilgili bölgelerin hemen kamulaştırılırken, insanların öldüğü bölgenin hala kamulaştırılmamasına vurgu yaptı. Mahkeme, “Medya aracılığıyla kamuoyuna yansıtıldığı üzere bazı madenler için acele kamulaştırma yolu ile binlerce ağaç kesilebildiği halde, insan hayatının ve yol güvenliğinin söz konusu olduğu olay yerinin acele kamulaştırma yoluna gidilmemesi veya yolun daralmasından önce yeterli mesafeden, yeterli sayıda uyarı işareti ve levhaları konulmadan yolun faaliyete açılarak söz konusu ölümlü kazanın oluşumunda idarenin kusurlu olduğu açıktır. Birçok kazanın temelinde güvenlik önleminin alınmaması yattığı, yeterli güvenlik önlemi alınması halinde kazaların yüzde 98’inin önlenebilir olduğu uzmanlar tarafından ifade edilmektedir.” ifadesine yer verdi.

Mahkeme kararında, bu durumun asıl nedeninin önlemlerin alınmamasında ihmali bulunanlar ile bunları denetleyenlerin gerektiği gibi yargılanmamasında büyük payı olduğunu vurguladı. Mahkeme, şöyle dedi: “ Asıl nedeni sorumluların ‘rütbe ve makam ne olursa olsun’ ve aynı şekilde sorumluları denetlemekle görevli olup ta gereği gibi denetlemeyenlerin, kanun karşısına gereği gibi çıkartılmamasıdır. Hesap vermeyenlerin insafına terk edilmiş iş ve işlemler nedeniyle her yıl yüzlerce insanımızı maalesef kaybetmekteyiz. Bu olayda yolun güvenli olması için gerekli önlemleri zamanında almayan idarenin kusurlu olduğu, delillerin mahkemece tartışılmasında fayda görülmektedir.” Mahkeme, kararında, bu nedenle itirazın kabulüne, soruşturma evrakı ile ilgili takipsizlik kararının kaldırılması ve ilgili soruşturmanın yapılması uygun görüldüğünü kaydetti.