İzmir Büyükşehir Belediyesi, haziran ayı meclis toplantısı yapıldı. Belediye meclis salonunda gerçekleşen toplantının ana gündem maddesi, kent içi ulaşımında yaşanan akıllı kart sorunu oldu. Mecliste konuşan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, "Krize çözüm üretmeye çalışıyoruz, kağıt bilet basılması gündeme gelebilir." dedi

Meclis oturumu başlamadan önce dün hayatını kaybeden Karabağlar Belediyesi ve İzmir Büyükşehir Belediyesi Meclis Üyesi Latif Büyükdağ için saygı duruşunda bulunuldu. Meclis salonunda Büyükdağ’ın oturduğu sıraya kırmızı karanfil ve fotoğrafı konuldu.

İzmir'de 1 Haziran'da toplu taşıma araçlarında kullanılan elektronik akıllı kartlarda yaşanan ve yolcuların ücretsiz yolculuk yapmasına neden olan sorun halâ çözülemedi. Meclis toplantısında da bu konu gündeme geldi. Sorunun kısa sürede çözüleceğini söyleyen Belediye Başkanı Kocaoğlu, son zamanlarda bir gazetenin 'Kentkart' ile ilgili zararın vatandaşlardan çıkarılacağı iddiasını da yalanladı.

Meclis açılışında konuşan Aziz Kocaoğlu, geçtiğimiz günlerde yoğun bakıma kaldırılan Dikili Belediye Başkanı Mustafa Tosun’a acil şifalar dileyerek, "Tüm siyasi partiler açısından yorucu bir dönem geçti. Sonucun ülkemize hayırlı olmasını diliyorum. Önümüzdeki süreçte ülkede barışın sağlanmasına, adaletin tesisine faydalı olmasını diliyorum." dedi.

AKILLI KART KONUSU

Toplu ulaşım kartlarıyla ilgili Kocaoğlu, "16 sene içerisinde, 1999 senesinde bir ihale yapılıyor. Kart uygulamasına kademeli olarak geçiliyor. Bugüne kadar firmanın ismi değişmiş. Bugüne kadar o firma ile çalışılmış. Dönem bitip doğal olarak ihaleye çıkıldığında firmalar hepimizin malumu olmak üzere dosya alıyor ve ihale başka bir firmada kalıyor. Kalınca ister istemez eski firma Kamu İhale Kurumu'na (KİK) itiraz ediyor. KİK, evraklarını inceliyor. 'İtiraz yeterliliği yoktur' diyor. KİK en yetkili merci" şeklinde konuştu.

'HUKUKA İNTİKAL ETTİ'

Başkan Aziz Kocaoğlu, yaşanan süreç hakkında ise şu bilgiyi verdi: "31 Mayıs’tan beri istenen evraklar, yapılması gereken işler, teknik bilirkişiler vs. bu konuyu derinlemesine çalışıyoruz. Hukuka intikal eden bölümleri var. Bundan sonra intikal edecek bölümleri var. Bu süreç devam edecek. Bir geçiş dönemi gerçekleşti. Ama büyükşehir belediyesi ve bağlı kuruluşu olan ESHOT, bütün yaptığı işleri mevzuat çerçevesinde yapmakta. Kayıt altına almakta. Ve gerekli idari ve hukuksal girişimlerde de bulunmaktadır. Sonuç olarak ayın 1'inden itibaren çift sistemli çalışmaya başladık. Firmaların haberleşmesinde sıkıntılar yaşandı. Biz ve ESHOT da vatandaşlarımızın mağdur olmaması için kartı okunanlar okundu, okunmayanlara da turnikelerden geçirerek sayabildiğimizi saydık. Eksi bakiye verenler geçersiz kartlar oldu. Okunup da merkeze intikal etmeyenler oldu. Toplu ulaşım sisteminde tahsilatta bir azalma yaşandı. Bizi ilgilendiren konu budur. Hepimizi ilgilendiren konu budur’."

'SORUNU ÇÖZMEYE ÇALIŞIYORUZ'

Kocaoğlu sözlerini şöyle sürdürdü: "Burada tespit edilen ve sisteme dahil edilebilenler normalde kayıt altına alınmış olanlar var, kalanlar var, kartı eksi bakiye verip geçenler var. Bu eksi bakiyelerin kayıt altına alınanları var. Sistemden dolayı geçersiz kartlar var. Biz de tüm arkadaşlarımızla beraber Pazar günü saat birden itibaren hep birlikte ESHOT’ta konuşlandık. Sorunu çözmek için yoğun çaba harcadık, harcıyoruz. Her gün biraz daha ileri aşamaya geliyoruz. Buradaki kayıplar yani tahsilat kayıpları ki onların hepsini önümüzdeki günlerde sıfır hatayla tespit etmeye çalışacağız. Hangi firma ya da ikisi birden sorumluysa ona rücu edeceğiz. Konu budur. Ha bunu yapma vatandaşı da ücret almadan geçir diyecek bir arkadaşı göremiyorum. Günde yaklaşık sadece ücret aldığımız sayı aktarmayla beraber 1 milyon 700 bin lira. Hafta sonu bu miktar düşüyor. Bu ulaşım hizmetini vermemek hayatın felç haline getirecektir. Bu çerçevede çalışmalarımız sürüyor. Birçok tedbir alıyoruz. Önümüzdeki en büyük sorun vatandaşlarımızın nasıl olsa kimse dur demiyor deyip eksi bakiyeli yani kartında para olmadan geçen arkadaşlarımız var. Buradan onlara biran önce kartlarını doldurmalarını hem metro İZBAN ve İZDENİZ dolum gişelerinde kartlarını doldurmalarını temenni ediyorum. Artık eksi bakiye ile yolcu bindirmeyeceğiz. Biran evvel bu kartlar doldurulması gerektiğini tüm kamuoyuna duyurmak istiyorum. Bu başımıza gelen bir krizdir. Kriz her zaman kimse gelsin istemez ama bir yerlerden çıkar gelir. Bunu vatandaşımıza en az yansıtarak çözmek bizim görevimizdir. Biz de bunu yapmaya çalışıyoruz. ESHOT’ta devam eden sorunu çözmek için hummalı bir çalışma yapıyoruz. Birkaç saat uyuyabildim. Her an her saat iyileşme devam ediyor. Saat dörtte de ESHOT’tan buraya geldik."

ALTERNATİF ÇÖZÜM GELEBİLİR

ESHOT’ta sorunların devam etmesi durumunda alternatif çözümler sunacaklarını söyleyen Kocaoğlu, "Bir kağıt bilet bastırma durumu söz konusu. Sıkışılan yerlerde tek tek bile olsa güvenlikçilerde bile satılması, otobüslerde eskiden olduğu gibi otobüs şoförlerine kağıt bilet sattırabiliriz. Hem meclis üyesi arkadaşlarımızdan hem de tüm İzmirli hemşerilerimizden hayatı durdurmamak için kimseyi işinden etmemek zamanında ulaşımını sağlamak için yaptığımız bu özveriye en kısa zamanda cevap vererek hepimizin başındaki bu krizin en kısa sürede atlatılması için destek olmalarını talep ediyorum. Bunu da İzmirli hemşerilerimizin yapacağından eminim’’ ifadelerini kullandı.

Başkan Kocaoğlu’nun konuşmasının ardından söz alan AK Parti Grup Başkanvekili Bilal Doğan, Kentkart krizi ile ilgili Kocaoğlu’na aradaki zararın vatandaştan çıkarılıp çıkarılmayacağını sordu. Bilal Doğan ayrıca ulaşımdan sorumlu bürokratları ve firmaları suçladı.

'HUKUK MÜSAADE ETMEZ'

AK Parti Grup Başkanvekili Doğan’ın sorusuna cevap veren Aziz Kocaoğlu, "Esas itibari ile Kentkart’ı dolu olan vatandaşlarımızın kartından tahsil ediliyor veya eksi bakiye alınıyor. Sisteme gitmemiş ama burada kayıp söz konusu ama bu kaybın vergi olarak tahsil edilebilmesi mümkün değil. Biraz devlette mürekkep yalamış bir adam buradaki zararın başka yerden alınmayacağını bilir. Bir açık bir açıkla kapatılmaz. Buna hukuk müsaade etmez" diye konuştu.