Türkiye Kamu-Sen ve Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı İsmail Koncuk, sendika olarak 69 il valiliğinden aldıkları bilgiye göre 69 ilde ücretli öğretmen sayısı 71 bin 960 olduğunu açıkladı. 12 il valiliğinin ücretli öğretmen sayısı ile ilgili bilgi vermediğini belirten Koncuk, “En yüksek ücretli öğretmen sayısı 15 bin 902 ile İstanbul’dadır. İstanbul’u 3 bin 673 ile Bursa, 3 bin 514 ile Ankara, 3 bin 222 ile Şanlıurfa izliyor. Ücretli öğretmenlerin 28 bin 178’i eğitim fakültesi mezunu, 30 bin 32’si lisans mezunu, 12 bin 697’si ön lisans (iki yıllık meslek yüksek okulu) mezunu.” diye konuştu.

Türkiye Kamu-Sen ve Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı İsmail Koncuk’un, ücretli öğretmenlerle ilgili açıklamalarda bulundu. Türk Eğitim-Sen’in her yıl olduğu gibi bu yılda Türkiye genelinde ücretli öğretmen araştırması yaptığını belirten Koncuk, “Ancak ücretli öğretmen sayısına ilişkin sendikamızın tespit ettiği rakamlar, Milli Eğitim Bakanlığı’nın ücretli öğretmen sayısına dair dillendirdiği rakamların hayli uzağında.” dedi.

Sendikanın 81 İl Valiliğine Türkiye’deki ücretli öğretmen sayısına ilişkin bilgi istediğini vurgulayan Koncuk, “Bu talebimize 69 il valiliğinden cevap geldi. Ücretli öğretmen sayısını sendikamıza göndermeyen 12 il şunlardır: Artvin, Aydın, Bolu, Diyarbakır, Hakkâri, Kastamonu, Mardin, Ordu, Osmaniye, Siirt, Van, Yozgat. Valiliklerden gelen bilgilere göre; 69 ilde ücretli öğretmen sayısı 71 bin 960’dır. Bu rakam geçen yılki araştırmamızda 68 ilde 55 bin 987 idi. Dolayısıyla 1 yıl içinde ücretli öğretmen sayısındaki artış dikkat çekicidir.Öte yandan bu yıl bilgi vermeyen illerden geçen yıl gelen rakamları yeni ücretli öğretmen tablosuna dahil edersek, Türkiye’de ücretli öğretmen sayısının 78 ilde 79 bin 765’e ulaştığını göreceğiz.” ifadelerini kullandı.

ÜCRETLİ ÖĞRETMENLERİN 28 BİN 178’İ EĞİTİM FAKÜLTESİ MEZUNU

Yaptıkları araştırmaya göre ücretli öğretmenlerin 28 bin 178’i eğitim fakültesi mezunu, 30 bin 32’si lisans mezunu, 12 bin 697’si ön lisans (iki yıllık meslek yüksek okulu) mezunu olduğunu belirlediklerini kaydeden Koncuk, “En yüksek ücretli öğretmen sayısı 15 bin 902 ile İstanbul’dadır. İstanbul’u 3 bin 673 ile Bursa, 3 bin 514 ile Ankara, 3 bin 222 ile Şanlıurfa, 2 bin 819 ile İzmir, 2 bin 493 ile Hatay, 2 bin 348 ile Adana takip etmektedir. Ücretli öğretmen sayısı bazı illerimizde de şöyledir: Gaziantep’te 1.964, Konya’da 1.782, Kocaeli’nde 1.742, Şırnak’ta 1.519, Mersin’de 1.435, Antalya’da 1.421, Batman’da 1.381, Tekirdağ’da 1.341. 69 ilde ücretli öğretmen olarak görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin sayısı 7 bin 410, sınıf öğretmenlerinin sayısı 14 bin 527, zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmenlerinin sayısı 6 bin 899, branş öğretmenlerinin sayısı ise 42 bin 76’dır.” şeklinde konuştu.

MUŞ VE KARS’TA ÖN LİSANS MEZUNU ÜCRETLİ ÖĞRETMEN SAYISI, EĞİTİM FAKÜLTESİ MEZUNU ÜCRETLİ ÖĞRETMENLERİN SAYISINDAN FAZLA

İstanbul’da görev yapan ücretli öğretmenlerin 4 bin 493’ü eğitim fakültesi, 7 bin 969’u lisans, 3 bin 440’ı ön lisans mezunu olduğunu ifade eden Koncuk, “Ankara’da görev yapan ücretli öğretmenlerin bin 313’ü eğitim fakültesi, bin 628’i lisans, 573’ü ön lisans mezunudur. Bursa’da görev yapan ücretli öğretmenlerin bin 369’u eğitim fakültesi, bin 529’u lisans, 775’i ön lisans mezunudur. İzmir’de görev yapan ücretli öğretmenlerin bin 212’si eğitim fakültesi, 966’sı lisans, 641’i ise ön lisans mezunudur. Adana’da görev yapan ücretli öğretmenlerin bin 260’ı eğitim fakültesi, 801’i lisans, 287’si ön lisans mezunudur. Kars ve Muş’ta ise ön lisans mezunu ücretli öğretmenlerin sayısı eğitim fakültesi mezunlarından fazladır. Kars’ta ücretli öğretmen olarak görev yapan 208 eğitim fakültesi mezunu, 401 lisans mezunu, 236 ön lisans mezunu bulunmaktadır. Muş’ta da ücretli öğretmen olarak görev yapan 191 eğitim fakültesi mezunu, 259 lisans mezunu, 214 ön lisans mezunu bulunmaktadır.” açıklamasında bulundu.

ZİHİNSEL-GÖRME-İŞİTME ENGELLİLER SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ÖZEL UZMANLIK GEREKTİRİYOR ANCAK BU ALANLARDA ÖN LİSANS MEZUNLARI DA GÖREV YAPIYOR

Özel uzmanlık gerektiren zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmeni olarak ön lisans (iki yıllık meslek yüksek okulu) mezunları görev yapabildiğini hatırlatan Koncuk şunları söyledi: “Şöyle ki; zihinsel-görme-işitme engelliler öğretmeni olarak görev yapan İstanbul’da bin 207, Bursa’da 172, İzmir’de 74, Ankara’da 55, Antalya’da 52, Trabzon’da 47 ücretli öğretmen bulunmaktadır. Daha da ilginç olanı bazı illerde zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmeni olarak görev yapan ön lisans mezunlarının sayısının eğitim fakültesi ya lisans mezunlarının sayısını geçmesidir. Örneğin Kırıkkale’de zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmeni olarak görev yapan eğitim fakültesi mezunlarının sayısı 19, lisans mezunlarının sayısı 3, ön lisans mezunlarının sayısı 24’tür. Yine Rize’de zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmeni olarak görev yapan hiç eğitim fakültesi mezunu yok iken, lisans mezunu sayısı 30, ön lisans mezunu sayısı 34’tür. Branş öğretmeni olarak görev yapan ön lisans mezunu ücretli öğretmenlerin bazı illere göre dağılımı ise şöyledir: İstanbul 1.659, İzmir 515, Ankara 468, Bursa 377, Hatay 227, Adana 199, Mersin 187, Afyonkarahisar 131, Şanlıurfa 121. Sınıf öğretmeni olarak görev yapan ön lisans mezunu ücretli öğretmenlerin bazı illere göre dağılımı da şu şekildedir: Şanlıurfa’da 357, Ağrı’da 229, Erzurum’da 182, Kars’ta 169, Muş’ta 165, Şırnak’ta 139, İstanbul’da 110.”

Türk Eğitim-Sen’in araştırmasına göre, 57 ilde norm kadro ihtiyacının 101 bin 902 olduğu ortaya çıktığını hatırlatan Koncuk, “Norm kadro ihtiyacının branşlara göre dağılımı ise şöyledir: Norm kadro ihtiyacı okul öncesi öğretmenliğinde 4 bin 374, sınıf öğretmenliğinde 7 bin 914, zihinsel-görme-işitme engelliler sınıf öğretmenliğinde 11 bin 637, branş öğretmenliğinde 76 bin 738’dir. Öte yandan norm kadro ihtiyacına ilişkin bu yıl bilgi vermeyen illerden geçen yıl gelen rakamları araştırmamıza dahil edersek 73 ilde norm kadro ihtiyacı 120 bin 610’a ulaşmaktadır.” dedi.

Ülkemizde öğretmen açığının kapatılmadığı müddetçe eğitimde istenilen değişim, dönüşümün asla yaşanamayacağını ifade eden Koncuk araştırma sonuçları ile ilgili şu değerlendirmeleri yaptı: “Hele ki ücretli öğretmenlik gibi bir istihdam modeliyle eğitimde kalite ve verimi sağlamayı düşünmek, uluslar arası alanda ‘ben de varım’ diyebilmek ham hayaldir. Kadrolu öğretmen istihdamı gıdım gıdım yapılırken, ücretli öğretmen istihdamının ulaştığı rakamlar endişe vericidir. Defalarca söyledik yine söylüyoruz: Ücretli öğretmenlerimizin hiçbir güvencesi yoktur. Girdikleri ders başına ücret almaktadırlar. Aylık gelirleri ise 600 TL civarındadır. Bu durumda MEB’e soruyoruz: Bu uygulama sömürü değil de nedir? İnsan haklarıyla, hukukla bağdaşmakta mıdır? Öğretmenlik mesleğiyle ilgisi olmayan, formasyonu bulunmayan, özel uzmanlık gerektiren alanlarda bile açık öğretim mezunlarının ya da iki yıllık ön lisans mezunlarının ücretli öğretmen olarak görevlendirilmesi doğru mudur?MEB’in şapkayı alıp önüne düşünmesi gerekmektedir. Türkiye ya giderek sayıları artan ücretli öğretmenlerle yoluna devam edecek ya da ücretli öğretmenlik uygulamasına son vererek, kadrolu öğretmen istihdamını, dolayısıyla da hakkaniyeti, kaliteyi, sağlıklı bir eğitim-öğretimi okullarımızda hâkim kılacaktır. Ücretli öğretmen uygulaması artık son bulmalıdır.”