Ramazan Bayramı öncesi ülke genelinde milyonlarca insan, ülkenin dört bir tarafındaki akrabalarının yanına gitmek için yollara düşecek. Emniyet Genel Müdürlüğü bayram tatili boyunca denetimlerini artırırken Trafik Kazalarını Önleme Derneği Başkanı Avukat Hitay Güner’den de önemli uyarılar geldi. Cep telefonunun araç kitleri ya da kulaklıkla kullanılmasının geçerli mazeret olmadığının altını çizen Güner, "Uçakta nasıl cep telefonu kapatılıyorsa araç sürücüleri de seyahat boyunca telefonu kapatsın." uyarısında bulundu. Güner’e göre sıcak havalarda terlikle araç kullanmak riski artırırken, çıplak ayakla gaz pedalı daha iyi hissediliyor.

Ramazan Bayramı öncesi yola çıkacak araç sürücülerine bir dizi uyarılarda bulunan Trafik Kazalarını Önleme Derneği Başkanı Avukat Hitay Güner, Türkiye’de en çok kazaya sebep olan hususları ‘Hız, hatalı solama, yorgunluk, takip mesafesine uymamak, uzun süre direksiyon başında kalmak, telefonla konuşmak ve emniyet kemeri takmamak’ diye sıraladı.

TABELALARDA YAZAN HIZIN ALTINDA SEYREDİN SAĞ DÖNÜN

Sürücülere, ‘Evvela hızlı gitmeyin’ tavsiyesinde bulunan Avukat Güner, şunları söyledi: "Tabelalarda ne yazıyorsa onun altında bir hızla gidin. 90 kilometre yazıyorsa 90’la gitmek olmaz, 110 yazıyorsa altında gidin, otoyolda gidiyorsanız 120 kilometre hızla, bölünmüş yolda 110, iki yönlü trafiğin olduğu yollarda 90 kilometre hızla gitmek gerekir. Lütfen limitlerin altında gidin. Limitlerin altındaki bir hızla seyretmek daha emniyetlidir. Hep söylüyoruz; bütün kazalarda hızın büyük payı var. Hız artarsa ölüm artar, hız artarsa ölüm olur, yavaş giderse yaralanmayla kurtulur. Önemli husus da takip mesafesine uymamak. Türkiye’deki kazaların yarısını arkadan çarpma şeklinde olur. Sürücüler mesafe koyacaklar, ölçüsü, ibreniz ne gösteriyorsa yarısı kadar olan hızla gitmek gerekir. Özellikle iki yönlü trafikte yolların çoğu iki yönlüdür, bu sebeple solama yapılır. Sürücülerin solama kurallarına uygun hareket etmesi lazım, yoksa araçlar kafa kafaya çarpışırlar."

MOLALARDA ARAÇ İÇİNDE OTURMAYIN KALKIP YÜRÜYÜN, HAREKET EDİN

Sürücülerin yorgun ve uykusuz direksiyon başına geçmemesi gerektiğine vurgu yapan Avukat Hitay Güner, "Sürücü uzun süre direksiyon başında oturmayacak, mola verecek, çünkü bir yerde dikkati dağılır, yola kendini veremez, uykusunu almış yola çıkacak. İki saatte bir mola gerekir. Sürücü araçtan inecek dolaşacak, molada araçta oturmak yok. Hareket edecek. Sonra tekrar binip yoluna devam edecek." dedi.

UÇAKTA KAPATTIĞINIZ GİBİ TELEFONUNUZU KAPATIN

Cep telefonuyla konuşmanın da kazalara davetiye çıkardığına dikkat çeken Trafik Kazalarını Önleme Derneği Başkanı Avukat Hitay Güner, şöyle devam etti: "Sürücüler, ‘Araçta kit var elimi kullanmıyorum’ gibi bahane üretmesin. Vatandaşlarımız uçağa binince telefonu kapatıyorlar. Araç sürücüleri de direksiyona geçince telefonu kapatmalı. Telefon kapanacak. ‘İki elimle tutuyorum, kulaklık var’ deniliyor; ama kafa konuşmaya gidiyor. Yola dikkat dağılıyor. Hele iş güç problemli konu varsa sinirleniyor sürücü kontrolü kaybediyor. Türkiye’de en çok kaza nedenleri arasında emniyet kemeri gösteriliyor. Sürücü hem kendini, hem de araçtakilerin hayatını kurtarmak istiyorsa kemer taksın ve taktırsın. Araçtakilerin tamamı kemer takacak. Hepsi camdan fırlıyor ölüyor, uçar havada yere çarpar. Bu hususlara dikkat eden kolay kolay kaza yapmaz."

TERLİK YERİNE ÇIPLAK AYAKLA KULLANIN

Sıcak havalarda terlikle araç kullanılmaması gerektiğine dikkat çeken Avukat Güner, "Ayağına iyi oturmamış ayakkabı ya da terlik pedal hakimiyetini kaybettirir. Terliği çıkarın, çıplak ayakla kullanın, daha iyidir. En sağlamı çıplak ayakla araç kullanmaktır. Çıplak ayak, ayakkabıdan daha güvenlidir, gaz pedalını ayağının altında hissedilir." diye konuştu.

OTOBÜS ŞOFÖRLERİ TELEFONLA ÇOK KONUŞUYOR

Özellikle şehirlerarası yolcu otobüs şoförlerinin cep telefonuyla konuştukları yönünde çok sayıda şikayet aldıklarını belirten Güner, şunları kaydetti: "Otobüs şoförleri telefon kullanıyorlar, hep şikayetler o yönde. Yolda giderken telefonla konuşuyor. Otobüs sürücüleri tüm kurallara uyacak. Hatta iki misli dikkat edecek. Tek başına kendisi yok, arkadakiler var, herkes ona güvenmiş binmiş otobüse. Otobüs şoförlerinde en büyük risk, ya uykusuz devralıyorlar, uykuya doymadan araç kullanıyor ya da uzun süre araç kullanıyor. Otobüs şoförü yorgun araç kullanmak uzun süre direksiyon başında oturmak yasak. Mola vermesi lazım."