Zonguldak’ta lise öğrencilerinin, çadır kentlerde elektrikli ısıtıcılardan kaynaklanan yangın facialarına karşı geliştirdiği ısıtma sistemi projesi, umut ışığı oldu. Öğrenciler, “Eğer bu proje dünya genelindeki çadır kentlerde uygulanabilirse, ısıtıcı ya da diğer nedenlerden kaynaklanan yangın facialarının önüne geçilebilir.” dedi.

Zonguldak Atatürk Anadolu Lisesi'nin koridorları ilk kez bilimsel etkinliğe sahne oldu. İki ay boyunca hazırladıkları 30 bilimsel projeyi, 4006 Tübitak Bilim Fuarı’nda sergileyen öğrenciler, misafirlere geliştirdikleri projeleri anlatmanın heyecanını yaşadı.

Atatürk Anadolu Lisesi’nde düzenlenen fuarın açılışına; milletvekili adaylarının yanı sıra Bülent Ecevit Üniversitesi(BEÜ) Mühendislik Fakültesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü Başkanı Prof. Dr. Ertan Öztürk, BEÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Matematik Bölümü Başkan Yardımcısı Doç. Dr. Can Murat Dikmen, Bilim ve Sanat Merkezi Müdürü Ayhan Eliçora, Fem Dershanesi Müdürü Kamil Şen, Türk Eğitim-Sen Zonguldak Şube Başkanı Şahin Ören, Aktif Eğitim-Sen İl Temsilcisi Yıldıray Uysal, okul müdürleri, öğretmenler ve öğrenciler katıldı.

Fuarın açılış konuşmasını yapan Atatürk Anadolu Lisesi Müdürü Abdülkerim Kıran, projenin mimarı matematik öğretmeni Namık Karayanık ile 30 farklı bilimsel çalışmanın ortaya konulmasında emeği geçen branş öğretmenleri ve onların rehberliğinde haftalardır çalışan öğrencilere teşekkür etti.

Açılış kurdelesinin kesilmesinin ardından geleceğin bilim adamı öğrenciler, geliştirdikleri projeleri, davetlilere tanıttı.

Proje Koordinatörü Danışman Öğretmen Namık Karayanık, şu ifadeleri kullandı: “Bilimle ilgili görsel eğitim materyalleri üretme adına bazı projeler geliştirdik. Özellikle eğitim öğretimde uygulamalı olarak da kullanabileceğimiz güzel etkinliklerdir. Örneğin burada geometride çok önemli yer tutan Pisagor teoreminin sularla ispatını yaptık. Teoremin formülünü su ortamında görsel olarak tasarladık. Böylelikle eğitim öğretimde uygulamalı ve görsel bir materyal geliştirmiş olduk. Ayrıca dijital ortamda led ıışkla yaptığımız led ışıklı sinüs fonksiyonunun grafiği var. Yine çadır kentlerde ısıtma sistemi sorununa karşı bir proje geliştirdik. Toplam 30 projemiz var. Bunlardan 12’si matematik, diğerleri fizik, kimya ve biyoloji alanlarında. Burada biz bilime iz bırakmak istedik. Biz bunları eğitim tekonolojilerine de sunmayı düşünüyoruz. Özellikle birim çember turu ile led ışıklı sinüs fonksiyonu piyasada hiç kullanılmayan projedir. Bunların hepsini anlatıyoruz. Bu projelerdeki amacımız öğrencilerimizin boş vakitlerini, zararlı alışkanlıklarla geçirmesi yerine bilimsel projeler üretmesini sağlamaktır.”

Pisagor teorisiyle ilgili proje ortaya koyan 9. sınıf öğrencisi Arif Hakan ve Güzin Aslan, “Öncelikle bu projenin zorlukları oldu. Öğretmenimizin desteğiyle 2 aylık süreçte projemizin çizim aşamalarını yaptık. Biz bunu su kaplarıyla daha eğlenceli hale getirdik. Öğrencilerin matematik derslerinin sıkıcılığından kurtulması için böyle proje yaptık.” diye konuştu.

ÇADIRKENTLERDEKİ YANGINLARA KARŞI ISITMA SİSTEMİ

Özellikle doğal afetler sonrası kurulan çadır kentlerde ısıtıcılardan dolayı meydana gelen yangınlarda onlarca kişinin yanarak ölmesine karşı geliştirilen ısıtma sistemli proje ilgi odağı oldu. Projenin mimarlarından 10. sınıf öğrencisi Ceyda Eser, Neslihan Küçük ve İlayda Yücesoy, amaçlarının çadır yangınlarında daha fazla can kaybı yaşanmaması için kalorifer kazanı ve sıcak su sistemini hayata geçirmek olduğunu kaydetti. Öğrencilerin bu projeleri büyük ilgi gördü.