Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın kalesi olarak anılan Ankara'daki 5. Ana Bakım Merkez (5ABM) Komutanlığı'nda, başta Kara Kuvvetleri Komutanlığı olmak üzere Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) envanterindeki bütün helikopterler adeta yeniden üretiliyor. Komutanlığa 10 ile 15 yıllık periyotlarda gelen helikopterlere ait parçaların depo seviyesi bakımı, onarımı, yenileştirmesi, modernizasyonu ve modifikasyonu yapılıyor. Kontrol edilen her parça gerekirse yenileştirilerek, helikopterler neredeyse yeni baştan üretiliyor. 5ABM Komutanlığı'nda elden geçirilen helikopterler, saatleri de sıfırlanarak kullanılacak komutanlıklara teslim ediliyor.

Güvercinlik semtindeki 5ABM Komutanlığı, kapılarını basın mensuplarına açtı. Fabrika ilk olarak 1948 yılında Polatlı’da kuruldu, 1962 yılında Ankara’ya taşındı. TSK helikopterleri için tek yetkili en üst seviye bakım kademesi olan bu merkez Millî Savunma Bakanlığı, Genelkurmay Başkanlığı, Kara Kuvvetleri Komutanlığı, Hava Kuvvetleri Komutanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı’na ait hava araçlarına destek veriyor. 242 bin metrekarelik alanda kurulu tesis, dünyanın önde gelen helikopter bakım merkezlerinden biri olma vizyonuyla çalışmalarını sürdürüyor.

Komutanlıkta bakıma alınan helikopterler, öncelikle Gövde Grup Amirliği’ne götürülüyor. Bu birimde belirli periyotlar dahilinde hava araçlarının gövde yenileme işlemleri yapılıyor. 10’ar, 15’er yıllık planlarla hava araçları amirliğe gelerek, üzerindeki bütün aksesuarlar sökülerek kaporta hali kalıyor. Aksesuarlar, ilgili birimlere, bakım onarım ve yenileştirme için gönderiliyor. Bu birimde kaporta onarımları yapılıyor. Ardından gövde boyaya gönderiliyor. Helikopterin bütün parçaları ilgili birimlere gönderilerek bakım ve tamirleri yapılıyor. Tamir edilemeyen parçalar yenileniyor. Montaj bölümünde, atölyede işlem gören malzemeler helikopterlere monte ediliyor. Malzemelerin her aşamada kalite kontrol elemanları tarafından kontrol edilmesiyle montajın tamamlanması ile birlikte helikopter, kontrolleri yapılarak uçuş hattı test birimine gönderiliyor. Komutanlığa gelen bütün helikopterler, bakım ve tamirat işlemlerinin ardından yeni üretilmiş gibi ilgili birimlerine gönderiliyor.

İHA KAMERA SİSTEMİNİN TEST CİHAZI SAYESİNDE YILDA 2 MİLYON LİRA TASARRUF

Süper Cobra helikopterlerinin gece atış ve hedefleme imkanı sağlayan termal sistemleri sayesinde kaçabilecek hiçbir hedef yok. Otomatik kilitlenerek, pilota tam olarak hedefi vurma imkanı sağlıyor. insansız hava araçlarının (İHA) gece ve gündüz kamera sistemlerinin bakım onarım faaliyetlerinin arttırılması amacıyla özel bir test cihazı geliştirildi. Tamamen yerli imkanlarla geliştirilen cihaz, devlet bütçesine yılda yaklaşık 2 milyon TL tasarruf sağlıyor. Bakım onarımlar ve bütün denemeler, yurtdışına ve başka firmalara yollanmadan 5ABM Komutanlığı’nda yapılarak birliklerine teslim ediliyor. TSK envanterinde bulunan Sikorsky helikopterlerinin jeneratörlerinin testinde kullanılan stant, bütün hava araçlarının jeneratörlerinin test edileceği bir sistem haline getirildi. Bu sayede 2012-2014 yılları arasında 432 cihaz test edilerek, 3,5 milyon dolarlık tasarruf sağlandı.

Komutanlıkta hava araçları ve tesisatının yenileştirilmesi, ast havacılık bakım kademesi yetkilerine girmeyen onarım, komple parça değişimi, montaj, yedek parça ve özel takım imali ayarlar ve tadilatı yapılıyor. Hava araçlarının harekat etkinlik ve kabiliyetinin geliştirilmesiyle ilgili projelerin teklif edildiği komutanlıkta, fizibite etütleri yapılırken malzeme ihtiyaçları belirleniyor. Hava araçlarının bakım, tadilat ve modernizasyonuna ilişkin teknik emir ve talimatları yayımlayan komutanlık, TSK envanterindeki döner kanatlı hava araçları (helikopterler) ile Kara Kuvvetleri Komutanlığı envanterindeki sabit kanatlı hava araçlarının (uçakların) teknik yönetim sorumluluğunu üstleniyor. TSK'ya ait sabit ve döner kanatlı hava araçları, bu merkezde adeta yeni baştan üretiliyor. 5ABM Komutanlığı, TSK helikopterleri için tek yetkili otorite olmanın yanında Kara Kuvvetleri Komutanlığı’na ait uçaklar, sabit ve döner kanatlı İHA'lar için de depo seviye bakım (DSB) merkezi ve teknik yönetim sorumluluğu görevi yerine getiriliyor. Merkezde hava araçları ve sistemlerine bakım, onarım, iyileştirme, deneme, modifikasyon ve modernizasyon işlemleri uygulanıyor. 5ABM, envanterine alınan her hava aracını bir aile hekimi gibi ömür devri boyunca takip ediyor. Bütün önemli veri ve sicil kayıtları tutularak, desteklediği hava araçlarının uçuş görevleri esnasında maruz kaldığı hafif, orta ve ağır kaza kırımlarından sonra ise tam teşekküllü üniversite hastanesi gibi her türlü tamiri yapıp faal hale getirerek yeniden envantere kazandırıyor. Yerli ve yabancı özel ve kamu kuruluşlarına ait hava araçlarına da döner sermaye aracılığıyla uluslararası standartlarda havacılık bakım desteği sağlanıyor. İmkanlar ölçüsünde, özel şahıslara ait helikopterler ve uçaklara da bakım yapılıyor.

SİKORSKY’NİN KENDİ ÜLKESİ DIŞINDA ANLAŞMA İMZALADIĞI TEK MERKEZ

Komutanlıkta gövde grup amirliği, boya atölyesi, motor atölyesi, X-Ray atölyesi (tahribatsız muayene atölyesi), motor aksesuar atölyesi, türbinli motor test atölyesi, aviyonik grup amirliği, silah elektro optik ve koruma sistemleri atölyesi, uçak elektrik aksesuarları atölyesi gibi birimler bulunuyor. Sikorsky firması ile yetki bakım merkezi anlaşması yapıldı. 25 Haziran 2014 tarihinde Sikorsky firması onaylı bakım merkezi anlaşması imzalandı. Bunun önemi, firmanın kendi ülkesi dışında imzalamış olduğu tek merkezin 5ABM Komutanlığı olmasından kaynaklanıyor. Döner sermaye faaliyetlerinde yabancı devlet kuruluşları, THY ve KTHY dahil 19 kamu kuruluşu ve 104 sivil kuruluşa hizmet veriliyor.