Tüketici Dernekleri Federasyonu (TÜDEF) Genel Başkanı Hasan Atak, seçim öncesi siyasi partilerden iktidara gelmeleri halinde 77 milyon tüketici adına söz istediklerini belirterek, "Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun’dan bankaların korunması hakkındaki 4. maddeyi çıkarınız. Bu madde ile Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nun (BBDK) yetkilendirilmesi sonucu adeta kediye ciğer emanet edilmiştir.” dedi.

TÜDEF Genel Başkan Hasan Atak yazılı basın açıklamasında, geçen yıl bankalar tarafından tüketicilerden alınan masraf ve komisyonlar için tüketicilerden gelen şikayetlerin Tüketici Hakem Heyetleri'ni (THH) felç ettiğini belirtti. Atak, şu ifadeleri kullandı: “Halk arasında 'Deli Dumrul' ücretleri denilen dosya masrafı, kart ücretleri, ipotek fek ücretleri nedeniyle, dağ gibi yayılan şikayet dosyaları karşısında başta yetişmiş personel olmak üzere mekan, kırtasiye sıkıntısı çeken heyetler çaresiz kaldılar. Ankara-Çankaya, Bursa-Osmangazi gibi yerlerde üçe, Adana-Seyhan, İstanbul-Kartal, Antalya-Kepez, İzmir-Karşıyaka ve Karabağlar Bursa-Nilüfer’de ise ikiye çıkarılarak 81 il ve 919 ilçede toplam bin 10’a ulaşan THH’lerin birçoğunda daha henüz 2015 yılı başvurularına geçilemedi. Başta Ankara-Çankaya olmak üzere İstanbul, İzmir, Bursa gibi büyük illerde vatandaşın bir yıldan önce sonuç alması ise hayal oldu.”

Yeni hükümeti kurmaya aday tüm siyasi partileri göreve çağıran Atak, şöyle devam etti:
"THH’lere başvurular yargı kararlarıyla haksız alındığı sabit olan 'Deli Dumrul' ücretleri yüzünden bir önceki yıla göre yüzde 818 arttı. Önceki yıl 599 bin 210 olan bankacılık başvuruları geçtiğimiz yıl 4 milyon 900 bin 777’ye ulaşarak THH’lere yapılan toplam başvurunun yüzde 90’ını oluşturdu. Böylece bir önceki yıl 833 bin 854 olan toplam başvuru sayısı 2014 yılında yaklaşık 7 kat artarak 5 milyon 445 bin 308 gibi olağanüstü bir sayıya ulaştı. Beklenmeyen bu durum karşısında yetişmiş personel yanı sıra mekan, kırtasiye gibi sorunlarla karşı karşıya kalan sistem tıkandı. Böylece tüketicinin güncel sorunlarını çözebilmek için basit ve kısa zamanda hak aramasını sağlayan THH sistemi adeta felç oldu.”

BBDK, KAPISINA SİYAH ÇELENK KONULAN SADECE BANKACILIK SEKTÖRÜNÜN TEMSİL EDİLDİĞİ KURUM

Hasan Atak, 6502 sayılı Tüketici Korunması Hakkındaki Yasa ile bankacılık komisyon ve ücretleri konusunda Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nun (BBDK) yetkilendirilmesinin de durumu çözmek yerine tüketici aleyhine yasal güvenceye alınması anlamına geldiğini vurgulayarak, “Oysa BBDK, tüketici haklarına olan duyarsızlığı nedeniyle geçmişte kapısına siyah çelenkler koyulan, sadece bankacılık sektörünün temsil edildiği bir kurumdur. Dolayısıyla bu düzenlemeyle BBDK’nın yetkilendirilmesi kazanılmış tüketici haklarının arkasından dolanarak adeta kediye ciğer emanet edilmesidir. Nitekim bu yetkiyi alan BDDK, güya bankacılık hizmetlerinden alınan ücret ve komisyonları 20 kalemle sınırlamış görünse de uygulama sonucu bankaların hizmet gelirlerinin Mart ayı sonu ile 3 ayda 6 milyar 600 milyon liraya ulaşarak yaklaşık 3 kat artması bunun en büyük kanıtıdır.” ifadelerinde bulundu.

Atak, bu düzenlemenin evrensel tüketici haklarından olan 'Tüketicinin Temsil Edilme' hakkına, Anayasa’ya ve özü ‘zayıf tarafın olan tüketicinin özel olarak korunması’ olan 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun'un ruhuna aykırı olduğunu vurguladı.

Atak, acil çözüm için seçim sonrası yeni hükümeti kurmaya aday tüm siyasi partileri göreve çağırarak, “Seçim öncesi tüm partilerden 77 milyon tüketici adına söz istiyoruz. Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun'dan bankaların korunması hakkındaki 4. maddeyi çıkarınız. Bankaların bizzat tüketici yasası ile güvenceye alınan faiz dışı gelirlerini kaldırınız ve bizzat Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun'dan tüketiciyi koruyunuz.” dedi.