Üniversite öğrencilerine yönelik sosyal medya kullanımı ile ilgili araştırmada, 345 üniversite öğrencisiyle anket yapıldı. Üniversite öğrencilerinin verdiği cevaba göre WhatsApp'ı kullanım oranı yüzde 85 çıktı. Sırasıyla yüzde 66’sı Facebook, yüzde 60’ı Twitter, yüzde 57’ si Instagram, yüzde 42’si de Foursquare kullandıklarını belirtti.

Melikşah Üniversitesi Psikoloji Bölümü Ar. Gör. Osman Amil, öğrenciler Büşra Cücer, Tuğçe Erdem, Fatma Özcan ve Teslime Merve Öztürk, üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı ile ilgili araştırma yaptı. Hayatın bir gerçeği olan sosyal medyanın özellikle gençler arasında gittikçe yaygınlaşan ve günden güne kullanım sıklığı artan bu teknoloji harikası yazılımlarla, gündelik yaşamda yapılan sıradan davranışların paylaşılmasından, hayata dair önemli bilgilere, oradan da felsefi tartışmaların tam ortasında yer alabildiği bir mekan haline geldiği görüldü.

Araştırma Görevlisi Osman Amil, sosyal medya kullanıcılarının genel bir profilini ortaya koymak ve sosyal medya kullanımının biraz daha gençler arasındaki nedenlerini öğrenmek amacıyla bir çalışma gerçekleştirdiklerini söyledi. Amil, “Çalışmada özellikle en sık kullanıldığını düşündüğümüz sosyal medya araçlarından Facebook, Twitter, Foursquare, WhatsApp ve Instagram’a başlı başına yer verirken, sorduğumuz açık uçlu sorularla da katılımcıların genel fikirlerini öğrenme imkanı da bulduk.” dedi.

Yapılan çalışmada çıkan istatistiki bilgiler ise şöyle: Araştırmanın ilk bulgusu sosyal medya kullanım oranları ile ilgili. Araştırmaya katılan toplam 345 üniversite öğrencisinin WhatsApp kullanım oranı yüzde 85, yüzde 66’sı Facebook, yüzde 60’ı Twitter, yüzde 57’si Instagram, yüzde 42’si de Foursquare kullanmakta olduğunu bildirdi. Bu oranlar, WhatsApp’ı ilk sıraya yerleştirmiş görünüyor. Diğer yandan Facebook halen popülerliğini yitirmeden yarışa devam ediyor gibi görünüyor.

Araştırmada, katılımcılara günde kaç saat sosyal medya kullandıkları soruldu. Buna göre, üniversite öğrencilerinin yüzde 37’si 3 saatten, yüzde 55’i 2 saatten fazla sosyal medyayı takip ettiklerini belirttiler. Bir saatten fazla olarak değerlendirdiğimizde ise bu oran yüzde 70’lere kadar çıkmakta. Sosyal medya kullanıcılarının hemen hemen hepsi ise her gün mutlaka hesaplarını kontrol etmekte olduklarını belirttiler.

Çalışmada, kullanıcıların hangi sosyal medya aracını hangi amaçla kullandıkları sorulmuş ve WhatsApp kullanıcıları daha çok haberleşmek için tercih ettiklerini, Instagram kullanıcıları daha çok fotoğraf paylaşımı için Twitter kullanıcıları ise gündemi takip etmek ve düşüncelerini paylaşmak için tercih ettiklerini ifade etmişlerdir. Aynı zamanda gündemi takip etmek ve düşünce paylaşımında bulunmak için Facebook ve WhatsApp da iyi bir alternatif olarak görülüyor. Alışveriş için en iyi sosyal medya alanı da Foursquare olarak belirtilmiş.

Fake hesap oranlarına bakıldığında ise Twitter ve Facebook’ta sahte hesabı olduğunu belirten katılımcı sayısı, her biri için yaklaşık yüzde 6. Tüm katılımcılar içerisinde en az bir sahte hesap olduğunu belirtenlerin oranı ise yüzde 10’a yaklaşıyor. Diğer sosyal medya araçlarında sistemin getirdiği kontrol mekanizmalarının, sahte hesaba fırsat vermemekte olduğu düşünülmekte. Bu noktada diğer sosyal medya yazılımlarının sahte hesap oranı oldukça düşük.

Araştırmada, en dikkat çekici noktalardan birisi sosyal medyadaki erkek ağırlığı. Yapılan analizler sonucunda erkeklere ilişkin çarpıcı sonuçlar yer almakta. Twitter’ı erkekler kızlardan anlamlı şekilde daha fazla kullandıkları, erkeklerin yüzde 70’e yakını, kızların ise yüzde 57’sinin Twitter kullandığı bulunmuştur. Diğer sosyal medya araçlarında ise anlamlı bir fark olmadığı gözlenmekte.

Buna rağmen erkeklerde Facebook ve Twitter kullanımının daha yaygın olduğu ve Facebook’ta fotoğraf paylaşımında yine erkeklerin üstünlüğü olduğu görülmekte. Yapılan analizlere göre Facebook’ta erkekler, kızlara göre fotoğraf paylaşmayı daha fazla tercih ediyor. Bu oran Twitter’da da fotoğraf, alışveriş, gündemi takip etme ve düşüncelerini paylaşma açısından da aynı görünmekte.

PROFİL FOTOĞRAFI SEÇERKEN

Araştırmada, gençlerden profil fotoğrafı seçerken herhangi bir şeye dikkat etmediklerini belirtenler çoğunlukta fakat profil resminin güzel, doğal ve kendini yansıtan bir resim olmasına, siyasi görüşünü yansıtmasına, mesaj içerikli olmasına ve duygu durumunu belirtmesini isteyenler hiç de azımsanacak kadar değil. Özellikle kadın katılımcılar güzel görünmekten, erkek katılımcılar siyasi görüşünü yansıtmasından yana.

Katılımcılardan; erkeklerin yüzde 54’ü, kızların ise yüzde 48’i check in (şuradaydım) yaptığını ifade etmiştir. Check in yapanlara nerelerde check in yaptığı sorulduğunda “Orada bulunmanın önemli olduğunu düşündüğüm ve arkadaşlarımla gittiğim yerlerde.” cevabını vermişlerdir.