İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi, İZFAŞ Boat Show İzmir-3. Tekne, Yat ve Denizcilik Fuarı kapsamında marina yatırımcılarını ve yöneticilerini biraraya getirdi. "Marinaların Sorunları ve Çözüm Önerileri" paneline katılan marinacılar, yatırım ve işletme aşamasında çeşitli bürokratik engellerle karşılaştıklarını belirterek, deniz turizminden daha çok kazanmak için marinaların önünün açılması gerektiğini ifade etti. İMEAK Deniz Ticaret Odası Meclis Üyesi, Marina İşletmeciliği Meslek Komitesi Başkan Yardımcısı, Doğuş Grubu Yönetim Kurulu Üyesi ve Marinalar Koordinatörü Ali Erkan Bezirgan, marina yatırımlarına engel koyarak Türkiye'nin turizmde gelişemeyeceğini söyledi.

Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Güldem Cerit'in yönettiği panelde söz alan İMEAK DTO İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Savaş Ercan, marinacıların yalnız olmadığını, sektörün sıkıntılarını çözüp sesini dünyaya duyurması için gereken çabayı göstereceklerini söyledi. İMEAK DTO İzmir Şubesi Meclis Üyesi Argun Gündüç de marinaların varlığı sayesinde Türkiye'de yatçılığın ve deniz turizminin geliştiğini belirtti.

'PASTADAN DAHA FAZLA PAY ALMALIYIZ'

Dünyada 19 bin marinanın bulunduğunu, Akdeniz'de ise yılda 700 bin yatın dolaştığını dile getiren Ali Erkan Bezirgan, "Akdeniz, Karayipler ile birlikte dünya turizm destinasyonunun en önemli yerlerinden biri. Fransa'nın Akdeniz kıyılarında 94 bin 500, İspanya'nın 95 bin 800, İtalya'nın 180 bin, Yunanistan'ın 12 bin yat bağlama kapasitesi var. En büyük rakibimiz Hırvatistan atakta. Bizim ise toplam yat bağlama kapasitemiz 21 bin 617." dedi. Akdeniz'in büyük potansiyele sahip olduğunu belirten Bezirgan, "Kısa sürede uluslararası standartta tesisler yaratarak, pastadan daha fazla pay almamız gerekiyor. Bunun için çok güçlü yatırımlara ihtiyacımız var. Yatırımı devam eden marinaların bağlama kapasitesi 4 bin 789. Marina yatırımlarına engel olarak turizmde gelişmemiz mümkün değil." diye konuştu.

‘TURİZM GELİRİNİN YÜZDE 25'İ DENİZDEN’

İMEAK DTO Meclis Üyesi, Marina İşletmeciliği Meslek Komitesi Başkanı, Ece Saray Marina&Resort Yönetim Kurulu Üyesi Nejat Ece de marina yatırımlarındaki bürokrasiden yakındı. Ece, "Marina yatırımı için 11 bakanlık ve iki kurumdan izin alıyorsunuz. 19 yıldan beri daha inşaatı başlamayan yatırım dosyaları var. Marinalar için alınan ücretler düşürülmeli, tanımlamalar çok iyi yapılmalı ve uygulamalar her yerde aynı olmalı. Maliyetlerin düşürülmesi, sunulacak hizmetlerin kalitesini arttıracak ve amatör denizciliğin gelişmesine katkı sunacak." dedi. Turizm gelirlerinin yüzde 25'inin deniz turizminden elde edildiğini vurgulayan Ece, marinaların da turizm geliri kazandıran tesisler olarak ihracat ve yatırım teşviklerinden faydalandırılmasını, marina yatırımlarının geciktirilmemesini istedi. Setur Çeşme Marina Müdürü ve Deniz Turizmi Birliği Başkanı Hakan Tellioğlu ise marinaların bulunduğu bölgelerde yaşanan çevre olumsuzluklarına ve trafik sıkışıklığına dikkat çekti. Mavi Kart Atık Alım Sistemi hakkında da bilgi veren Tellioğlu, belediyelerin katı ve sıvı atık kontrolünü yeterince yapmadığını söyledi.

'NÜKLEER SANTRAL YAPMAK MARİNADAN DAHA KOLAY'

İMEAK DTO İzmir Şube Danışmanı Dr. Ersel Zafer Oral, marina yatırımlarının önündeki engellere dikkat çekerek, "Nükleer santral yapmak, yat limanı yapmaktan daha kolay. Marina için teknik, ekonomik ve yasal yapılabilirlik kriterleri var. Bizi en çok sıkıntıya sokan yasal yapılabilirlik." şeklinde konuştu. Yeni sisteme giren yat sayısının beklenenden az olduğunu belirten Oral, 2023'te 50 bin yat bağlama hedefinin gerçekleşmesinin hayal olduğunu söyledi. Marina yapılacak bölgelerin art alanının da ilgi çekici olması gerektiğini kaydeden Oral, "Bölgedeki insanların, yatçılığı sevmesi gerekiyor. Ürkmez' de çalışma yapıldı ancak yat limanı yapılmasın diye 900 imza toplandı." dedi. Çevre tahribatının yatçılığı bitireceğini dile getiren Oral, bakir koyların korunmasını istedi. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Oğuz Atik de marinalarda çalışacak insanların eğitimi konusunda bilgi verdi.