Türkiye'de uzun bir aradan sonra ilk kez Malatya'da kullanılmaya başlanacak trambüsler yolcu taşımaya başladı.

Malatya Büyükşehir Belediyesi tarafından uygulamaya konulan trambüslerin sefere başlaması nedeniyle bir tören düzenlendi. Trambüs Bakım Merkezi’ndeki törene, Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Çakır, firma temsilcileri, basın mensupları ile kalabalık vatandaşlar katıldı.


Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Çakır, burada yaptığı konuşmada, toplu taşıma araçları şehirlerin gelişmişliğini gösteren en önemli parametrelerden biri olduğunu belirtti. Malatya’da toplu taşıma kalitesini artırmak, standartlarını yükseltmek için çalışmalar yaptıklarını söyleyen Çakır, “Yaptığımız incelemeler neticesinde trambüste karar kıldık. Netice itibariyle Türkiye’de olmaması münasebetiyle çok dikkat çekici bir yatırıma dönüştü. Alt yapısı ve fizibilite çalışması yapıldığı için biz hiçbir risk görmedik. Şehrimizin nüfusu, yol yapısı, kavşakları dikkate alındığında trambüs isabetli bir projeydi” dedi.

11 Mart itibariyle trambüslerin yolcu taşımaya başlayacağını belirten Başkan Çakır, resmi açılışın ise önümüzdeki zaman içerisinde gerçekleştirileceğini söyledi.

Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Çakır, trambüsü, toplu taşımada ideal bir yatırım olarak gördükleri için seçtiklerini bildirdi. Hali hazırda 38 kilometre uzunluğunda hat döşendiğini belirten Çakır, bu mesafede 9 ana trafo hattı, 53 durak, 79 kilometre bakır tel gerilimi ile bin 523 katener direk dikildiğini ifade etti.

Trambüs araçlarının trafikte öncelikli olacağını vurgulayan Başkan Çakır, trambüsün kavşak ve trafik ışıklarına yaklaştığında, sinyalizasyonun yeşile döneceğini ve böylece sistemin duraklamadan işleyeceğini söyledi. Çakır, ayrıca kumanda ve izleme merkezi oluşturularak, trambüs içi ile duraklarının sürekli takip edileceğini belirtti.

ÇEVRE DOSTU TRAMBÜS

Trambüs sisteminin çevre dostu bir yatırım olduğunu kaydeden Çakır, “Çevreye karbonmonoksit salınımı olmayan çevre dostu bir yatırım. Bir diğer özelliği de çok avantajlı bir yatırım. Kendisini 7-8 yıl içerisinde amorti edebilen bir yatırım. Çünkü yüzde 75 enerji tasarrufu sağlıyor. Şu an kullandığımız dizel araçlarla kıyasladığımız zaman yüzde 75 daha az yakıt sarfediyor.

Trambüs altyapısının raylı sisteme dönüştürülebileceğini de belirten Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Çakır, “Bu sistem istediğiniz an raylı sisteme dönüşebiliyor. Şu anki trafo ve katener direkleri dahil olmak üzere bütün sistemler hafif raylı sisteme uygun sistemlerdir. Sadece raylar döşendiğinde bunu hafif raylı sisteme dönüştürebilirsiniz. Sistemimizin bir diğer özelliği de yol üzerinde 8-10 metre sollama kabiliyetine sahip olmasıdır. Bu büyük bir avantaj” şeklinde sözlerini tamamladı.

Çakır, trambüsün 11 Mart itibariyle yolcu taşımaya başlayacağını ve 15 Mart Pazar günü de dahil olmak üzere yolcuların ücretsiz taşınacağını kaydetti.

ANKARA VE İSTANBUL'DA KULLANILMIŞTI

Uzun yıllar önce Ankara ve İstanbul'da kullanılan ancak daha sonra iptal edilen trambüsler, yeni teknolojilerle donatılmış halde Türkiye'de ilk kez Malatya'da yollara çıkmak için test sürüşlerine tabi tutuluyor. Üzerlerindeki katener sistemiyle elektrik tellerine bağlanan, aynı zamanda dizel motorla da kullanılabilen trambüsler, 80 kilometre hız yapabiliyor. Her biri 270 kişi kapasiteli 10 trambüsün test sürüşleri, yaklaşık 18 ton kum yüklenerek yapılıyor.

Önündeki aracı yaklaşık 1,5 şerit sollayabilme özelliğine sahip trambüslerin Mart ayı içinde trafiğe çıkması planlanıyor. Kent içinde çevre yolunu kullanarak Malatya Otobüs terminalinden İnönü Üniversitesi kampüs alanı içine kadar gidebilecek trambüsler, her bir seferde gidiş dönüş yaklaşık 36 kilometrelik yol alacak.