Malatya Ticaret Borsası Başkanı Gürserl Özbey, katıldığı 9’uncu Türkiye Ticaret ve Sanayi Şurasında Malatya’nın sorunlarını gündeme getirdi.
Malatya Ticaret Borsası Başkanı Gürsel Özbey, 81 ilden 365 oda ve borsa başkanının katıldığı 9’uncu Türkiye Ticaret ve Sanayi Şurasına katıldı.
Başbakan Binali Yıldırım, Başbakan Yardımcısı Nurettin Canikli, Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci, Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Faruk Çelik’in de katıldığı toplantıda MTB Başkanı Özbey tarafından Malatya’nın önemli sorunları dile getirildi.
Dünyada hem üretim hem de ihracatta lider konumunda olan Malatya’nın kayısısı iç tüketim anlamında Türkiye piyasasında hak ettiği yeri alamadığını belirten Özbey, “Yıllık ortalama 130 bin tonluk kuru kayısı üretiminin ancak 15-20 bin tonu iç piyasada tüketilmektedir. Dolayısıyla, Türkiye’nin ihraç ettiği çok sayıda ülkeden daha az kayısı tükettiği söylenebilir. Bunun temel nedeni de kayısının yeterince reklamının yapılmaması ve Türk toplumuna kayısı tüketim alışkanlığının kazandırılmaması gelmektedir” dedi.
Kayısının bir çok hastalığa faydalı olduğunu dile getiren Özbey, bunun yanı sıra içerdiği zengin protein, potasyum ve demir mineralleri sayesinde kayısının özellikle büyüme sürecindeki çocukların gelişimine de önemli katkıları olduğunu söyledi. Özbey, “Çocukların enerji ihtiyacının karşılanması ve yeni dokularının yapımı için daha fazla miktarda protein, mineral ve vitamine ihtiyaç duydukları bu dönemde kazanılan tüketim alışkanlıkları yetişkinlik döneminde kalıcı alışkanlıklara temel oluşturmaktadır.
Bu bağlamda, çocuklara kayısı tüketim alışkınlığı kazandırılarak yetersiz ve dengesiz beslenmenin önüne geçilmek ve hastalıklara karşı direnç oluşturmak yoluyla çocukların okula devamsızlık problemi çözülebilir. Bununda yolu, Okul Sütü Projesi benzeri bir projenin kuru kayısı için de başlatılmasıdır. Böylece, hem çocukların okul başarısı artar hem de Türk insanına kayısı tüketim alışkanlığı kazandırılır” ifadelerine yer verdi.
Malatya’da Teknoloji ve Bilişim Üniversitesi kurulması
Malatya’nın Büyükşehir statüsünü kazanmasıyla hem öğrenci potansiyeli hem de sosyal ve ekonomik imkanlar bakımından ikinci bir üniversiteyi hak etmiş bir konumda olduğunun altını çizen Özbey, “Bununla birlikte kurulacak ikinci üniversitenin zaten mevcut olan üniversitenin bir kopyası şeklinde değil de Türkiye’nin 2023 vizyonuna katkı sağlayacak bir içerikte kurulması gerekmektedir. Bu bağlamda, bilişim ve teknolojinin önem kazandığı günümüz dünyasında kurulacak yeni üniversitenin bir teknik üniversite olması yerinde karar olacaktır” şeklinde konuştu.
Özbey, kente kurulacak bir teknik üniversitenin Malatya’nın yanı sıra Elazığ, Bingöl ve Tunceli sanayisinin de gelişmesine de önemli katkılar sunacağını söyleyerek, “Teknik bir üniversite, teoriyle pratiğin buluşmasını sağlayarak sanayinin ihtiyaç duyduğu ara eleman ve nitelikli eleman ihtiyacını karşılayıp TRB1 bölgesindeki endüstrinin gelişimine katkı sağlayacağı gibi Türkiye’nin de ihtiyaç duyduğu eleman ihtiyacına da katkı sağlayacaktır. Böylece, hem bölgemizin hem de Türkiye’nin ekonomisine ivme kazandıracaktır” dedi.
Ayrıca, Malatya’da kurulacak teknik üniversitenin bölgedeki teknokentlerin gelişimine ve proje üretmesine de olumlu etkileri olacaktır. Teknokentler sayesinde üniversite TÜBİTAK ile yakın işbirliği yapacak, böylece bölgemizde yeterince gelişmemiş enerji teknolojileri, biyoteknoloji, nanoteknoloji, ulaşım, savunma ve bilişim teknolojileri gibi günümüz dünyasında stratejik öneme sahip alanların gelişmesini de sağlayacaktır” ifadelerine yer verdi.
Malatya’ya sivil havaalanın yapılması
Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgesinde ilk 5 ekonomi arasında yer alan Malatya’nın her yıl çok sayıda işadamı tarafından ziyaret edildiğini kaydeden Özbey, “Buna ek olarak, bir milyona yakın nüfusu ile de büyük şehirlerden biri olması, turistik anlamda da önemli tarihi ve doğal mekanlara sahip olmasından dolayı her yıl çok sayıda insan Malatya’yı ziyaret etmektedir” ifadelerine yer verdi.
Malatya’da bir sivil havalimanının olmaması nedeniyle mevcut havayolu ulaşımının askeri hava alanı ile gerçekleştirildiğini belirten Özbey, “Geleceğin vizyon kentlerinden biri olmayı hedefleyen Malatya’ya gelmek isteyen insanların öncelikli tercihi olan havayolu taşımacılığı yetersiz kalmaktadır. Ayrıca, 15 Temmuz menfur darbe teşebbüsü sonrası Malatya Erhaç Havaalanın günlerce uçak seferlerine kapatılması, Malatya’ya yeni bir sivil havaalanın yapılmasını zorunlu kılmaktadır” diye konuştu.