Uzman Dr. Yılmaz: Çocuklar, yetişkinlerden daha fazla proteine ve enerjiye ihtiyaç duyarlar

Mersin Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği’ne Bağlı Mersin Kadın Doğum Ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi’nde Görev Yapan Çocuk Metabolizma Hastalıkları Uzmanı Dr. Berna Şeker Yılmaz, Okul Çağindaki Çocuklarda Beslenmenin Hem Fiziksel Hem Zihinsel Gelişim İçin Son Derece Önemli Olduğunu Belirterek, Anne Ve Babaları, Çocuklarin Sağlıklı Beslenmeleri Konusunda Uyardı.

MERSİN 05.10.2016, 15:46 09.12.2019, 09:49
Uzman Dr. Yılmaz: Çocuklar, yetişkinlerden daha fazla proteine ve enerjiye ihtiyaç duyarlar
banner257

Mersin Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği’ne bağlı Mersin Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi’nde görev yapan Çocuk Metabolizma Hastalıkları Uzmanı Dr. Berna Şeker Yılmaz, okul çağındaki çocuklarda beslenmenin hem fiziksel hem zihinsel gelişim için son derece önemli olduğunu belirterek, anne ve babaları, çocukların sağlıklı beslenmeleri konusunda uyardı.
Uzman Dr. Yılmaz, yazılı bir açıklama yaparak, okul çağındaki çocukların yeterli ve dengeli beslenmelerine ilişkin ailelere önerilerde bulundu. Çocuklar sürekli büyüyüp geliştikleri için beslenmelerinin de yetişkinlerden daha fazla dikkat istediğine işaret eden Yılmaz, çocukların yetişkinlerden daha fazla proteine ve enerjiye ihtiyaç duyduklarını, ayrıca fiziksel aktivitelerinin erişkinlerden daha fazla olduğunu kaydetti. Çocukların beslenmelerinin tüm bu faktörler dikkate alınarak düzenlenmesi gerektiğini vurgulayan Yılmaz, “Amaç, fazla miktarda yedirmek değil, çocuğun ihtiyacı olan tüm besin öğelerini alabilecek şekilde yeterli ve dengeli beslenmesini sağlamaktır. Böylece sağlıklı beslenme alışkanlığı edinen çocuklar ilerde sağlıklı beslenen yetişkinler haline gelirler” dedi.
“Okul çocukları 3 ana öğünü kesinlikle atlamamalı”
Eğitim hayatının başladığı okul çocukluğu dönemindeki beslenmenin hem fiziksel hem zihinsel gelişim için son derece önemli olduğunun altını çizen Yılmaz, “Okul çocuklarının 3 ana öğünü kesinlikle atlamamaları gerektiği gibi bunu 2 ya da 3 ara öğünle desteklemelidirler. Bu dönem alışkanlıkların gelişmesi için de son derece önemli olduğundan aileyle beraber düzenli ana öğünlerin olması son derece önemlidir. Bu nedenle özellikle sabah kahvaltısı ve akşam yemeklerinde aileler birlikte sofraya oturmalı, dengeli beslenme konusunda çocuklara örnek olmalıdır” ifadelerini kullandı.
Çocukların damak tadının da yetişkinler kadar iyi geliştiğine dikkat çeken Yılmaz, çocuklara sadece iyi beslenme adına tadı, kokusu ve görüntüsü kötü karışımlar verilmemesi gerektiği konusunda uyarı yaparak, şöyle devam etti: “Besinlerin faydalarının anlatılmasının yanı sıra tatlarının güzelliği de vurgulanarak tüketimleri teşvik edilmelidir. Zira bu yaş grubu çocuklar da “besinler sağlıklıysa tatlarının kötü olacağı” inancı hakim olabilir.”
“Protein önemli ama yağ ve karbonhidrat alımı da sağlanmalı”
Özellikle ergenlikle birlikte boy uzamasının hızlanacağı ve vücudun biçimleneceğinin göz önüne alınmasını isteyen Yılmaz, “Yaş grubuna göre kalori ve protein ihtiyaçları değişmektedir. Hızlı büyümenin de görüldüğü okul çocukluğu döneminde protein alımı son derece önemlidir. Hızlı büyümeyi sağlamak adına çocukları sadece proteinden zengin gıdalarla beslemek yanlıştır. Bu durumda proteinler enerji kaynağı olarak kullanılacaktır. Proteinle beraber yeteri kadar yağ ve karbonhidrat alımı da sağlanmalıdır. Demir, çinko ve B12 vitamini özellikle kırmızı ette bulunduğu için kırmızı et tüketimi arttırılmalıdır. Bu yaş grubunda kalsiyum alımı da son derece önemlidir. Maalesef günümüzde artan ‘fastfood’ türü yiyeceklerin tüketimi ile kalsiyum alımı önerilenin son derece altında kalmaktadır. Çocukların aile sofrasından düzenli beslenmeleri ve süt ve süt ürünlerini tüketme konusunda desteklenmeleri gerekmektedir” dedi.
“Sağlıklı büyüme için meyve ve sebze tüketimi önemli”
Sağlıklı büyüme ve gelişme için düzenli meyve ve sebze tüketiminin de son derece önemli olduğunu vurgulayan Dr. Yılmaz, şu önerilerde bulundu: “Vitaminler açısından olduğu kadar lifler açısından da zengin olan bu besinler çocukların barsak aktivitelerini de düzenlemeye yardımcı olur. Günde toplam 4-5 porsiyon meyve ve sebze tüketimi önerilmektedir. Sebzeler ana öğünlerde yemek olarak ve salata şeklinde çiğ olarak, meyveler ise ara öğünlere bölünmüş olarak tüketilmelidir. Meyve suları evde hazırlanarak ve posalarıyla birlikte çocuklara verilmelidir. Hazır meyve suyu tüketimi kesinlikle önerilmemektedir.”
“Çocuk okula gitmeden önce mutlaka kahvaltı yapmalı”
Kahvaltının, okul çocukluğu döneminde özellikle atlanmaması gereken günün en önemli öğünü olduğunu belirten Yılmaz, açıklamasında şu ifadelere yer verdi: “Kahvaltı ayaküstü veya çocuğun elinde yolda yemesi için bir şeyler tutuşturularak değil, sofrada aile bireyleri ile yapılmalıdır. Okula gitmeden önce kahvaltı edilmesinin okul performansını, bilişsel fonksiyonları ve sınav başarısını etkilediği yapılan çalışmalarla kanıtlanmıştır. Düşük glisemik indeksle hazırlanan kahvaltıların bilişsel fonksiyonlardaki etkisi daha belirgindir, bu nedenle peynir, tam tahıllı ekmek, yumurta, domates, salatalık, zeytin gibi yiyeceklerle süt, ıhlamur, taze sıkılmış meyve suları tercih edilmelidir. Pek çok okulda tam gün eğitim verilmektedir. Bu durumda çocuğun öğle öğünü ve iki ara öğünü okul saatlerine denk gelmektedir. Bu nedenle okulda beslenme büyük önem taşımaktadır. Kantinlerde parlak ambalajlı, hızlı tüketilebilen ancak çocuk için gerekli vitamin ve mineralleri içermeyen, obeziteye neden olabilen bisküvi, kraker, cips, çikolata, şeker, hamburger, pizza, kola ve hazır meyve suyu gibi yiyecek ve içeceklerin tüketiminden uzak durulmalıdır.”
Anne, baba ve öğretmenlerin rol model olduklarını bilerek sağlıklı beslenmeleri ve çocuklara örnek olmaları gerektiğini de ifade eden Dr. Yılmaz, ayrıca sağlıklı beslenmenin mutlaka düzenli egzersiz ile desteklenmesi, çocuklara aktif yaşam alışkanlıkları kazandırılması gerektiğini sözlerine ekledi.

Yorumlar (0)
29°
açık
Günün Anketi Tümü
Sizce hangi başkan daha başarılı?
Sizce hangi başkan daha başarılı?
Namaz Vakti 15 Ağustos 2020
İmsak 04:11
Güneş 05:41
Öğle 12:42
İkindi 16:27
Akşam 19:32
Yatsı 20:56
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Başakşehir 34 69
2. Trabzonspor 34 65
3. Beşiktaş 34 62
4. Sivasspor 34 60
5. Alanyaspor 34 57
6. Galatasaray 34 56
7. Fenerbahçe 34 53
8. Gaziantep FK 34 46
9. Antalyaspor 34 45
10. Kasımpaşa 34 43
11. Göztepe 34 42
12. Gençlerbirliği 34 36
13. Konyaspor 34 36
14. Denizlispor 34 35
15. Çaykur Rizespor 34 35
16. Malatyaspor 34 32
17. Kayserispor 34 32
18. Ankaragücü 34 32
Takımlar O P
1. Hatayspor 34 66
2. Erzurumspor 34 62
3. Adana Demirspor 34 61
4. Akhisar Bld.Spor 34 57
5. Fatih Karagümrük 34 56
6. Bursaspor 34 56
7. Altay 34 54
8. Ankara Keçiörengücü 34 50
9. Menemen Belediyespor 34 44
10. Giresunspor 34 44
11. Ümraniye 34 44
12. İstanbulspor 34 40
13. Balıkesirspor 34 38
14. Altınordu 34 37
15. Boluspor 34 33
16. Osmanlıspor 34 30
17. Adanaspor 34 21
18. Eskişehirspor 34 12
Takımlar O P
1. Liverpool 38 99
2. Man City 38 81
3. M. United 38 66
4. Chelsea 38 66
5. Leicester City 38 62
6. Tottenham 38 59
7. Wolverhampton 38 59
8. Arsenal 38 56
9. Sheffield United 38 54
10. Burnley 38 54
11. Southampton 38 52
12. Everton 38 49
13. Newcastle 38 44
14. Crystal Palace 38 43
15. Brighton 38 41
16. West Ham 38 39
17. Aston Villa 38 35
18. Bournemouth 38 34
19. Watford 38 34
20. Norwich City 38 21
Takımlar O P
1. Real Madrid 38 87
2. Barcelona 38 82
3. Atletico Madrid 38 70
4. Sevilla 38 70
5. Villarreal 38 60
6. Real Sociedad 38 56
7. Granada 38 56
8. Getafe 38 54
9. Valencia 38 53
10. Osasuna 38 52
11. Athletic Bilbao 38 51
12. Levante 38 49
13. Real Valladolid 38 42
14. Eibar 38 42
15. Real Betis 38 41
16. Deportivo Alaves 38 39
17. Celta de Vigo 38 37
18. Leganés 38 36
19. Mallorca 38 33
20. Espanyol 38 25