CHP İzmir Milletvekili Rahmi Aşkın Türeli, TBMM Başkanı Cemil Çiçek’in cevaplaması istemiyle Meclis Başkanlığı'na soru önergesi verdi.

AK Parti’nin kanunları torba yöntemiyle TBMM’ye getirmeyi hakim norm haline getirdiğini belirten Türeli, "Bu kapsamda, birbiriyle hiç ilgisi ve ilişkisi olmayan konuların söz konusu torba kanun yöntemi kullanılarak yasalaştırılmaya çalışılmasını anlamak mümkün değildir." dedi. AKP hükümetleri döneminde kanun yapma usul ve yöntemlerinin etkin ve verimli olmayan bir çerçevede oluşturulduğunun ve uygulandığının görüldüğünü anlatan Türeli, "Bu çerçevede, kamuoyunda torba kanun olarak adlandırılan ve istisnai hallerde kullanılmasının uygun olduğu düşünülen bazı kanunlarda ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılması hakkında kanun tasarıları ve kanun tekliflerinin adeta hakim norm haline geldiği görülmektedir. Bu kapsamda, birbiriyle hiç ilgisi ve ilişkisi olmayan konuların söz konusu torba kanun yöntemi kullanılarak yasalaştırılmaya çalışılmasını anlamak mümkün değildir. Diğer bir husus da torba diye nitelendirilen kanun değişikliklerinin veya yeni kanun ihdasının TBMM’ye kanun tasarısı yerine kanun teklifi ile getirilmesidir. Hükümetin direktifiyle bürokrasi tarafından hazırlandığı ilgili komisyonlardaki görüşmeler sırasında açıkça ifade edilen bu kanun yapma tekniğinin konu ile ilgili tarafların görüş ve önerileri alınmadan, hazırlık süreçleri atlanarak ve kanun yapma aşamaları tamamlanmadan TBMM’ye sunulması büyük sakıncalar içermektedir. Ayrıca, hükümet yetkililerinin torba kanun yönteminin terk edileceğine dair açıklamalarına rağmen TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda yeni bir torba kanun teklifinin görüşülmesine başlandı." diye konuştu.

CİDDİ SIKINTILAR İÇERİYOR

Türeli, kanun değişikliklerinin, TBMM gündemine kanun tasarısı yerine kanun teklifi ile getirilmesi neticesinde 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 14. maddesi ile Başbakanlık Mevzuat Hazırlama Yönetmeliğine göre hazırlanması gereken ‘düzenleyici etki analizleri’ olmadan görüşülmesine yol açtığına dikkati çekti. CHP’li Türeli, "Bunun sonucunda, söz konusu kanun değişikliklerinin kamu idareleri açısından kamu gelirlerinin azalmasına veya kamu giderlerinin artmasına neden olacak ve kamu idarelerini yükümlülük altına sokarak kanun tasarılarının bütçeye ve ekonomiye getireceği mali yükün hesaplanmamasına neden olacaktır." şeklinde konuştu.

Türeli, "İktidar tarafından alışkanlık haline getirilen bu tür kanun hazırlama ve yapma teknikleri ciddi sorunlar yaratmakta, bazen aynı kanun maddesinin kısa sürelerle defalarca değiştirilmesi gereği doğmaktadır. Bazı düzenlemeler de doğrudan vatandaşın mağdur olmasına neden olmaktadır." ifadesini kullandı. "Diğer taraftan, torba kanun tasarı veya tekliflerinin TBMM Genel Kurulunda "temel kanun" olarak görüşülmesi ciddi sakıncalar içermektedir." diyen Türeli, şöyle devam etti: "Öte yandan, torba kanun tasarı veya tekliflerinin TBMM Genel Kurulunda ‘Temel Kanun’ olarak görüşülmesi de ciddi sakıncalar içermektedir. TBMM İçtüzüğü’nün temel kanunları düzenleyen 91. maddesi ‘düzenlediği alan yönünden bütünlüğünün ve maddeler arasındaki bağlantıların korunması zorunluluğunun bulunması’ hükmünü taşımaktadır. Bu çerçevede, konu yönünden birbiriyle hiç ilişkisi olmayan konuların Meclis Genel Kurulunda maddeler üzerinde gerekli tartışmalar yapılmadan hızlı bir biçimde temel kanun olarak görüşülmesi TBMM İçtüzüğü’ne aykırıdır."

Türeli, şu soruları sordu:

22’nci, 23’üncü ve 24’üncü yasama dönemlerinde, her bir yasama dönemi itibarıyla Komisyonlarda görüşülen torba kanun tasarılarının sayısı kaçtır?

22’nci, 23’üncü ve 24’üncü yasama dönemlerinde, her bir yasama dönemi itibarıyla Komisyonlarda görüşülen torba kanun tekliflerinin sayısı kaçtır?

22’nci, 23’üncü ve 24’üncü yasama dönemlerinde, her bir yasama dönemi itibarıyla TBMM’de kabul edilerek yasalaşan torba kanunların sayısı kaçtır?

22’nci, 23’üncü ve 24’üncü yasama dönemlerinde, her bir yasama dönemi itibarıyla TBMM’de kaç kanun çıkarılmıştır?

22’nci, 23’üncü ve 24’üncü yasama dönemlerinde, her bir yasama dönemi itibarıyla TBMM’de kabul edilerek yasalaşan torba kanunlarda yer alan madde sayısı kaçtır?

22’nci, 23’üncü ve 24’üncü yasama dönemlerinde, her bir yasama dönemi itibarıyla TBMM’de kabul edilerek yasalaşan tüm kanunlarda yer alan madde sayısı kaçtır?

Kamuoyunda torba kanun olarak adlandırılan ve istisnai hallerde kullanılmasının uygun olduğu düşünülen bazı kanunlarda ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılması hakkında kanun tasarı ve tekliflerinin yaygınlaşmasının TBMM’nin kanun yapma usul ve yöntemleri açısından yanlış olduğunu düşünmüyor musunuz?

5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun yürürlüğe girdiği tarihten bugüne kadar TBMM gündemine gelerek yasalaşan tasarılardan hangileri için 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Başbakanlık Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümleri uyarınca düzenleyici etki analizleri yapılmış ve TBMM’ye sunulmuştur?

5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun yürürlüğe girdiği tarihten bugüne kadar TBMM gündemine gelerek yasalaşan tekliflerden hangileri için 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu hükümleri uyarınca düzenleyici etki analizleri yapılmış ve TBMM’ye sunulmuştur?

22’nci, 23’üncü ve 24’üncü yasama dönemlerinde, her bir yasama dönemi itibarıyla TBMM’de görüşülen torba kanunların kaçı Genel Kurul aşamasında temel kanun olarak görüşülmüştür?

TBMM İçtüzüğü’nün temel kanunları düzenleyen 91. maddesinde yer alan “düzenlediği alan yönünden bütünlüğünün ve maddeler arasındaki bağlantıların korunması zorunluluğunun bulunması” hükmünü taşımayan torba kanunların Meclis Genel Kurulunda temel kanun olarak görüşülmesinin doğru olduğunu düşünüyor musunuz?