CHP Balıkesir Milletvekili Namık Havutça, dünyanın en pahalı benzin ve motorinini Türkiye’nin kullandığını gerekçe göstererek hazırladığı kanun teklifinde akaryakıt ürünleri üzerindeki yüksek verginin 1 lirayla sınırlandırılmasını istedi.

78 milyon vatandaşı dolaylı ve direk ilgilendiren bir kanun teklifini TBMM Başkanlığına sunan Namık Havutça, 2005 yılı Eylül ayı ham petrol varil fiyatının 59 dolar olduğunu, 2015 yılı Eylül ayında ise ham petrol varil fiyatının 44 dolar seviyelerine gerilemesine rağmen ülkede akaryakıt fiyatlarının devamlı artış gösterdiğini vurguladı.

“PAHALILIKTA 193 ÜLKE İÇİNDE İLK SIRADAYIZ”

Akaryakıt üzerinden alınan yüksek vergilerin 1 TL ile sınırlandırılmasıyla ekonominin canlanacağının altını çizen Havutça verdiği kanun teklifinde şu ayrıntılara yer verdi:

“Dünyanın en pahalı benzin ve motorinini kullanan ülkeler sıralamasında 193 ülke içinde ilk sıradayız. Türkiye bu konudaki liderliğini yıllardır sürdürüyor. Döviz kuru ve uluslararası ham petrol fiyatları bahane edilerek akaryakıt ürünleri üzerinden yüksek vergi geliri elde edilmektedir. Her geçen gün el yakan benzinin litre fiyatına bir vatandaş 2000 yılında ortalama 0,58 lira öderken, 2015 yılında ortalama 4,60 lira ödemektedir. Vatandaşın benzinin litre fiyatına ödediği para 15 yılda yaklaşık yüzde 800 oranında arttı.
Sebebi; benzin ve motorini başka ülkelerden ithal etmemiz değil, Türkiye’de akaryakıtın üzerine eklenen ve giderek artan vergiler. Devlet hem özel tüketim vergisi hem katma değer vergisi hem de bununla birlikte ÖTV’nin KDV’si, yani verginin vergisini alıyor. Bir litre benzin üzerinden ortalama yüzde 62, motorinde ise yüzde 52 vergi alınmakta. Son on yılda benzin üzerinden alınan vergi 2.8 kat, motorinde ise 3.1 kat artış göstermiştir. “

“KİŞİ BAŞI MİLLİ GELİR İLE BENZİN FİYATLARINI KIYASLAYINCA TÜRKİYE YİNE AÇIK ARA BİRİNCİ”

“2002’de benzinin litre fiyatı 1.75 lira motorin ise 1.35 liraydı.” hatırlatmasında bulunan CHP’li Havutça, “ Son dönemde yapılan zamların ardından benzin 4.60 lira, motorin ise 4 lira oldu. Kısacası benzinin litre fiyatı '10 yılda yaklaşık 2,5 kat', motorin ise '3 kat' arttı. 2005 yılı Eylül ayı ham petrol varil fiyatı 59,1 dolar iken, 2015 yılı Eylül ayı ham petrol varil fiyatı 44 dolardır. Bu da bize şunu göstermektedir; şuanda kullandığımız benzin fiyatlarının bu denli yüksek olmasının nedeni dolar ya da petrol kurları değil, vergilerin yüksek olması. Vergili akaryakıt fiyatlarında lider olan Türkiye, vergisiz fiyatlarda Avrupa’nın en ucuz benzin fiyatına sahip.

Benzinin litre fiyatında Türkiye dünya birincisi. Dünya’da benzin fiyatı en pahalı ikinci ülke olan Norveç’in kişi başı milli geliri 95.000 dolar, Türkiye’nin neredeyse 10 katı. Kişi başı milli geliri Türkiye’den 7-8 kat fazla olan ülkelerde bile benzin fiyatı Türkiye’den daha ucuz. Kişi başı milli gelir ile benzin fiyatlarını kıyaslayınca Türkiye yine açık ara birinci.” dedi.

“DURMA NOKTASINA GELEN EKONOMİMİZE CANLILIK KATACAKTIR”

Namık Havutça, ulaşımın her vatandaşın temel hakkı olduğu gibi önemli bir gereksinimi olduğuna işaret ederek, “Akaryakıt üzerinden alınan bu yüksek ve dengesiz vergiler vatandaşların hakkı olan ulaşım özgürlüklerini sınırlandırmakta ve ekonomik faaliyetlerini de kısıtlamaktadır. Akaryakıttan alınan bu yüksek vergiler kaçak akaryakıt tüketimini arttırmakta, hatta teşvik etmektedir. Bu yapılacak yasa değişikliği durma noktasına gelen ekonomimize canlılık katacaktır.” çözümünü önerdi.